۱۴۰۱ مرداد ۵, چهارشنبه

کنفرانس تاشکند برای امنیت وتوسعه اقتصادی بامحوریت افغانستان

کنفرانس تاشکند به کار خود پایان داد؛ «پیشنهاد» سپردن ذخایر مسدود‌شده افغانستان به یک «صندوق امانی»

بی.بی.سی، ۴مرداد ۱۴۰۱ - ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۲ : کنفرانس بین‌المللی تاشکند برای افغانستان با شرکت نمایندگان حدود ۲۰ کشور از جمله آمریکا، اروپا و روسیه و هیاتی از مقام‌های ارشد طالبان به کار خود پایان داده است. همزمان، رویترز گزارش داده است که واشنگتن پیشنهاد آزادسازی چند میلیارد دلار از ذخایر مسدود شده افغانستان درآمریکا را به یک صندوق امانی در کشور سوم داده است.

در بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی تاشکند برای افغانستان که ازطرف کشور میزبان صادر شد، تاکید شده است که در حال حاضر «اولویت اصلی باید احیاء و تقویت اقتصاد افغانستان به عنوان یک عامل مهم در دستیابی به صلح پایدار درآن کشور باشد.»

دربیانیه به «ارتقای ادغام افغانستان در روندهای اقتصادی منطقه‌ای» وپروژه‌هایی که ازبکستان وافغانستان روی دست دارند، اشاره شده است ازجمله خط آهن ترمذ- مزار شريف- كابل- پيشاور، خط برق سرخان-پلخمری وگذرگاه حمل نقل موسوم به «ترمذ کارگو» وایجاد یک مرکز آموزشی درترمذ برای افغانستان. 

همچنین از تعهدات طالبان درجلوگیری از استفاده گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان «استقبال» شده است.

*درروی لوگوی کنفرانس به انگلیسی:  

TASHKENT INTERNATIONAL CONFERENCE

“AFGANISTAN: SECURITY AND ECONOMIC DEVOLOPMENT“

*در روی لوگوی کنفرانس به اؤزبکی

“AFGONISTON: XAVFSIZLIK VA IQTISODIY RIVOJLANISH“

*در زیرلگو بفارسی:  کنفرانس تاشکند برای افغانستان؛ امنیت و توسعه اقتصادی

دربیانیه بر اهمیت ایجاد حکومتی مبتنی بر نمایندگی گسترده توسط طالبان، تضمین حقوق زنان و دسترسی دختران افغان به آموزش تاکید شده و آن را «شرط اساسی برای تکمیل روند آشتی ملی در افغانستان» خوانده است.

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان و شماری از نمایندگان کشورها در این نشست نیز بر آزادسازی ذخایرارزی مسدودشده افغانستان در آمریکا تاکید کردند.

آقای متقی مسدودشدن دارایی‌های افغانستان را علت اصلی فقر دراین کشور خواند.

همچنین ضمیر کابلوف، نماینده رئیس جمهور روسیه نیز مسدودکردن ذخایر ارزی افغانستان درغرب را «دزدی» خوانده است.

درهمین حال، توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در این نشست درمورد ایجاد حکومت فراگیر و «وضعیت وخیم حقوق بشری» درافغانستان صحبت کرده وازطالبان خواسته است که استقلال وظرفیت بانک مرکزی این کشور را تضمین کند.

آقای نیکلسون افزوده که برای پرداختن به چالش‌های اقتصادی افغانستان، لازم است طالبان، شفافیت بودجه، اطمینان از وضوح قانونی وحاکمیت قانون را نشان دهد وبا اقدامات اساسی، استقلال و ظرفیت فنی بانک مرکزی را تضمین کند.

 رویترز: پیشنهاد انتقال ذخایر ارزی افغانستان به یک صندوق امانی

همزمان با شروع این نشست رویترز به نقل از «سه منبع آگاه به گفتگوها» میان نمایندگان آمریکا و طالبان گزارش داد که واشنگتن پیشنهادهایی برای آزادسازی چند میلیارد دلار از ذخایر مسدود شده بانک مرکزی افغانستان در آمریکا را به یک صندوق امانی در کشور سوم داده است تا در مقابله با بحران اقتصادی افغانستان به مصرف برسد.

یک منبع دولتی طالبان که نخواسته است نامش فاش شود، به رویترز گفت که طالبان اصل گذاشتن این ذخایر ارزی در یک صندوق امانی را رد نکرده، اما با پیشنهاد ایالات متحده برای کنترل طرف سوم بر این صندوق مخالف است.

درهمین حال، وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه (۳ اسد/مرداد) در بیانیه‌ای گفت که برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا درامور تروریسم و ​​اطلاعات مالی روز چهارشنبه (۵ اسد) نیز به توماس وست و رینا امیری نمایندگان ویژه آمریکا برای افغانستان به تاشکند رفته‌اند، خواهد پیوست تا با هیات طالبان گفتگو کند.

یک منبع آمریکایی نیز که به رویترز گفته است که ایالات متحده در حال مذاکره با سوئیس و سایر طرف‌ها در مورد ایجاد مکانیزمی از جمله یک صندوق امانی است، که پرداخت‌های آن با کمک یک هیئت بین‌المللی تعیین ‌شود.

با این حال، به گفته این منابع، اختلافات قابل توجهی بین طرفین باقی مانده است، ازجمله امتناع طالبان از شرط آمریکا برای برکناری ویا جابجایی برخی ازمقام‌های ارشد دربانک مرکزی افغانستان، که یکی ازآنها درفهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

به گفته ناظران، پیشنهاد کنار گذاشتن برخی از مقام‌های ارشد طالبان از بانک مرکزی، اقدامی در راستای بازگرداندن اعتماد به این نهاد است که براساس آن آمریکا می‌خواهد مطمئن شود که ذخایر ارزی دراختیار طالبان، برای مصارف خاص مورد توافق با آمریکا مصرف می‌شود.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در۱۵ اوت سال گذشته، آمریکا بیش از ۷ میلیارد دلار ذخایر ارزی افغانستان دربانک‌های آمریکایی را مسدود کرد و در۱۱ فوریه نیز جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا فرمان اجرایی را امضا کرد که ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده افغانستان درآمریکا برای کمک‌های بشردوستانه وایجاد یک صندوق امانت برای جبران خسارت قربانیان۱۱ سپتامبر اختصاص یابد.

دولت طالبان امیدوار بود که این پول درنهایت دراختیار بانک مرکزی تحت کنترل آنها قرار بگیرد.

وزیر خارجه طالبان درکنفرانس تاشکندمی‌خواهیم افغانستان را به مرکز همکاری اقتصادی درمنطقه تبدیل کنیم

امیر خان متقی وزیر خارجه طالبان درسخنانی تاکید کرد که افغانستان می‌خواهد «عملا به چهارراه آسیا تبدیل شود» ودراین راستا طالبان «امنیت قابل اعتماد، اراده سیاسی جدی وساختار اداری شفاف امارت اسلامی زمینه را برای دستیابی به این هدف مساعد کرده است». به گفته او«افغانستان نزدیک‌ترین و ارزان‌ترین راه تجارت بین آسیای مرکزی وجنوبی است.»

وزیر خارجه طالبان گفت: «پس از چندین دهه بی‌ثباتی درافغانستان، امارت اسلامی (نامی که طالبان به حکومت خود داده است)، عزم راسخ دارد که افغانستان را به مرکز صلح، ثبات وهمکاری اقتصادی درمنطقه تبدیل کند. ثبات درافغانستان نه تنها تضمین‌کننده ثبات در منطقه است، بلکه کلید شکوفایی و توسعه اقتصادی منطقه نیز هست.»

کنفرانس تاشکند به ابتکار رئیس جمهور ازبکستان برای اولین بار پس از حدود یک سال از به قدرت رسیدن طالبان برگزارشده است.

نشست تاشکند با عنوان «افغانستان: امنیت وتوسعه اقتصادی» به عنوان بخشی ازبلندپروازی ازبکستان برای تثبیت خود به عنوان یک بازیگر مهم در روند صلح افغانستان ومرکزی برای همکاری‌های منطقه‌ای تلقی می‌شود.

-روز دوشنبه نیز، هیات طالبان دیدارهای جداگانه‌ای با وزیرخارجه ازبکستان ونماینده ویژه روسیه برای افغانستان داشت.

همچنین امیرخان متقی ازسفارت افغانستان درتاشکند که هنوز توسط احمدخالد علمی، سفیر تعیین شده از دولت پیشین اداره می‌شود، بازدید کرد وبه دیپلمات‌های افغانستان گفت که به کارشان ادامه بدهند وسفیر افغانستان نیز گفت که با وزارت خارجه «همکاری» می‌کنند.

https://www.bbc.com/persian/articles/cz7ppjekkx6o

هیچ نظری موجود نیست: