۱۳۸۸ شهریور ۲۸, شنبه

آغازسال تحصیلی ومحرومیت ملیتهای تحت ستم ازتحصیل به زبان مادری

محرومیت از آموزش به زبان مادری تا کی؟

- منبع: سایت اخبار روز: www.akhbar-rooz.com ، ۲۷ شهريور ۱٣٨٨ - ۱٨ سپتامبر ۲۰۰۹

باز هم اول مهر (۲٣ سپتامبر) فرا می رسد وبازهم فرزندان بیش از نیمی از جمعیت ایران ازآموزش به زبان مادری خویش محروم اند.
ازهشتاد وپنج سال پیش؛ با آغاز فرمانروایی استبدادی رضاشاه نژاد پرست، مردم عرب اهواز(خوزستان)، نه تنها از حق حاکمیت بلکه از حقوق اولیه انسانی خود نیز محروم شدند. یکی از این حقوق، آموزش به زبان مادری است.
به رغم گذشت سی سال از پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ وتاکید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصولی مانند اصل ۱۵ بر حق آموزش به زبان اقوام مختلف ایرانی در کنار زبان فارسی، هنوز شاهد عدم اجرای این اصل هستیم. این رفتار حاکمان جمهوری اسلامی، با مصوبات وقوانین سازمان ملل متحد که دولت ایران یکی از امضاکنندگان آن است نیز منافات دارد.
گفتنی است که طی هشت دهه گذشته براثر محرومیت از آموزش به زبان عربی در مدارس، تعداد بیشماری از ملت عرب اهواز، زبان مادری خودرا کاملاً از دست داده اند واین نوعی پاکسازی فرهنگی علیه مردم عرب اهواز است، مردمی که دارای زبانی غنی وتاریخ ادبیاتی درخشان هستند.
به راستی "این پدیده" جز جنایت فرهنگی علیه مردم عرب اهواز، نام دیگری هم دارد؟!!
مسوول این بی دادگری، در گذشته خاندان پهلوی و درجمهوری اسلامی حاکمانی هستند که حتا برای قانون اساسی خود نیز ارزشی قایل نیستند؛ البته محافل وشخصیتهای ناسیونالیست افراطی وعرب ستیزان نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم در این جنایت آشکار شریک جرم اند.
ما – البته - با مبارزه فرهنگی وسیاسی خود درکنار سایر خلق های ایران و همراه با جنبش سراسری ضد استبدادی مردم ایران، سرانجام داد خودرا از بی دادگران خواهیم گرفت و از ملت خود می خواهیم که به هر وسیله ممکن از زبان عربی یعنی زبان آباء واجداد "که روح و پیکرشان را به هم پیوند داده است" چون تخم چشمشان محافظت کنند وتسلیم بیداد "تفریس" نژادپرستان نشوند.
و نیز از همه گروه ها و سازمان های فرهنگی و سیاسی ایرانی معتقد به حقوق ملی خلق های غیرفارس می خواهیم، نسبت به این تبعیض فرهنگی وزبانی تحمیل شده علیه قومیت های غیرفارس ساکت ننشینند وصدای اعتراض خودرا به گوش حاکمان برسانند.
امسال عید فطر، عید "ملی" و نیز مذهبی مردم عرب اهواز، با افتتاح مدارس در ایران همزمان شده است. این عید خجسته را که در واقع عید همه مسلمانان است، به هموطنان عزیز و به ویژه به مردم عرب اهواز شادباش می گوییم %


فعالان جامعه مدنی عرب اهواز
کانون پژوهش اهواز
۲۷ شهریور ۱٣٨٨

هیچ نظری موجود نیست: