۱۴۰۱ مرداد ۳, دوشنبه

کنفرانس بین‌المللی تاشکند برای افغانستان

کنفرانس دوروزه درباره وضعیت افغانستان درتاشکند آغاز شد

رادیو فردا ۰۳مرداد ۱۴۰۱- 25یولی 2022 : یک کنفرانس بین‌المللی درباره وضعیت کنونی افغانستان روز دوشنبه در تاشکند پایتخت ازبکستان وبا حضور نمایندگانی ازچند کشور وهمچنین هیئتی از طالبان آغازشد وقراراست تا روز سه‌شنبه ادامه یابد.

وزارت خارجه ازبکستان روز دوشنبه سوم مرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد هدف از برگزاری چنین کنفرانسی، ارتقای ثبات، امنیت وبازسازی این کشور پس از جنگ است.

دراین بیانیه که درخبرگزاری آسیا پلاس ازبکستان منتشرشد، همچنین آمده که این کنفرانس برادغام افغانستان در روند همکاری‌های منطقه‌ای متمرکز است.

روز یکشنبه دوم مرداد، وزارت خارجه دولت طالبان از سفر هیئتی ازافغانستان به رهبری امیرخان متقی وزیرخارجه طالبان به ازبکستان برای شرکت دراین کنفرانس خبر داد.

از زمان قدرت گرفتن دوباره طالبان درافغانستان درتابستان سال گذشته، کنفرانس‌های متعددی درباره وضعیت این کشور در کشورهای منطقه برگزارشده وکشورهای مختلف خواستار حکومتی فراگیر درافغانستان شده‌اند.

اواسط تیرماه، رهبر این گروه درپیامی به مناسبت عید قربان خواستار «مناسبات حسنه وقوی» طالبان با تمام دنیا از جمله آمریکا شد.

این درحالی است که حکومت طالبان برخلاف وعده‌های اولیه خود پس از تصرف کابل، فشار را به‌ویژه برزنان ودختران تشدید کرده است.

https://www.radiofarda.com/a/two-days-international-conference-hold-on-afghanistan-in-tashken/31958723.html

کنفرانس دو روزهء تاشکند برای افغانستان با شرکت هیاتی از طالبان ونمایندگان ویژه آمریکا وغیره

 بی.بی.سی، ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۲ : هیاتی از مقام‌های طالبان برای شرکت دریک کنفرانس بین‌المللی برای افغانستان به تاشکند سفر کرده است. همزمان، نیز توماس وست و رینا امیری نمایندگان ویژه آمریکا برای افغانستان برای شرکت دراین کنفرانس عازم تاشکند شده‌اند.

دربیانیه‌ای که وزارت خارجه ازبکستان چند روز پیش درمورد این کنفرانس دو روزه درتاشکند منتشر کرد، هدف آن را کار روی ایجاد مجموعه‌ای ازاقدامات و پیشنهاداتی در زمینه تعامل بهتر جهان با افغانستان تحت کنترل طالبان درعرصه‌های مختلف خواند.

نظر به بیانیه‌ای این وزارت، حدود۲۰ کشور وسازمان دراین نشست شرکت دارند، اما اسامی کشورها وسازمان‌های شرکت‌کننده درج نشده است.

دربیانیه وزارت خارجه آمریکا درخصوص این نشست که امروز منتشر شد، آمده است که درجریان این کنفرانس، هیات آمریکایی «بر حمایت بی‌دریغ» از مردم افغانستان تاکید می‌کند وازطالبان خواهد خواست که «به تعهدات خود درقبال مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی عمل کند.»

دربیانیه آمده که جامعه جهانی متعهد به یک افغانستان با ثبات، صلح‌آمیز وفراگیراست که به حقوق بشر وآزادی‌های اساسی همه افغان‌ها - از جمله زنان و اقوام ومذاهب - احترام بگذارد واز تهدیدات تروریستی از خاک این کشور جلوگیری شود.

دربیانیه آمده است که برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا درامور تروریسم و ​​اطلاعات مالی نیز به آقای وست خواهد پیوست تا با هیات طالبان برای رسیدگی به چالش‌های اقتصادی که مردم افغانستان با آن مواجه‌اند، گفتگو کند.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه، هدایت الله بدری، سرپرست وزرات مالیه وانس حقانی، برادر سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله و شماری از مقام‌های وزارت‌های دیگر در هیات طالبان حضور دارند.

ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفته است که هیات طالبان امروز با ولادیمیر نوروف، وزیرخارجه ازبکستان دیدار کرده است.

آقای متقی به خبرنگاران گفت که دراین کنفرانس درمورد مسائل اقتصادی وترانزیتی صحبت می‌شود واینکه چطور این کشور به نقطه اتصال آسیای جنوبی و مرکزی نقش خود را ادا کند.

او گفت که با ازبکستان روابط «حسنه داریم واز این کنفرانس توقع داریم که براقتصاد افغانستان تاثیر مثبت داشته باشد»، و افزود که کشورهای همسایه و منطقه از فرصت سرمایه گذاری درافغانستان استفاده کنند.

شب گذشته نیز عبدالعزیز کاملوف، نماینده ویژه رئیس جمهور درسیاست خارجی ازبکستان شام گذشته میزبان ضیافت شام برای هیات طالبان بود. به گفته آقای احمد، هیات طالبان به ویژه بر روی پروژه خط آهن ترمذ-مزارشریف-کابل-پیشاور با مقام‌های ازبکستان گفتگو کردند.

همزمان، صبغت احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود درپیامی به بی‌بی‌سی گفت این جبهه ازهرگونه تلاش برای پیدا کردن راه حل سیاسی انجام شود استقبال می‌کند اما از هیچ نشستی که برای «مشروعیت بخشیدن» به طالبان و «عادی نشان دادن» این گروه برگزار شود «قطعا استقبال نمی‌کنیم».

فوزیه کوفی، عضو پیشین تیم مذاکرات صلح افغانستان در دوحه نیز در توییتی نوشته است که دعوت ازطالبان برای کنفرانس در ازبکستان کمکی به مردم افغانستان نمی‌کند. وی افزوده است که «کشورها برای مصون نگه داشتن خود از شبه‌نظامیان تندرو جهانی، به طالبان رشوه می‌دهند. جلب رضایت کوتاه مدت یک نیروی نظامی بیشتر به رشد افراط گرایی درمنطقه کمک خواهد کرد.»

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی ازپرتاب راکت ازافغانستان به ازبکستان منتشر شده است. مقام‌های ازبکستان ابتدا شماری از این گزارش‌ها را تایید نکرد، اما چند مورد درهفته‌های اخیر را تایید کرده است. گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت آن را برعهده گرفت.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان پیشتر درهمین خصوص گفته بود که نیروهای طالبان عاملان حملات راکتی بر مناطق مرزی ازبکستان و تاجیکستان را در قندوز «کشته‌اند».

در همین حال وزارت دفاع ازبکستان گفته است که اکنون مناطق مرزی این کشور با افغانستان به طور کامل در کنترل ارتش ازبکستان است و «وضعیت در این مناطق باثبات است.»

ازبکستان نگران نفوذ گروه‌های تندرو از جانب افغانستان به این کشور است که تهدید مستقیم به امنیت ملی خود تلقی می‌کند.

پس ازتسلط طالبان برافغانستان در ۱۵ اوت سال گذشته، شماری ازمقام‌های بلندپایه این کشور ازجمله وزیر خارجه ازبکستان به کابل سفر کرده و با مقام‌های طالبان دیدار کرده‌اند.

ازبکستان و تاجیکستان، دوهمسایه شمالی افغانستان، نگران نفوذ بنیادگرایان ازافغانستان هستند اما دو سیاست متفاوت نسبت به طالبان در پیش گرفته‌اند.

دراولین ماه‌های ورود به کابل، طالبان علاقمندی جدی به پروژه‌های خط آهن و انتقال انرژی از ازبکستان نشان دادند. توسعه تجارت، سوخت، تسهیلات ترانزیتی برای تجار افغانستان، همکاری در بخش بهداشتی، خط انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت سرخان - پل‌خمری، راه‌آهن مزار شریف- کابل - پیشاور از جمله این پروژه‌هاست.‌

درحال حاضر، بندرحیرتان درمرز ازبکستان از طریق راه آهن تا مزارشریف وصل شده است.

اما، تاجیکستان به شماری ازافراد مخالف طالبان پناه داده است وامامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان همواره بر ایجاد دولتی فراگیر درافغانستان، با مشارکت اقوام تاکید کرده است.

https://www.bbc.com/persian/articles/c3g5xd1vly0o

هیچ نظری موجود نیست: