۱۳۸۸ خرداد ۲۰, چهارشنبه

amnesti we Iran prezident saylawy

درخواست عفو بین الملل از نامزدهای انتخابات ایران

گروه عفو بین الملل دریک بیانیه مطبوعاتی که سه روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران منتشر کرده از نامزدها خواسته است به مسائل جدی حقوق بشر همچون محدودیت شدید آزادی بیان، بازداشتهای خودسرانه، شکنجه و محاکمه های غیرعادلانه رسیدگی کنند. عفو بین الملل ازقول و قرار برخی ازنامزدها برای رسیدگی به مشکل تبعیض های غالب در ایران علیه زنان و همچنین اقلیتهای قومی و رسیدگی به مشکلات اقتصادی برای بهبود رفاه مردم، استقبال میکند.

اما عفو بین الملل که یک گروه معتبر حقوق بشر است بلافاصله فهرست بلندبالایی از موارد نقض حقوق بشر در ایران که به گفته این گروه برخی از آنها در آستانه انتخابات تشدید شده است را بر می شمارد و خواستار رسیدگی برنده انتخابات به آنها می شود.

این گروه می نویسد: "این مسائل شامل محدود شدن شدید آزادی بیان، بازداشت های خودسرانه، شکنجه و سایر بدرفتاری ها، محاکمات غیرعادلانه و توسل بی رویه به مجازات اعدام (از جمله علیه مجرمان زیر 18 سال) و همچنین موارد سنگسار است."

به گفته عفو بین الملل در دوره انتخابات میزان سرکوب، هم در مورد مردم عادی که مستقیما درباره انتخابات اظهار نظر می کنند، یا کسانی که به نوعی مخالفان نظام تلقی می شوند از جمله دانشجویان، فعالان حقوق زن، وکلا و اقلیت های به رسمیت شناخته نشده مذهبی مانند بهائیان و اهل حق، افزایش یافته است.

این گروه ابراز نگرانی می کند که به جز چهار نفر، همه متقاضیان از جمله کلیه زنان بر مبنای معیارهای تبعیض آمیز، از رقابت منع شده اند و می افزاید که در گذشته نیز وضع مشابهی حاکم بوده است.

این گروه می نویسد نگران افزایش دستگیری ها در هفته های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری است، که بر بدتر شدن وضع سرکوب کسانی که می خواهند عقایدشان را بیان کنند دلالت دارد ومی افزاید:

"در دوره پیش از انتخابات، عفو بین الملل گزارش هایی دریافت کرده که حاکی از شدت گرفتن امواج دستگیریهای خودسرانه و آزار به خصوص علیه اعضای اقلیت های مذهبی و قومی از جمله بهائیان، کسانی که از اسلام روی گردانده اند، دانشجویان، اعضای اتحادیه های تجاری و فعالان حقوق زنان است."

عفو بین الملل می گوید مقام های ایرانی "با زندانی کردن مردم فقط به خاطر بیان دیدگاه های مخالف، بحث آزادانه ای را خفه میکنند که پیشنیاز هرانتخاباتی است. شهروندان باید بتوانند آزادانه تظلمات وتقاضاهای خود را بیان کنند تا کاندیداها بتوانند به آنها رسیدگی کنند."

این گروه سپس مواردی از این "سرکوبها" را مثال می زند.

به گفته این گروه روز 14 مه ویدئویی در وبسایت یوتیوب منتشر شد که ادعا می شود در آن محمد خاتمی، حامی میرحسین موسوی که آذری است، ترک ها را مسخره می کند. آقای خاتمی این ویدئو را جعلی خوانده است.

براساس این بیانیه صدها فعال آذری پس از انتشار آن ویدئو دست به اعتراض و تظاهرات زدند و خواستار عذرخواهی آقای خاتمی شدند اما برخی از آنها دستگیر شده و هنوز تحت بازداشت هستند بی آنکه اجازه تماس با آنها داده شود.

علی رضا فرشی استاد دانشگاه آزاد مرند درشمال غربی تبریز و 14 نفر دیگر از کسانی هستند که عفو بین الملل میگوید طی تظاهراتی در یک پارک در تبریز دستگیر شده و تصور می شود هنوز تحت بازداشت باشند.

این بیانیه همچنین به ادامه بازداشت عباس حکیم زاده ومهدی مشایخی دانشجویانی که درفوریه 2009 توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند اشاره میکند ومیگوید سایر دانشجویانی که همزمان با آنها دستگیرشده بودند وبعدا آزاد شدند گفته اند که در زندان شکنجه شده اند.

این گروه در بخشی از بیانیه اش به بازداشت ده ها کرد پس از درگیری مسلحانه اعضای پژاک (حیات آزاد کردستان) با نیروهای انتظامی ایران که درجریان آن حداقل 18 مامور پلیس کشته شدند اشاره کرده است ومیگوید گزارش شده است که شمار دیگری ازکردها نیز درجریان سفر هشت روزه علی خامنه ای رهبر ایران به استان کردستان دستگیر شدند.

این بیانیه همچنین به ناآرامی های خشونت بار سیستان و بلوچستان پس از بمبگذاری انتحاری یک شورشی بلوچ در یک مسجد شیعیان که در جریان آن 25 نفر کشته شدند می پردازد.

عفو بین الملل که قبلا این بمبگذاری را محکوم کرده بود می گوید که کمتر از 48 ساعت پس از آن بمبگذاری سه نفر در زاهدان در نزدیکی محل انفجار اعدام شدند که بعدا معلوم شد از قبل از بمبگذاری بازداشت شده بودند اما به گفته دولت "اعتراف" کرده بودند که مواد منفجره مورد استفاده در آن حمله را تهیه کرده اند.

عفو بین الملل می گوید که در ناآرامی های متعاقب آن حدکثر 10 نفر کشته شده و ده ها نفر نیز بازداشت شدند و می نویسد: "اقلیت بلوچ ایران - مانند دیگر اقلیت ها در ایران - از تبعیض دولتی که به نقض شدید حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنها منجر می شود رنج می برند."

"آنها عمدتا در استان های سیستان و بلوچستان و کرمان زندگی میکنند وتصور می شود یک تا سه درصد جمعیت تقریبا 70 میلیونی ایران را تشکیل می دهند."



هیچ نظری موجود نیست: