۱۳۸۸ شهریور ۱۱, چهارشنبه

توجه فزاینده ی دولت به بخش خصوصی

دولت ایران فرمان آزاد سازی سواحل دریای خزر را صادر کرد

بخش عمده ای ازسواحل دریای خزر ، پس از انقلاب اسلامی دراختیار نهادهای دولتی و نظامی ایران ازجمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت.

- منبع: سایت رادیو بی بی سی، 02 سپتامبر 2009 - 11 شهریور 1388

دولت ایران با ابلاغ آئین نامه‌ای، دستور آزادسازی حریم ساحلی دریای خزر را صادر کرده است.

براساس این آئین نامه، دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی که درحریم ۶۰ ‌متری ساحل دریای خزر دارای ساختمان و املاک هستند موظف به عقبنشینی کامل ازحریم ساحل دریای خزر شده اند.

۹۵ درصد سواحل دریای خزر در ایران در اختیار سازمانهای دولتی، غیردولتی و بخش خصوصی این کشور است و به همین علت گردشگران شهرهای ساحلی در شمال ایران دسترسی بسیار محدودی به دریای خزر دارند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در دوراول ریاست جمهوری اش درجریان سفر به استان مازندران از برنامه دولت برای آزاد سازی سواحل دریای خزر خبرداده بود اما دراین زمینه تاکنون اقدام عملی صورت نگرفته است.

بنابر آئین نامه دولت ایران درباره آزادسازی سواحل خزر که روز چهارشنبه یازدهم شهریور ۱۳۸۸ به تصویب رسید، وزارت کشور ایران موظف است زمینه آزادسازی ساحل این دریا از تصرفات دولتی ونهادهای عمومی را با رعایت قوانین ومقررات مربوط فراهم کند.

بخش عمده ای ازسواحل دریای خزر دراستانهای گیلان و مازنداران، پس از انقلاب اسلامی دراختیار نهادهای دولتی و نظامی ایران ازجمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت.

حاشیه جنوبی دریای خزر که به طور کامل در ایران قرار گرفته است به دلیل ساحل شنی وآب و هوای معتدل آن یکی از مهمترین مناطق تفریحی ساحل این دریا و یکی از جاذبه های گردشگری ایران است.

به جز ایران که ۷۰۰ کیلومتر از سواحل خزر را دراختیار دارد، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان نیز ازجمله کشورهای ساحلی دریای خزر هستند. ساحل دریای خزر درکشورهای ساحلی به خصوص درجمهوری آذربایجان وترکمنستان یکی از منابع مهم درآمد از گردشگران است.

پیش از انقلاب اسلامی، حکومت ایران به ساخت و ساز سامانه های تفریحی از قبیل هتل و اقامتگاه های ساحلی در سواحل دریای خزر و شهرهای مجاور آن به خصوص دراستان مازندران توجه ویژه ای داشت اما طی سی سال گذشته ساخت و ساز اماکن تفریحی عمومی تقریبا متوقف شده ودرعوض ساخت و ساز واحدهای مسکونی و ییلاقی درشمال ایران درمقاطعی رونق گرفته است.

ساخت ‌و سازهای اطراف دریا معضلات وخسارتهای زیست‌محیطی بسیاری ازجمله آلودگی دریای خزر ونابودی برخی از آبزیان این دریا را به همراه داشته است.%

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/09/090902_mg_caspian_khazar_seacoast_free.shtml

-------------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: