۱۳۸۷ شهریور ۵, سه‌شنبه

آتش سوزی در جنگل گلستان

آیا اهمال درحفاظت از بزرگترین پارک طبیعی ایران دراستان گلستان ( و ترکمنصحرا)

موجب آتش سوزی شده است ؟

آتش سوزی جنگل درفصل تابستان ومواقع خشک وگرم سال واقعه ایست بارها تجربه شده و همیشه محتمل که جلوگیری از آن احساس مسولیت واتخاذ تدابیر ویژه ای را می طلبد. به نظر می رسد که آتش سوزی گسترده و خاکستر شدن بخش وسیعی از جنگل گلستان درطی چند روز گذشته، به علت کمبود احساس مسولیت وهشیاریهای ناشی از آن در رابطه با حفاظت محیط زیست منطقه ی ما، پیش آمده باشد.

در رابطه با ادعای اهمال، کافی است اشاره ی کوتاهی به جنگل تراشی های بی رویه ی غارت گران پر نفوذ در زمان حاکمیت رفسنجانی و نیز دراوائل حاکمیت اصلاح طلبان شود. فاجعه ی غارت گری سرمایه های طبیعی کشور درآن سالها موجب شسته شدن پوشش طبیعی زمین جنگلی ناشی ازبرگها وشاخه های درختان، فضولات جانوران و ........ که درطی سالهای پرشمار حیات جنگل آمده بود، گردید. پوششی که قابلیت حفظ درصد زیادی ازآب باران ودیگر نزولات آسمانی درمحیط جنگل را داشت. ونوع خاک آن به لحاظ زنده وفعال بودن، جزء قابل توجهی ازسرمایه ی طبیعی محسوب میشود.

چه کسی می تواند فراموش کند که سیلهای ویران گر آن سالها که عمدتا جنگل تراشی غارتگرانه ی آزمندان شرایط آنرا فراهم نموده بود، موجب خسارت جانی ومالی فراوان گردید.

ایل گویجی

2008-08-26 / 5 شهریور 1387

توجه خوانندگان به دو مطلب از یک منبع در زیر جلب می شود.

-------------------------------------------------

آتش سوزی درپارک ملی گلستان

bbc - دوشنبه 25 اوت 2008 - 04 شهریور 1387

آتش سوزی درپارک ملی گلستان بعد از سه روز مهار شده اما سازمان محیط زیست ایران ابراز نگرانی کرده به دلیل خشکی هوا و وزش باد، خطر آتش سوزی همچنان وجود دارد.

نیروهای امدادی همچنان در منطقه مشغول خاموش کردن کانون های باقی مانده آتش هستند. بر اساس آخرین گزارش ها، یکصد هکتار از پارک ملی گلستان در اثر این آتش سوزی نابود شده است.

پارک ملی گلستان در حد فاصل بین بلندیهای البرز واقع در شرق مازندران و دشت خراسان واقع شده ‌است. حد غربی آن از استان گلستان شروع می‌شود و حد شرقی آن در استان خراسان شمالی پایان می گیرد.

گلستان، بزرگترین پارک طبیعی ایران است که بیش از 91 هزار کیلومتر وسعت دارد.

پارک ملی گلستان، از قديمی ‌ترين پارك‌های ملی و نخستين پارك ثبت شده ايران در فهرست جهانی - يونسكو- سازمان علمی فرهنگی ملل متحد است. یونسکو پارک ملی گلستان را یکی از ذخیره گاه های زیست کره زمین، اعلام کرده است.

دراین پارک گونه های مختلف جانوری نظیر خرس قهوه ای، پلنگ، گرگ، قوچ، کل و بز، شوکا، مارال و انواع پرندگان نظیر عقاب طلایی، کرکس ریش دار، کبک، تیهو، قرقاول و باقرقره زندگی می کنند.%

--------------------------------------------------------------

گلستان ایران درآتش می‌سوزد

بی بی سی- يکشنبه 24 اوت 2008 - 03 شهریور 1387

به گفته مسئولان محیط زیست ایران، آتش سوزی گسترده، پارک ملی گلستان را وارد وضعیت بحرانی کرده است.

آتش سوزی ازعصر شنبه دوم شهریور ماه شروع شده است. این دومین حریق گسترده در پارک ملی گلستان ظرف 10 روز گذشته است.

دلاور نجفی، معاون محيط طبيعی و تنوع‌ زيستي سازمان حفاظت محيط زيست ایران به خبرگزاری ایسنا گفته است که "حریق در روز شنبه يك بار مهار شد ولی به دليل تغيير وزش باد گسترده‌تر شده است."

سازمان محیط زیست برای اطفای حریق از مسئولان ایرانی کمک خواسته و اعلام کرده است که هماهنگی برای اعزام هلیکوپترهای اطفای حريق انجام شده ولی وضعيت پارک، بسيار بحرانی است.

( ۀ مصاحبه با مژکان جمشیدی، خبرنگار حوزه ی محیط زیست )

هنوز علت آتش سوزی از سوی مسئولان اعلام نشده است.

پارک ملی گلستان در حد فاصل بین بلندیهای البرز واقع در شرق مازندران و دشت خراسان واقع شده ‌است. حد غربی آن از استان گلستان شروع می‌شود و حد شرقی آن در استان خراسان شمالی پایان می گیرد.

گلستان، بزرگترین پارک طبیعی ایران است که بیش از 91 هزار کیلومتر وسعت دارد.

پارک ملی گلستان، از قديمی ‌ترين پارك‌های ملی ونخستين پارك ثبت شده ايران در فهرست جهانی - يونسكو- سازمان علمی فرهنگی ملل متحد است. یونسکو پارک ملی گلستان را یکی از ذخیره گاه های زیست کره زمین، اعلام کرده است.

این پارک همچنین یکی از مهمترین پناهگاه های حفاظت شده حیات وحش ایران هم محسوب می شود.

عصر روز 25 مرداد ماه امسال نیز پارک ملی گلستان دچار آتش سوزی وسیعی شد که به مدت 24 ساعت ادامه داشت.

کارشناسان سازمان محیط زیست هنوز برآوردی از خسارت های آتش سوزی اول ارائه نکردند اما گفته می شود که پارک گلستان از آن حریق، خسارت زیادی متحمل شده است.%

هیچ نظری موجود نیست: