۱۴۰۱ تیر ۳۱, جمعه

اجلاس روند آستانه درتهران ونخستین واکنش‌ها

اجلاس روند آستانه ونیز7مین نشست شورای عالی همکاری ایران وترکیه درتهران

 دویچه وئله ۲۸ تیر۱۴۰۱: مسئله سوریه وکردهای این کشور، اهداف پوتین و"امتیاز" ایران موضوع بحث تحلیلگران در رابطه با نشست روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه درتهران است. آمریکا وسازمان ملل نیز گفته‌اند، آنچه دراین نشست می‌گذرد را رصد می‌کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز سه‌شنبه ۲۸ تیر برای شرکت درنشست موسوم به "روند آستانه" به ایران می رود. شامگاه دوشنبه همتای ترک او رجب طیب اردوغان برای این منظور وارد تهران شد

رسانه‌های ایران گزارش دادند که رئیس جمهور ترکیه قراراست  با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران درهفتمین نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه نیز شرکت کند. پس ازآن نشست مشترک روسای جمهور سه کشور برگزار می‌شود.

اجلاس "روند آستانه" توسط این سه کشور درسال ۲۰۱۷ درقزاقستان راه اندازی ونام پایتخت آن زمان قزاقستان برآن گذاشته شد که امروز به نورسلطان تغییر یافته است.

به گفته یوری اوشاکوف، مشاور رئیس جمهور روسیه دیداری نیز میان اردوغان و پوتین برای مذاکره درباره راه‌های از سرگیری صادارت غلات اوکراین دربرنامه این سفر است.

واکنش آمریکا وسازمان ملل

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی پیرامون ارزیابی آمریکا از این نشست پاسخ داد. از او درباره نگرانی آمریکا درباره اهدافی که پوتین دنبال می‌کند، از جمله به دست آوردن پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح از ایران پرسیده شد. پرایس در پاسخ گفت، آمریکا به "رصد دقیق" این نشست ادامه خواهد داد و "هر گونه معامله‌ای از این دست" مشمول تحریم‌هایی خواهد شد که یا آمریکا آماده کرده‌ "یا احتمالا دیگر کشورهای جهان آماده کرده‌اند".

 فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه گفت، سازمان ملل هم این نشست را "از نزدیک" دنبال خواهد کرد. او این باره که آیا اجلاس "روند آستانه" در تهران منجر به پیشرفتی در رابطه با از سرگیری صادرات غلات از اوکراین خواهد شد یا نه، گفت: «ما هیچ گونه پیش بینی مشخصی از این نشست نداریم».

به گفته حق، سازمان ملل در این زمینه از هر گونه هماهنگی میان شرکت کنندگان استقبال می‌کند.

اهداف ژئواستراتژیک سه طرف

وب‌سایت شبکه یک تلویزیون آلمان (تاگس شاو) نوشت، سه طرف اهداف ژئوپلیتیک فراتری را دنبال می‌کنند وجنبه نمادین این نشست به مراتب قوی‌تر است.

بنته شلر، رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقا دربنیاد هاینریش بل آلمان به تاگس شاو گفته است، مسئله هیچ یک از سه طرف دراین نشست "مردم سوریه" نیست. پوتین، اردوغان و رئیسی درمورد "مدیریت جنگ" ومنافع ژئواستراتژیک خود درسوریه دراین نشست گفت‌وگو خواهند کرد. نشستی که بشاراسد، دیکتاتور سوریه درآن شرکت ندارد.

به گفته او انتظار می‌رود که هرسه دربرابر اذهان عمومی درباره «حمایت بشردوستانه از پناهجویان درسوریه وخارج از مرزهای این کشور سخن بگویند و از جامعه جهانی برای بازسازی شهرها و زیرساخت‌های ویران شده سوریه تقاضای کمک کنند. همچنین می‌توان انتظار داشت که این سه بخواهند از کمیته مورد نظر سازمان ملل برای پیش‌نویس قانون اساسی سوریه حمایت کنند».

سفر پوتین به فاصله کوتاهی پس از سفر خاورمیانه بایدن

شلر می گوید، پوتین معمولا ترجیح می‌دهد این گونه نشست‌ها را درمسکو برگزار کند، اما سفر او به تهران مدت کوتاهی پس ازسفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل وعربستان سعودی حاوی این پیام برای غرب است که او منافع خود در خاورمیانه را به کرسی خواهد نشاند.

این سفر درعین حال "امتیازی" برای ایران و"ارتقا دیپلماتیک" این کشوراست. این دومین سفر پوتین به خارج از روسیه از زمان آغاز تهاجم به اوکراین است و به گفته شلر «برای پوتین که به سختی امکان حضور در مجامع بین المللی را دارد، این نشست یک فرصت مناسب به شمار می‌رود

او درادامه می‌گوید که پوتین و نیروهای روسیه درسوریه ضامن بقای بشاراسد هستند واین که او حداقل دردمشق درقدرت بماند. هواپیماهای جنگی روسیه حریم هوایی سوریه را کنترل می کنند و نیروی دریایی روسیه از سواحل این کشور در مدیترانه استفاده می‌کند. اگرچه پوتین بارها از حق حاکمیت سوریه صحبت کرده است، اما احتمالاً نیروهای روسیه برای مدت طولانی درسوریه خواهند ماند تا در مدیترانه و خاورمیانه حضور نظامی داشته باشند.

ایران نیز با نیروهای نظامی وشبه نظامیان متحد خود ازاسد حمایت می کند، اما به گفته شلر، هیچ ادعایی در رابطه با فرودگاه ها یا بنادر دریایی این کشور ندارد. برای حکومت ایران وسپاه پاسداران نزدیکی به مرزهای اسرائیل از طریق حزب‌الله لبنان یک مسئله ژئواستراتژیک مهم است.

وبالاخره اردوغان ماه‌هاست که تهدید کرده، می‌خواهد به شمال سوریه حمله کند تا شبه نظامیان کرد YPG را ازآنجا بیرون براند. اما آیا رهبری ترکیه می‌تواند بدون جلب رضایت روسیه  چنین اقدامی بکند؟

آنکارا رسما اعلام کرده است که چنین عملیاتی نیازی به اجازه پوتین ندارد. اما اردوغان دراین نشست هرتلاشی را انجام خواهد داد تا پوتین و رئیسی با این حمله موافقت کنند.

هیچ نظری موجود نیست: