۱۳۸۸ خرداد ۲۴, یکشنبه

amnesti International

بیانیه ی عفو بین الملل درمورد انتخابات ۲۲ خرداد

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com يکشنبه ۲۴ خرداد ۱٣٨٨ - ۱۴ ژوئن ۲۰۰۹

عفو بین الملل
بیانیه مطبوعاتی
یکشنبه،
۱۴ ژوئن ۲۰۰۹ (۲۴ خرداد ۱٣٨٨)

ایران: خشونت علیه تظاهرکنندگان نشانه شروع دوره تازه ریاست جمهوری است
مقامات ایرانی باید در باره خشونت نیروهای امنیتی در برخورد با هزاران تظاهرکننده که روز شنبه در اعتراض به اعلام پیروزی برای رئیس جمهور کنونی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه به خیابان ها ریختند، تحقیقاتی فوری انجام دهند.
عفو بین الملل گزارش هایی از ایران در باره استفاده غیرضروری نیروهای امنیتی از باتوم برای زدن و پراکندن تظاهرکنندگان مسالمت آمیز و زخمی کردن تعداد زیادی از آنها دریافت کرده است.
حسیبا صحراوی، معاون برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی گفت: «صحنه های تکان دهنده خشونت نیروهای امنیتی باید به فوریت مورد تحقیق قرار گیرد و مسئولان نقض حقوق بشر به دست عدالت سپرده شوند. در عین حال که ما وظیفه نیروهای امنیتی برای برقراری نظم عمومی را به رسمیت می شناسیم، خانواده های بازداشتیان، مردم ایران و جامعه بین المللی باید از اساس اتهام ها و ارتباط دقیق بازداشتیان با خشونت مطلع شوند.»
روز شنبه در طی درگیری ها بین نیروهای امنیتی و صدها تظاهرکنندگان در اطراف وزارت کشور و سایر مناطق مرکزی تهران، حداقل
۱۷۰ نفر دستگیر شدند. دستگیر شدگان شامل افراد سرشناس سیاسی بودند که مقامات آنها را به «هدایت» ناآرامی ها متهم کردند. برخی از آنان بعدا آزاد شدند.
حسیبا صحراوی گفت: «ما مقامات ایرانی را فرا می خوانیم اقداماتی به عمل آورند تا تمام ایرانیان حق ابراز عقیده مسالمت آمیز، تجمع و تشکل داشته باشند. هیچکس را نباید به علت طرح سوال در باره نتایج انتخابات دستگیر کرد و مقامات ایرانی باید به روشی شفاف به نگرانی های بسیاری از ایرانیان در باره دستکاری در نتایج پاسخ دهند.»
با وجود اینکه دانشگاه ها تعطیل هستند، بنا به یکی از گزارش هایی که عفو بین الملل دریافت کرده، در حدود
۱۰۰ پلیس ضد شورش مجهز به کلاه خود و سپر در حدود ۴۰۰ ـ ٣۰۰ دانشجو را در محوطه ئی متعلق به دانشگاه تهران دنبال کردند. ماموران امنیتی از گاز فلفل و اشک آور برای سرکوب ناآرامی ها، به ویژه در کوی دانشگاه در پل گیشای تهران و خوابگاهی در شیراز، استفاده کردند.
در حادثه ئی دیگر، پلیس موتورسوار حامیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری میرحسین موسوی را که در اعتراض به نتایج انتخابات در میدان ونک تهران تحصن کرده بودند، کتک زد.
درساعات پایانی شنبه شب، بخش هایی از تهران مرکزی پوشیده از سنگرهای سوزان در آتش بود و زدوخورد با نیروهای امنیتی ادامه داشت. این مناطق از جمله عباس آباد، سعادت آباد وبخشهایی از تجریش را شامل می شد.
تظاهرات به شهرهای دیگر نیز گسترش پیدا کرده است، از جمله به رشت، مشهد، شیراز و اهواز، که محل زندگی بسیاری از اعضای اقلیت عرب است؛ زاهدان، مرکز اقلیت بلوچ در جنوب شرقی ایران ؛ و ارومیه، شهری که اهالی آن عمدتا کرد و ترک آذربایجانی هستند.
درطی ناآرامی های شنبه، دسترسی به یو تیوب، فیس بوک و دیگر شبکه های همگانی اینترنتی ونیز تعدادی از شبکه های خبری آنلاین مسدود شد. بنا به گزارشها ارتباط با پیامک (
SMS) نیز محدود بود. بسیاری از این منابع گزارشهایی مربوط به نگرانی درباره ایرادهای انتخابات و تقلب در نتایج را منتشر می کردند.
حسیبا صحراوی گفت: «به جای ایجاد محدودیت در اطلاع رسانی، از جمله وبسایت های همگانی پخش فیلم های ویدئویی مثل یوتیوب و فیس بوک، مقامات باید علنا به نگرانی ها و انتقادهای صریح بسیاری از مردم پاسخ دهند.»
عفو بین الملل مقامات را به انجام اقداماتی فراخوانده است تا روزنامه های مرتبط با نامزدهای ریاست جمهوری اجازه انتشار بیانیه های آن نامزدها را داشته باشند.
«ما متاسفیم که دوره تازه ریاست جمهوری با تعدی های گسترده شروع می شود. عفو بین الملل تمام کسانی را که صرفا به خاطر درخواست شفافیت و طرح سوال در باره نتایج انتخابات دستگیر می شوند، زندانیان وجدان می داند که باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.»

پس زمینه
پیش از انتخابات، ایران شاهد فضای رو به رشد سرکوب و ارعاب بوده است. بسیاری از مفسران ایجاد این فضا را راهبردی عمدی برای تضمین پیروزی رئیس جمهور احمدی نژاد دانسته اند.
گزارش ها حاکی است که دفاتر روزنامه های مرتبط با نامزدهای دیگرـ به جز رئیس جمهور کنونی احمدی نژادـ پیش از پایان رای گیری اشغال شد و فعالیت این روزنامه ها تحت نظارت نیروهای امنیتی انجام شد.
در ساعات پس از بسته شدن حوزه های رای گیری، گویا وزارت کشورمحرمانه به اطلاع میر حسین موسوی رساند که او در انتخابات برنده شده است و او در حال تدارک برای برگزاری یک مصاحبه مطبوعاتی بود که دفترش به دستور ظاهرا شفاهی دادستان استان تهران سعید مرتضوی مورد حمله قرار گرفت. حداقل سه نفر از مشاوران میر حسین موسوی بازداشت شدند. میر حسین موسوی اطلاعیه ئی صادر کرد که در آن اعلام کرد، «تسلیم این صحنه آرایی خطرناک» نخواهد شد
.%

هیچ نظری موجود نیست: