۱۳۸۸ بهمن ۱, پنجشنبه

2009 ، سال بی‌سابقه‌‌ترین سرکوب در10 سال گذشته

محکومیت ایران توسط دیده‌بان حقوق بشر وگزارشگران بدون مرز

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید، ایران درسال ۲۰۰۹ به بی‌سابقه‌‌ترین سرکوب در ۱۰ سال گذشته دست زده است. همزمان گزارشگران بدون مرز دولت ایران را محکوم کرده ومی‌‌گویند، ایران بزرگترین زندان جهان برای روزنامه‌نگاران است.

درگزارش دیده‌بان حقوق بشر به حوادث پس از انتخابات ایران اشاره وتأکید شده که دراین حوادث «نیروهای امنیتی دست کم مسئولیت کشته شدن ۳۰ نفر را بر عهده داشته‌اند».

گزارش با اشاره به اظهارات منابع رسمی ایران می‌گوید، دست کم ۴۰۰۰ نفر در حوادث پس از انتخابات دستگیر شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر می‌نویسد، نیروهای امنیتی ده‌ها چهره‌ی مطرح منتقد دولت و وکیل مدافع حقوق بشر را دستگیر و بدون تفهیم اتهام مدت‌ها در سلول‌های انفرادی نگاه داشته‌اند. این سازمان حقوق بشری دستگاه قضایی، سپاه پاسداران، بسیج و وزارت اطلاعات را مسئول بسیاری ازموارد شدید نقض حقوق بشر قلمداد کرده است.

گزارش می‌گوید، موارد پیشین نقض حقوق بشر در ایران، از جمله محدودیت آزادی بیان، اجتماعات، مذهب و همچنین تبعیض جنسیتی و موارد متعدد اعدام، از جمله اعدام افراد زیر ۱۸ سال، همچنان ادامه دارد.

آزار، تجاوز و شکنجه برای گرفتن اعتراف اجباری محکوم شده است

دیده‌بان حقوق بشر به شکنجه‌، تجاوز و آزار زندانیان پس از انتخابات اشاره می‌کند و می‌گوید، دست کم مدارک ۲۶ مورد را در اختیار دارد که نشانگر شکنجه و فشار برای گرفتن اعتراف‌های اجباری هستند.

برخی از زندانیان آزاد شده به دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند که مأموران از ضرب و شتم، تهدید علیه اعضای خانواده، محرومیت از خواب و اعدام‌های ساختگی استفاده کردند تا آنها را به اقرار شرکت در «اغتشاشات بعد از انتخابات» و تلاش برای «انقلاب مخملی» مجبور کنند.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر به «دادگاه‌‌های نمایشی و ادامه‌ی دستگیری خبرنگاران و نویسندگان منتقد» اشاره کرده و می‌گوید، آزادی بیان به شدت محدود شده و نشر عقاید و فعالیت نیروهای آکادمیک به شدت کنترل می‌‌شود.

فشار بر خبرنگاران‌و وبلاگ‌نویسان

بیش از ۳۰ خبرنگار و وبلاگ‌نویس در حوادث پس از انتخابات دستگیر شده‌اند که بنا بر این گزارش، برخی از آنها از بدرفتاری و سوء استفاده در مدت بازداشت شکایت کرده‌اند.

گزارش تصریح می‌کند که در سال ۲۰۰۹ شورای امنیت ملی ایران به صورت رسمی و غیر رسمی به روزنامه‌ها در باره‌ی پوشش خبری مواردی مانند نقض حقوق بشر و اعتراض‌های اجتماعی هشدار داده است.

دیده‌بان حقوق بشر سپس به کنترل و سانسور روزنامه‌های مستقل، بستن روزنامه‌های منتقد، جلوگیری از فعالیت سیاسی دانشجویان و افزایش محدودیت رسانه‌های داخلی و خارجی و افزایش فشار بر خبرنگاران خارجی اشاره کرده و می‌نویسد،‌دولت ایران به طور سیستماتیک وب‌سایت‌های ایرانی و خارجی که خبرهای سیاسی ایران را پوشش داده و آن را تحلیل می‌کنند را بلوکه کرده و پیش از گردهمایی‌های گروه‌های مخالف سیستم "اس ام اس" یا پیامک را مختل کرده است.

گزارش به بستن دفتر شیرین عبادی،‌ وکیل و برند‌ه‌ی جایزه‌ی صلح نوبل ‌اشاره می‌کند و می‌افزاید، سازمان‌های مدنی مدافع حقوق بشر و آزادی بیان در سال ۲۰۰۹ با افزایش محدودیت‌ها و تهدید و ارعاب روبرو بوده‌اند.

گزارش تصریح می‌کند که مقام‌های رسمی ایران از سال ۲۰۰۶ به بعد با گرو‌ه‌هایی از کارگران، معلمان و مدافعان حقوق زنان که خواستار بهبود اوضاع بوده‌اند به شدت برخورد و در سال ۲۰۰۹ بسیاری از فعالان این گروه‌ها را بازداشت کرده‌اند.

ایران، بعد از چین مقام دوم اعدام را دارا است

ایران مقام دوم اعدام‌کنندگان جهان را داراست. چین در این زمینه از مقام اول برخوردار است. دیده‌بان حقوق بشر با ذکر این مطلب می‌نویسد، در اکثر موارد اعدام در ایران اعدام‌شوندگان از دسترسی کافی به مشورت‌های حقوقی برخوردار نیستند.

گزارش می‌گوید، ایران بیشترین آمار اعدام افراد زیر ۱۸ سال در سطح جهان را دارا است و می‌افزاید که طبق قوانین جمهوری اسلامی، اعدام افراد بالغ جایز است، یعنی دختران بالای ۹ سال و پسران بالای ۱۵ سال.

وکلای مدافع حقوق بشر

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر همچنین آمده است که وکلای مدافع حقوق بشر ایران در سال ۲۰۰۹ با فشارهای متعددی از جمله، دستگیر‌ی‌های خودسرانه، ممنوعیت سفر به خارج از کشور و آزار و اذیت روبرو بودند. گزارش به دستگیری برخی از وکلای نام‌آشنا مانند عبدالفتاح سلطانی، شادی صدر، محمد مصطفایی و محمد علی دادخواه اشاره کرده و می‌گوید، هدف دولت ایران در سرکوب این وکلا نه تنها ترساندن آنها بلکه ارعاب وکلای جوان‌تری بود که از شهرت کمتری برخوردار بوده و تمایل داشتند وکالت زندانیان سیاسی را بر عهده بگیرند.

گزارش همچنین به فشار بر دیگر مذاهب مانند جامعه‌ی بهائيان و نبود آزادی مذهب در ایران اشاره کرده و می‌گوید، اقلیت‌های قومی مانند کردها نیز از فشارهای وارده‌‌ی حکومت رنج می‌برند.

محکومیت هم‌زمان جمهوری اسلامی توسط گزارشگران بدون مرز

همزمان با دیده‌بان حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز نیز با انتشار یک اطلاعیه تشدید دستگیری و ادامه‌ی بازداشت‌های خودسرانه و غیر قانونی روزنامه‌نگاران در ایران را محکوم کرد‌ه‌ا‌ند.

گزارشگران بدون مرز در این اطلاعیه می‌گویند، جمهوری اسلامی ایران با سرکوب هر گونه انتقاد از نهادهای سیاسی و مذهبی، «حکومت ترور» برقرار کرده و منجر به خودسانسوری گسترده و فرار روزنامه‌نگاران به خارج از کشور شده‌است.

آنها جمهوری اسلامی را «مظنون به ارتکاب جنایت علیه بشریت» می‌دانند و یادآور می‌شوند که «ایران با ۴۲ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی بزرگترین زندان جهان برای روزنامه‌نگاران» است.%

- برگرفته از سایت رادیو دویچه وئله

---------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: