۱۳۸۸ دی ۸, سه‌شنبه

عفو بین‌الملل:

ایران به خونریزی علیه مردم پایان دهد

سازمان حقوق بشر عفو بین‌الملل مرگ ۸ تا ۱۵ نفر در ظهر عاشورا را محکوم کرد. این سازمان بین‌المللی کشته‌شدن این انسان‌ها در یک روز بزرگداشت مذهبی را اجتناب‌پذیر دانست و نسبت به دستگیرهای روز دوشنبه ابراز نگرانی کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل مقام‌های جمهوری اسلامی را فراخواند، برگزاری مراسم عزاداری برای قربانیان ظهر عاشورا را تضمین کند. این سازمان طی بیانیه‌ای نوشت که طی روزها و هفته‌های آینده مردم سوگوار و بستگان قربانیان باید حق تجمع مسالمت‌آمیز و اعتراض مسالمت‌آمیز علیه دولت کنونی را داشته باشند.

حسیبه حاج سهروری، معاون مدیرکل عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه و آفریقای شمالی گفت که «موج خشونت‌ها در ایران رو به افزایش است و اعمال خشونت شدید توسط نیروهای امنیتی باعث مقاومت در میان مردم معترض شده است».

«امنیت مراسم سوگواری قربانیان را تأمین کنید»

در بیانیه عفو بین‌الملل که روز دوشنبه (۲۸ دسامبر) انتشار یافت، آمده است که تظاهرات روز یکشنبه (۲۷ دسامبر) توسط نیروهای بسیج که شبه‌نظامیان زیر نظر سپاه پاسداران هستند ونیز توسط نیروهای ویژه پلیس کنترل می‌شده است.

این بیانیه می‌افزاید که درناآرامی‌های پس ازانتخابات ریاست جمهوری نیز نیروهای بسیج در صحنه حضور داشته و از سلاح گرم علیه تظاهرکنندگان استفاده کرده‌اند.

حسیبه حاج سهروری گفت، «از دست دادن جان انسان‌ها دربرگزاری مراسم عاشورا قابل اجتناب بوده است وبه این خونریزی باید پایان داده شود».

این سازمان حقوق بشر در بیانیه‌ی خود توضیح داده که در کدامیک از خیابان‌های تهران درگیری و خونریزی در جریان بوده است. عفو بین‌الملل در این بیانیه انتظار دارد که مراسم تشییع سیدعلی موسوی ۳۵ ساله که خواهرزاده میرحسین موسوی است، و نیز مراسم سوگواری دیگر قربانیان طی روزهای آتی برگزار شود و دولت جمهوری اسلامی امنیت آن را تضمین کند.

عفو بین‌الملل می‌افزاید که دولت جمهوری اسلامی با امضای متن کنوانسیون بین‌المللی حقوق شهروندی و سیاسی متعهد به اجرای مفاد آن است و باید حق اجتماعات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان را تضمین کند.

عفو بین‌الملل یک بار دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست، کارشناسان حقوق بشر و نمایندگان سازمان ملل، برای انجام یک تحقیقات مستقل در مورد رعایت حقوق بشر به ایران اعزام شوند.

نگرانی عفو بین‌الملل از دستگیرشدگان روز دوشنبه

سازمان عفو بین‌الملل همچنین نسبت به دستگیری‌های روز دوشنبه (۲۸ دسامبر) ابراز نگرانی کرده است. این سازمان در این رابطه از ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی و نیز سه تن از مشاوران میرحسین موسوی و نیز دستگیری یک روحانی عالی‌مقام، آیت‌الله موسوی تبریزی نام برده است.

این بیانیه همچنین می‌افزاید که فعال حقوق بشر عمادالدین باقی در سحرگاه روز دوشنبه توسط چند مرد مسلح دستگیر شده است. گفته می‌شود که این افراد با خشونت وارد منزل آقای باقی شده بودند.

منبع : دویچه وئله

--------------------------------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: