۱۳۸۸ دی ۱۹, شنبه

آیا جنبش سبز موجب تغییراتی درسیاست آمریکا شد؟

دویچه وئله : طرح کاخ سفید برای تحریم سرکوبگران معترضان درایران

وال استریت ژورنال می‌گوید آمریکا درتدارک تحریم‌هایی است تا سرکوبگران معترضان ایران را مجازات کند. این روزنامه ‌می‌گوید جنبش سبز آمریکا را به تأملی عمیق‌تر درمسایل ایران وتغییراتی درسیاست خود واداشته است.

وال ‌استریت ژورنال، روز شنبه (۹ ژانویه، ۱۹دی‌ماه) به نقل از مقام‌های رسمی دولت آمریکا که نام‌شان فاش نشده می‌نویسد، در دولت اوباما همزمان با زیر سئوال قرار گرفتن فزایند‌ه‌ی ثبات دولت ایران این پرسش که از چه راه‌هایی می‌توان "جنبش سبز" را مورد حمایت قرار داد قوت می‌گیرد.

مقام‌های رسمی آمریکایی می‌گویند، کاخ سفید در تدارک تحریم‌های مالی جدید به ویژه برای مجازات شخصیت‌های حقیقی و حقوقی است که بیشترین دخالت مستقیم را در سرکوب معترضان ایران دارند.

سپاه، یکی ازهدف‌های مجازات

همین مقام‌ها می‌گویند، استراتژیستهای وزارت خزانه‌داری آمریکا بیشتر تمرکز خود را بر روی تحریم سپاه پاسداران قرار داده‌اند که به عنوان قدرتی اقتصادی و نظامی پشت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، قرار دارد.

درهفته‌های اخیر شخصیت‌های برجسته‌ی هوادار "جنبش سبز" که درمؤسسات پژوهشی درواشنگتن سخنرانی کرده‌اند، فهرستی از شرکت‌های مربوط به سپاه را تهیه کرده‌اند که می‌تواند در تحریم علیه ایران هدف قرار گیرد. این فهرست از طریق افراد واسطه به دولت اوباما ارائه شده است.

از جمله‌ی شرکت‌هایی که در این فهرست اشاره شده می‌توان از شرکت مخابرات ایران نام برد که بیش از نیمی ازآن به تصاحب سپاه درآمده و همچنین شرکت آلومینیوم‌سازی ایران.

یک مقام ومنبع آگاه آمریکایی به وال‌استریت ژورنال گفت، دولت آمریکا درباره‌ی این فهرست تا کنون نظری نداده است.

جنبش سبز و انقلاب ۵۷

درهفته‌هایی که گذشت برخی ازدیپلمات‌های آمریکایی وقایع کنونی ایران را باوقایع پیش از انقلاب ایران درسال ۱۳۵۷ مقایسه کرده‌اند.

جان لیمبرت، مسئول امور ایران در وزارت خارجه‌ی آمریکا، درهفته‌ی گذشته به رادیو فردا گفت: «من فکر می‌کنم، برای دولت ایران تصمیم بر سر اینکه در برابر درخواست‌های مشروع و قانونی مردم چگونه باید واکنش داد بسیار مشکل است».

برخی از متخصصان امور ایران در آمریکا می‌گویند، مقام‌های ارشد آمریکایی در پی وقایعی که پس از درگذشت آیت‌الله منتظری اتفاق افتاد با آنها تماس گرفته و مشتاق بودند بدانند که آیا سیر حوادث خطری بیش از آنکه تا کنون تصور می‌شد را برای دولت ایران به همراه دارد؟

یکی ازاین متخصصان می‌گوید، مقام‌های آمریکایی اینک به این تشخیص رسیده‌اند که ناآرامی‌های ایران را باید جدی گرفت.

افزایش توجه به مسایل ایران

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، توجه به مسایل ایران در کاخ سفید افزایش یافته است. آنها به گفت‌وگویی اشاره‌ می‌کنند که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌، در هفته‌ای که گذشت با حضور چهار تن از متخصصان امور ایران در وزارت خارجه انجام داده است. یکی ازمباحث این بود که اگر تهران ناگهان خواستار رسیدن به مصالحه درمناقشه‌ی اتمی شود آمریکایی‌ها چگونه باید واکنش نشان دهند.

متحدان آمریکا نظرهای متفاوتی ارائه کرده‌اند. یک مقام بلندپایه‌ی عرب با اشاره به «سلطه‌ی سپاه بر مردم» به مقام‌های آمریکایی گفت، اگر تصور کنند که حوادث کنونی ایران با حوادث پیش از سقوط محمدرضا شاه قابل مقایسه است در اشتباه هستند.

اما اسراییل از تحریم‌های گسترده دفاع می‌کند و می‌گوید‌، بسیاری از کارشناسان اسراییلی بر این باورند که تحریم‌های گسترده می‌تواند میان دولت و مردم ایران جدایی بیاندازد.

اوباما دنبال تغییر رژیم نیست

مقا‌م‌های ارشد آمریکایی تأکید کرده‌اند که اوباما به دنبال تغییر رژیم درایران نیست وواشنگتن همان مسیر سیاست مذاکره باهدف پایان بخشیدن به برنامه‌ی هسته‌ای ایران به همراه افزایش فشارمالی درصورت شکست مذاکرات را طی میکند.

هم دولت اوباما و هم مخالفان حکومت ایران نسبت به تماس ‌و دیدار مستقیم با دولت کنونی ایران هشدار می‌دهند، چون چنین ارتباطی می‌تواند بهانه‌ای به دست دولت تهران دهد تا مخالفان را بیش از پیش سرکوب کند.

به گفته‌ی وال استریت ژورنال، کاخ سفید در ارزیابی مجدد خود از جنبش سبز ایران به این نتیجه رسیده که این جنبش از پایداری بیشتری نسبت به آنچه پیش از این تصور می‌شد برخوردار است و به گفته‌ی یک مقام ارشد آمریکایی، رژیم درحال از دست دادن مشروعیت خود از نظر داخلی است.

درابتدای شروع جنبش سبز کاخ سفید با اتخاذ سیاستی محتاطانه و به منظور جلوگیری ازسرکوب بیشتر مردم ایران از هرگونه حمایت شفاهی از معترضان ایرانی پرهیز می‌کرد ومیگفت که تمرکز خود را برتلاش برای گفت‌وگو با ایران بر سر مسایل هسته‌ای قرار داده است.

اما همین امربه آن شد منجر که معترضان ایران درماه نوامبر شعار «اوباما، اوباما، یا با اونا، یا با ما» را سر دهند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، با توجه به تشدید سرکوب مردم ایران وروند جنبش سبز سیاست کاخ سفید تا اندازه‌ای تغییر یافته است.

با ادامه‌ی تظاهرات مردم ایران صدای دولت اوباما در حمایت از رعایت حقوق بشر درایران رساترشد. مقام‌های آمریکایی به پیام تسلیت کاخ سفید به مناسبت درگذشت ‌آیت‌الله منتظری اشاره می‌کنند ومی‌گویند، این نمونه‌ای است که نشانگر تلاش دولت آمریکا برای نشان دادن همدردی با اپوزیسیون ایران است.

یکی از مقام‌های بلندپایه‌ی دولت آمریکا درواکنش به پیش‌بینی سقوط دولت کنونی ایران گفت: «نمی‌گویم درحال حاضر، اما امکان سقوط دولت ایران با گذشت زمان به یقین قوت خواهد گرفت».% FV/MM

-----------------------------------------------------

۱ نظر:

Unknown گفت...

آیت‌الله منتظری پدر انقلاب اسلامی فرمودند: 
حفظ نظام مقدمه ‌است برای حفظ و انجام دستورات اسلامی. اگر بنا باشد به بهانه حفظ نظام، اقدامات ضد اسلامی انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه اسلام
بسیجیها برادران و پدران ما هستند ‌ای برادر بسیجی‌آیا وجدانا شما قبول دارید رفتار شما به مردم مسلمان ما، رفتار اسلامی هست
چطور این جمهوریه عزیز اسلامی ما دو‌ام خواهد آورد وقتی‌رفتار دولت با مردم مسلمان ما کاملا غیر اسلامی هست