۱۳۸۸ دی ۹, چهارشنبه

کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل :

دولت ایران خشونت ماموران را مهار کند

بي بي سی - چهارشنبه 30 دسامبر 2009 - 09 دی 1388

سرپرست نهاد حقوق بشر سازمان ملل از دولت ایران خواسته مانع از شدت عمل ماموران دولتی علیه مردم شود.

روز چهارشنبه، 30 دسامبر (9 دی)، ناوی پیلی، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت که از وقوع خشونتهای اخیر درجمهوری اسلامی ایران که به کشته و زخمی شدن افراد منجر شده تکان خورده و خواستار اقدام دولت در مهار کردن زیاده روی های ماموران امنیتی شد.

خانم پیلی با اشاره به گزارشهای رسیده در مورد تظاهرات روز عاشورا در ایران گفت "از افزایش شمار کشته ها، زخمی ها و بازداشت های اخیر منقلب شده ام."

به گزارش سایت خبری کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، خانم پیلی گفته است که شرایط منجر به کشته شدن دست کم هفت نفر و زخمی شدن شمار به مراتب بیشتری از مردم در جریان مراسم عزاداری عاشورا و پس از آن هنوز معلوم نیست،

وی در عین حال افزوده است که "اطلاعاتی که در دست است بار دیگر نشان دهنده زیاده روی ماموران امنیتی و شبه نظامیان بسیج در برخورد خشونت آمیز است."

این مقام سازمان ملل متحد گفته است که "دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است اطمینان حاصل کند که خشونت ها شدت نخواهد گرفت."

ناوی پیلی نسبت به گزارش های مستمر در مورد بازداشت فعالان سیاسی، روزنامه نگاران، مدافعان حقوق بشر و سایر فعالان حقوق مدنی ابراز نگرانی عمیق کرده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته است "مردم ایران حق دارند احساسات خود را آزادانه بیان کنند و به برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز مبادرت ورزند بی آنکه کتک بخورند، هدف ضربات باتوم قرار گیرند یا به زندان بیافتند."

خانم پیلی گفته است که "کسانی که به هر دلیلی بازداشت و زندانی شده اند باید به طور کامل از حقوق قضایی بازداشتیان بر اساس ضوابط و هنجارهای پذیرفته شده بین المللی در زمینه حقوق بشر از جمله پیمان بین المللی حقوق مدنی و سیاسی برخوردار باشند."

ایران از امضاکنندگان پیمان بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که اعلام می دارد که "هیچ کس نباید در معرض بازداشت یا حبس خودسرانه قرار گیرد" و همگان باید از حق آزادی بیان و اجتماع برخوردار باشند.

انتقاد جهانی از خشونت ماموران

یکشنبه این هفته، مصادف با روز عاشورا و هفتمین روز درگذشت آیت الله حسینعلی منتظری، راهپیمایی هایی در تهران و چند شهر دیگر برگزار شد که، براساس گزارش های خبری و تصویری، با خشونت ماموران دولتی مواجه شد.

در مورد عواقب درگیری ماموران وعزاداران مخالف دولت گزارش های متفاوتی انتشار یافته اما گفته می شود دست کم هفت نفر در این تظاهرات کشته و شمار نامعلومی زخمی شده اند وماموران دولتی چند صد نفر را بازداشت کرده اند.

برخی گزارشها همچنین حاکی از آن است که تظاهرکنندگان برای نخستین بار درجریان تظاهرات اعتراضی هفت ماه اخیر، در برابر خشونت ماموران دولتی واکنش نشان دادند ودرمواردی به مقابله با حملات ماموران مبادرت ورزیدند.

نهادهای تبلیغاتی دولتی درگزارشهای خود از وقایع عاشورا، تظاهرکنندگان را به "هتاکی به عاشورا" متهم کرده و در خلال روزهای اخیر، نهادها و اشخاص وابسته به حکومت با صدور بیانیه هایی، ضمن درخواست شرکت درتظاهرات دولتی، خواستار شدت عمل بیشتر علیه منتقدان و مخالفان دولت شده اند.

همچنین، گزارشهایی از بازداشت گسترده شخصیتهای سیاسی منتقد دولت انتشار یافته است.

درعین حال، نحوه برخورد نیروهای دولتی، به خصوص ماموران لباس شخصی و شبه نظامیان بسیج، با عزاداران معترض با واکنش شماری از کشورها و سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر مواجه شده است.

تعدادی از نهادهای مدافع حقوق بشر و مقامات ارشد آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، آلمان، کانادا، هلند و چند کشور دیگر برخورد خشونت آمیز دولت با عزاداران عاشورا را تقبیح کرده اند و دولت روسیه نگرانی عمیق خود را از خشونت در جریان تظاهرات عاشورا اعلام داشته و خواستار اقداماتی برای جلوگیری از تشدید خشونت در بحران سیاسی ایران شده است.

این کشورها گفته اند که توسل به خشونت راه حل مطلوبی برای مشکلات سیاسی نیست و دولت جمهوری اسلامی را به رعایت حقوق اساسی شهروندان ایران، موازین قانونی و معیارهای حقوق بشر توصیه کرده اند.

پیش از این، مقامات دولتی جمهوری اسلامی، که معمولا کشورها، نهادهای امنیتی، رسانه ها و خبرنگاران خارجی را به تحریک مردم به برگزاری و سازماندهی اجتماعات سیاسی متهم می کنند، واکنش کشورهای غربی و انتقاد آنان از خشونت علیه شهروندان ایران را به شدت محکوم کرده اند.%

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/12/091230_he_ir88_un_humanrights.shtml

-----------------------------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: