۱۳۹۶ بهمن ۹, دوشنبه

درمجمع جهانی اقتصاد در داووس، رئیس جمهوری آمریکا کدام هدف را تعقیب میکند؟ر



آیا واقعن درپی تغییر تراز منفی بازرگانی با بعضی ازکشورها به نفع خود است؟
دویچه وئله: مارتین گانزل‌مایر، خبرنگار شبکه یک آلمان، نگاهی داشته است به اهداف احتمالی سفر ترامپ به داووس و شرکت درمجمع جهانی اقتصاد؛ اهدافی که برای بسیاری از نخبگان اقتصاد جهان کماکان در پرده ابهام قرار دارد. مجمع جهانی اقتصاد را تلویحا مکه کسانی می‌‌دانند که بر طبل جهانی‌گردانی می‌کوبند وازدموکراسی لیبرالی دفاع می‌کنند. حال بسیاری می‌پرسند، رئیس جمهور آمریکا با رویکرد ناسیونالیستی که در پیش گرفته، چه پیامی برای این همایش اقتصادی دارد؟
یک روز پیش از سفر
تصادفی نیست که ترامپ یک روز پیش از سفر خود به داووس و شرکت درمجمع جهانی اقتصاد یک جلسه عمومی در "اووال آفیس" (دفتر بیضی) کاخ سفید برگزار می‌کند. ترامپ با همان ماژیک کلفتش زیر فرمان وضع عوارض گمرکی جدید برای کالاهای خارجی واز جمله برای ماشین‌های لباسشویی وتاسیسات مربوط به انرژی خورشیدی را امضا کرد.
ترامپ مثل موارد قبل، به هنگام امضا کردن متن این فرمان خطاب به خبرنگاران گفت که به وعده‌های انتخاباتی خود پایبند است و از شرکت‌های آمریکایی در برابر سیل کالاهایی که با بهایی زیر هزینه تولید از سوی شرکت‌های خارجی روانه بازار آمریکا می‌شوند، حمایت و پشتیبانی می‌کند.
ترامپ گفت: «من جلوی سوءاستفاده از شرکت‌های آمریکایی را خواهم گرفت 
دونالد ترامپ و وضع عوارض گمرکی برای واردات کالاهای خارجی، ۲۳ ژانویه ۲۰۱۸، واشنگتن
تداوم معاملات اقتصادی با آمریکا
یکی از تولیدکنندگان ماشین‌های لباسشویی کره جنوبی گفته است که سخنان ترامپ موجب نگرانی او نمی‌شود. این شرکت تصمیم دارد، یک شاخه تولید خود را به آمریکا منتقل کرده و به این ترتیب از پرداخت عوارض گمرکی معاف شود.
ترامپ در عین حال مدعی است که با اصلاحات مالیاتی صورت گرفته، زمینه‌های فعالیت شرکت‌های آمریکایی در خاک آمریکا را تسهیل کرده است. این اصلاحات به باور او باعث خواهند شد که شرکت‌های آمریکایی در خود آمریکا مالیات کمتری نسبت به فعالیت در خارج از کشور پرداخت کنند.
ترامپ درعین حال گفته است که با مسئولان ده شرکت بزرگ آمریکایی بر سر انتقال فعالیت‌هایشان به خاک آمریکا مذاکره کرده است.
ترامپ و پیمان‌های اقتصادی
دولت ترامپ مخالف پیمان‌های تجارت آزاد است. به همین دلیل نیز ترامپ خواستار از سرگیری مذاکره بر سر پیمان تجارت آزاد NAFTA با کانادا و مکزیک شده است. او برآن است که همین سیاست را در رابطه با همکاری تجاری با کره جنوبی نیز دنبال کند. ترامپ به‌ویژه مایل است تا تراز منفی بازرگانی آمریکا با کشورهایی نظیر چین وآلمان را به سود آمریکا تغییر دهد.
اما اگر ترامپ خواستار چنین سیاستی است، آنگاه پرسیدنی است که به چه دلیل و برای رسیدن به چه هدفی، راهی داووس شده است؟
گری کوهن، مشاور اقتصادی ترامپ دراین باره چنین گفته است: « شعار "اول آمریکا" به معنی "تنها آمریکا" نیست. هرگاه اقتصاد ما رشد کند، اقتصاد جهان رشد می‌کند وهرگاه اقتصاد جهان رشد کند، اقتصاد آمریکا رشد می‌کند. آمریکا نیز بخشی ازاقتصاد جهان است و این دقیقا همان چیزی است که ترامپ به آن باور دارد
مشاوراقتصادی کاخ سفید معتقد است که ترامپ به‌مثابه یک "فروشنده عالی" به داووس می‌رود و بر آن است تا توجه سرمایه‌گذاران را به مزایای فعالیت اقتصادی درآمریکا جلب کند. ترامپ شامگاه پنجشنبه (۲۵ ژانویه / ۵ بهمن) شماری از دست‌اندرکاران اقتصاد اروپا را برای صرف شام دعوت کرده است.
دیدارهای سیاسی ترامپ در داووس به گفت‌وگو با ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، و همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، محدود می‌شود و برنامه‌ای برای دیدار او با سیاستمدار دیگری اعلام نشده است.%
 ---- دوتوصیه ویک ضمیمه: 1-بیشتر بخوانیداجلاس داووس و "جهان از هم گسیخته"
 ضمیمه:اینفوی کوتاهی درباره داووس سوئیس که محل برگزاری فوروم جهانی اقتصاد است
داووس منطقه‌ای درکانتون (استان) گرابوندن (Graubünden) سوئیس است که در ارتفاع یک هزار و ۵۶۰ متری قرار گرفته است. داووس از شش منطقه "دورف"، "پلاتس"، "فراون‌کیرشه" ، "گلاریس"، مون‌اشتاین" و "ویزن" تشکیل شده و یازده هزار و ۶۰ نفر دراین منطقه زندگی می‌کنند  .
لینک کوتاه شده  http://p.dw.com/p/2rSXY   

هیچ نظری موجود نیست: