۱۳۸۸ دی ۱۵, سه‌شنبه

انتقال گاز ترکمنستان به ایران دوبرابر خواهد شد

ي بي سی- چهارشنبه 06 ژانويه 2010 - 16 دی 1388

یک خط لوله ی تازه ی گاز از ترکمنستان به ایران که گفته می شود حجم گاز مبادله شده میان دو کشور را دو برابر خواهد کرد، قرار است روز چهارشنبه طی مراسمی با حضور رؤسای جمهور دو کشور افتتاح شود.

محمود احمدی نژاد که به این منظور به ترکمنستان سفر کرد از این پروژه تمجید کرد.

او پس از گفت و گو با قربانقلی بردیموخامدوف همتای ترکمنستانی خود گفت: "به واقعیت پیوستن این خط لوله گاز نقش بزرگی در تقویت امنیت انرژی کشورهای منطقه بازی خواهد کرد."

او افزود: "این پروژه صرفاً یک فعالیت اقتصادی نیست بلکه از یکسو نشان دهنده پیوند عمیق بین دو ملت و تقویت کننده این پیوند است وازسوی دیگر نشان دهنده همکاری های سازنده و برادرانه در فضای احترام متقابل وبراساس عدالت است."

این خط لوله به طول بیش از 30 کیلومتر، گاز را از میدان دولت آباد در جنوب غربی ترکمنستان به پالایشگاه گاز خانگیران خواهد برد.

به گفته وزارت نیروی ترکمنستان در ابتدا سالانه شش میلیارد متر مکعب گاز از این خط منتقل خواهد شد.

آقای بردیموخامدوف نیز به خبرنگاران گفت: "خط لوله گاز ترکمنستان-ایران که فردا افتتاح میکنیم لحظه ای مهم در همکاری دو کشور در زمینه انرژی است."

وزارت نیروی ترکمنستان گفت که خط لوله دولت آباد-سرخس-خانگیران مجموع گاز عرضه شده به ایران را به 20 میلیارد متر مکعب در سال افزایش می دهد.

میدان گازی دولت آباد تا پیش از این فقط به روسیه گاز صادر می کرد.

ایران درسال 1997 قراردادی 25 ساله برای واردات گاز از ترکمنستان امضا کرده بود.

روابط دو کشور درسال 2008 زمانی که ترکمنستان درخلال هوای سرد زمستانی گاز صادراتی به ایران را قطع کرد دچار تنش شد. آن اقدام عمدتا تلاشی از سوی عشق آباد برای شروع مذاکرات برای افزایش بها تلقی شد.

با این حال ایران برای تقویت روابط با جمهوری های سابق شوروی که در سال 1991 به استقلال رسیدند کوشیده است که این تلاشها عمدتا بر صنعت حمل و نقل وتاسیسات زیربنایی و احیای روابط فرهنگی میان آنها که ریشه های عمیق تاریخی دارد متمرکز بوده است.

هم اکنون پروژه ای برای احداث یک خط آهن 900 کیلومتری از قزاقستان به استان گلستان ایران که از ترکمنستان می گذرد در جریان است.

بانک توسعه ایران روز سه شنبه با امضای قراردادی تامین بودجه بخش ترکمنستان این خط آهن را به عهده گرفت.%

http://www.bbc.co.uk/persian/business/2010/01/100105_u04_turkmen_gas.shtml

----------------------------------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: