۱۴۰۱ تیر ۲۵, شنبه

محکومیت حمید نوری پیروزی جنبش ‏دادخواهی

بیانیهی بیش از200 تن از نویسندگان، شعرا، هنرمندان و فعالان سیاسی ومدنی

امروز، چهاردهم جولای سال 2022،  حکم دستگاه قضایی سوئد درباره حميد نوری، يکی از کارگزاران کشتار زندانيان سياسی در تابستان شصت وهفت صادر شد: حبس ابد. يک پيروزی تاريخی برای جنبش دادخواهی در ايران، که جمهوری اسلامی طی اين سال‌ها پاسخی جز سرکوب به مطالبات برحق اش نداده است. اين محاکمه بی نظير که در اگوست سال 2021 در استهکلم  گشايش يافت، با دستگيری حميد نوری هنگام سفربه سوئد در نوامبر 2019، به همت ايرج مصداقی، پژوهشگر و زندانی سياسی دهه شصت که روايات مستندی از زندان و شکنجه در دوران سیاه دهۀ 60 و به ویژه از کشتار شصت و هفت در زندان گوهردشت منتشر کرده، حميد اشتری و مسعود اشرف سمنانی، از شاهدان این کشتار و مختار شلالوند، از خانواده جان باختگان رقم زده شد.

دادستان‌های سوئدی بر پايه مدارک و شهادت ده‌ها شاهد از وابستگان سابق و فعلی سازمان مجاهدين و نیز گروه‌های مختلف مارکسيستی و نيز چندین کارشناس حقوقی، برای حميد نوری اشد مجازات يعنی حبس ابد درخواست کرده بودند. در جریان 92 جلسه محاکمه نوری در دادگاه استهکلم، شهادت‌های تکان دهندۀ بازماندگان کشتار شصت وهفت و خانواده‌های زندانیانی را شنيديم که بی‌هيچ آگاهی قبلی، دربرابرهيئت مرگ قرارگرفتند و تنها پس ازپاسخ به چند سؤال در باره عقايد مذهبی یا سیاسی‌شان روانۀ چوبه‌های دار شدند.

دادگاه استهکلم بر پايه اصل صلاحيت جهانی که دادرسی جنايات سياسی را خارج از مرزهای کشوری که اين جنايت‌ها در آن رخ داده ميسر می‌کند، اسناد و مدارک و تحقيقات انجام شده درباره اين کشتار را بررسی کرد. وکلای شاکيان و شاهدان که تجربيات مهمی در اين زمينه داشتند توانستند سی و چند سال پس از این جنايت، استراتژی دفاعی مستحکمی را در جهت کيفرخواست دادستان‌ها پيش ببرند. آن‌هم در شرايطی که جمهوری اسلامی تمامی تلاشش را طی سال‌ها به کار گرفته تا رد و نشانه‌های کشتار را کاملا پاک کند.

در همين هفته‌ها شاهد اقدامات دوباره حکومت برای تخريب گورستان خاوران بوده ايم که مکان گورهای بی نام و نشان زندانيان سياسی اعدام شده در سال‌های دهۀ 60 است. جمهوری اسلامی از همان آغاز دستگيری نوری کوشيد با اعمال فشار و پروپاگاندا در کار اجرای عدالت اخلال کند اما علیرغم همۀ تلاش‌ها ناکام ماند. افزون بر این، روند محاکمه در این دادگاه که بر پايه اصول دمکراتيک و با رعایت کلیه قوانین بین‌المللی حقوق بشر پیش رفت، قدم به قدم، همه حاشیه‌سازی‌ها و اقدام‌های انحرافی را که بر پايه منافع ایدئولوژیک یا گروهی صورت می‌گرفت باطل کرد. چنين بود که برگزاری موفقيت آميز محاکمۀ نوری نمونه ای بديع از پيروزی حقيقت بر دروغ را برابر چشمان ما نهاد.  اين واقعيت که رئيس جمهور کنونی نظام حاکم بر ايران، ابراهيم رئيسی، در کشتار شصت وهفت از اعضای هيئت مرگ بوده، و درست به دلیل مشارکت در جنایات جمهوری اسلامی ارتقاء مقام یافته،

به اين حقيقت توجه می‌دهد که قتل دسته جمعی زندانيان سياسی يک امر اتفاقی نبوده است بلکه درساختار ايدئولوژيک نظام ترور وسرکوب در جمهوری اسلامی ريشه دارد. بر پايه همين ساختار است که از همان آغاز به قدرت رسيدن اين نظام، نيروهای سياسی دگرانديش بی‌رحمانه حذف می‌شوند و حکومت به نام خدا و مذهب، حقوق فردی و اجتماعی و فرهنگی شهروندان را زير پا می‌گذارد و هرگونه اعتراض را با ضرب و شتم و زندان و قتل پاسخ می‌دهد. بيش از چهار دهه است که ماشين جهنمی سرکوب در ايران قربانی می‌گيرد و صف دادخواهان را طولانی تر می‌کند. از اين رو محاکمه حميد نوری تنها مربوط به ديروز نيست بلکه امروز و فردای جنبش دادخواهی در ايران را نیز در برمی‌گيرد. در عرصه جهانی نيز، برگزاری چنين دادگاهی برگی زرين بر دفتر مبارزه برای زنده کردن ارزش‌های انسانی و قوانین جهان‌شمول حقوق بشر می‌افزايد.    

ما عميقا قدردان تلاش‌ها و زحمات دادخواهانی هستیم که دستگيری حميد نوری را امکان‌پذیر ساختند و با شهادت‌های خود موجبات محکومیت او را فراهم آوردند.ما همراه با جنبش دادخواهی ایران ضمن سپاس از دادستان‌ها و دستگاه قضایی سوئد، تلاش بی‌دریغ وکلای ارجمندی که شاکيان و شاهدان را در کاری چنين دشوارهمراهی کردند هرگز فراموش نخواهیم کرد.

امید که پايان اين دادگاه آغازی نویدبخش برای عمق بخشيدن و گسترش درس‌هایی باشد که اين تجربۀ تاریخی برای جنبش دادخواهی و مبارزات حقوق بشری به ارمغان آورده است.  

 امضاها:‏

https://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/more/100988/

https://iranglobal.info/node/182570

هیچ نظری موجود نیست: