۱۳۸۸ بهمن ۲, جمعه

فتوای یک آیت الله دیگر درباره ی حق زبان اقوام

آیت‌الله بیات زنجانی معتقد است، اگر کسی مانع رسمیت زبان های

قومی گردد، مرتکب خلاف قانون و نیز مرتکب خلاف شرع شده است

ایل گویجی : آیت‌الله بیات زنجانی درپاسخ به فردی که خود را از اقوام شمال غرب ایران معرفی کرده، حق زبان قومی را حقی "شرعی" دانسته است. قبلا مرحوم آیت‌الله منتظری نیز در پاسخ به سوال مشابه حق زبان قومی را حقی "شرعی" دانسته بود.

شرعی اعلام شدن "حق زبان قومی" از جانب مراجع تقلید سرشناس شیعه، بی شک موجب امیدواری در احتمال برخورداری از یک حق طبیعی وابتدائی شان می شود.

فتوای آیت الله بیات زنجانی نیز همانند "فتوای" آیت‌الله منتظری از منظر محققان دینی، "تاریخی و مهم" ارزیابی ‌شده وبه

بحثهای قومی وهوویتی ابعاد تازه‌ای خواهید بخشید .

چندی پیش یک پژوهشگر دینی بنام سید حیدربیات در رابطه با "فتوای" آیت‌الله منتظری درمصاحبه اش باخبرنگار رادیو دویچه وله گفته بود، "حکمی تاریخی ومهم محسوب می‌شود، واین فتوا «مبحث جدیدی را درفقه تشیع» می‌گشاید."

--- فتوای آیت الله بیات زنجانی :

اگر کسی مانع رسمیت زبانهای قومی گردد، مرتکب خلاف قانون و نیز مرتکب خلاف شرع شده است

با سلام خدمت مرجع عالی قدر. بنده یکی از اقوام شمال غرب کشور هستم. سوالم این بود که شرعا تلاش و مبارزه برای حفظ زبان و فرهنگ ما جایز است ؟ واگر کسی دراین راه حبس یا کشته شود حکمش چیست ؟ ودرآخر حکم کسانی که مانع احقاق حقوق ما ( آموزش زبان و فرهنگ محلی برای جلوگیری از نابودی ) می شوند چیست ؟ ج - 30/10/1388

پاسخ :

با سلام و تحیت؛ این حق اقوام و جمعیت هاست و اصل پانزدهم قانون اساسی نیز روی آن صحه گذاشته و به آن رسمیت داده است و اگر کسی مانع شود، مرتکب خلاف قانون و نیز مرتکب خلاف شرع شده چراکه درتقابل با حق قانونی و شرعی مردم قرار گرفته است وهمه اصحاب قلم و فرهیختگان کشوری ومنطقه ای، موظف اند از تمامی امکانات برای احیای آن اقدام کنند.

*- منبع وفایل خبر:

http://bayatzanjani.net/fa/faq/question-1076.html

------------------------------------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: