۱۳۸۸ آذر ۱۴, شنبه

حرماتلاماق وقولداماق، مدنی ومدرن یول لار بیله

حلق آرا انسان حقلاری گونی حرماتلاماق وایرانداقی آزادلیق حرکتی قولداماق

دویچه وئله: برنامه‌های هنری وفرهنگی برای پشتیبانی ازجنبش آزادی‌خواهی درایران

به مناسبت روز جهانی حقوق بشر پشتیبانان جنیش آزادیخواهی ایران درخارج ازکشور برنامه‌های گوناگونی برگزار می‌کنند. شبکه‌ی کنشگران حقوق بشر "اتحاد برای ایران"هم درچند کشور برنامه‌های فرهنگی‌-هنری اعتراضی اجرا می‌کند.

روز جهانی حقوق بشر فرصتی پیش آورده است تا پشتیبانان جنبش آزای‌خواهی ایران درخارج از کشور برنامه‌های گوناگونی را برگزار کنند. هدف اغلب این برنامه‌ها، بیان خواسته‌های آن بخش از مردم ایران است که درهر فرصتی به خیابان‌ها می‌روند تا نارضایتی خود را ازسیاستهای جمهوری اسلامی به نمایش بگذارند.

از جمله سازمان‌ها و شبکه‌هایی که در روزهای دهم تا دوازدهم دسامبر، برنامه‌های اعتراضی برگزار می‌کنند، شبکه‌ی کنشگران حقوق بشر"اتحاد برای ایران" است. این شبکه یک سری برنامه‌ها در نظر گرفته است که قرار است در روز دوازدهم دسامبر (بیست‌ویکم آذر) در کشورهای گوناگون برگزار ‌شوند.

"اتحاد برای ایران" در بیانیه‌ای اعلام کرده است که به مناسبت شصت‌ویکمین سال تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر و با گذشت ۶ ماه از مناقشات بر سر انتخابات ایران، هنرمندان و فعالان به هم می پیوندند تا اعتراضات جاری در ایران را برجسته کنند و مبارزات مسالمت آمیز مردم ایران را برای حقوق مدنی و حقوق بشر خود، ارج بگذارند.

هادی قائمی، از فعالان کمپین حقوق بشر در ایران و از برنامه‌ریزان روز دوازدهم دسامبر، در این مورد می‌گوید: «ما بر این عقیده هستیم که تا وقتی که خواسته‌های برحق جنبش مدنی ایران برآورده نشده، این جنبش ادامه دارد و این وظیفه‌ی ماست که در حمایت از این جنبش در اقصی نقاط دنیا فعالیت کنیم».

«اتحاد برای ایران» پس از دور دهم انتخابات ریاست جمهوری ایران شکل گرفت. این شبکه در نخستین فعالیت سراسری خود در روز بیست‌وپنجم ژوئیه موفق شد، در ۱۱۰ شهر جهان برنامه‌‌های اعتراضی گسترده‌ای در پشتیبانی از جنبش مدنی ایران برگزار کند.

وضعیت جنبش مدنی در ایران

"اتحاد برای ایران" معتقد است که «جنبش حقوق مدنی در ایران علیرغم سرکوب شدید، بازداشت‌های گسترده، و زندانی کردن صدها نفر از فعالان جامعه‌ی مدنی، در حال رشد و تکثیر شدن در سطح جامعه است».

کنشگران حقوق بشر در بیانیه‌ی خود می‌نویسد: «مردم ایران خودشان را برای اعتراض گسترده‌ای در روز شانزدهم آذرماه، روز دانشجو، آماده می‌کنند. دانشگاه‌ها درسراسر کشور، هر روز صحنه‌ی اعتراض هستند ... جنبش مدنی در ایران درمقابل نظامی‌گری و استبداد ایستاده است.»

اهداف سری برنامه‌های بیست‌ویکم آذر

"اتحاد برای ایران" در بیانیه‌ی خود اعلام کرده است که هدف از برگزاری سری برنامه‌های فرهنگی - هنری این است که به «خواسته‌های جامعه‌ی بین‌المللی از دولت ایران، برای رعایت حق آزادی تجمع، آزادی بیان و مطبوعات، و برای آزاد کردن همه‌ی زندانیان عقیدتی، پایان دادن به شکنجه و تجاوز در زندان، وپاسخ‌گویی و پذیرش مسئولیت جنایتی که علیه حقوق مردم ایران اعمال شده است، قدرت بخشد.»

گزارشگران بدون مرز، دیده‌بان حقوق بشر، موسسه‌ی ابتکار زنان برنده‌ی جایزه صلح نوبل، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، مدافعان خط مقدم (فرانت لاین) و سازمان آرتیکل ۱۹ (ARTICLE 19) از جمله پشبتیانان این سری برنامه‌های اعتراضی هستند.

درحال حاضر، مجموعه برنامه‌های سخنرانی، کنسرت، نمایشگاه، شعرخوانی، میزگرد ونمایش فیلم برای بیش از ۲۵ نقطه درجهان ازجمله آمستردام، اورلاندو، لس آنجلس، سانفرانسیسکو، آلمان، انگلستان، و واشنکتن دی سی برنامه‌ریزی شده است.

دربیانیه‌ی "اتحاد برای ایران" آمده است که «بسیاری از شخصیت‌های حقوق بشری و هنرمندان محبوب مردم، حمایت خودشان را از "اتحاد هنرها برای ایران" از طریق پیام های ویدئویی اعلام کرده‌اند وازمردم خواسته‌اند که دربرنامه‌ی روز بیست‌ویکم آذرماه شرکت کنند».%

هیچ نظری موجود نیست: