۱۳۸۹ اسفند ۲۹, یکشنبه

متن سخنرانی یوسف کـُر درمقر سازمان ملل متحد در ژنو

خانم ها و آقایان محترم !

اینجانب یوسف کـُر ، از ترکمنهای ایران هستم وقبل از پرداختن به موضوع نقض حقوق بشر از جانب جمهوری اسلامی لازم میدانم بطور مقدماتی اطلاعات عمومی کوتاهی را مطرح نمایم.

مقدمه: ترکمنهای ایران دراستانهای شرق دریای خزر (گلستان وخراسان شمالی) زندگی میکنند. به لحاظ تاریخی پس از شکست ترکمنها درجنگ برعلیه تجاوز ارتش استعماری در ژانویه 1881 ، دولت وقت ایران طی ارسال تبریک نامه به روسیه ایجاد مرز کنونی درشرق دریای خزر را تقاضا می کند. ولی با وجود امضای قرارداد ایجاد مرز در 9 دسامبر 1881 ، بخش جنوبی نیز تا ماه مه 1918 دراشغال ارتش تزار روسیه باقی می ماند. این منطقه تا سال 1925 از جانب حکومت محلی ترکمنها که با استفاده از ماده "انجمن ایالتی- ولایتی" قانون اساسی انقلاب مشروطیت (1906) برقرارشده بود، اداره می شد. وازآن به بعد تاسال 1941 جزو املاک شخصی رضا شاه بنیانگذار رژیم پهلوی گشته، ازجانب "اداره ی املاک پهلوی" اداره می شود. از زمان پایان یافتن حکومت محلی در 1925 ، مردم ترکمن با تبعیض وستم چندگانه ای که از جانب حکومت بشکل سازمان یافته وتوطئه آمیز پیشبرده می شود، مواجه می گردد. این وضع دردناک با انقلاب مردم ایران درفوریه 1979 / بهمن 1357 که منجر به استقرار رژیم "جمهوری اسلامی ایران" گردید، متأسفانه به اشکال جدیدتری تداوم دارد. ومن تلاش خواهم کرد که موارد تبعیضها واجحافهای این دوره را درعرصه های مختلف، حدالامکان با ارائه ی فاکت ها بیان دارم.

- غصب اراضی مزروعی : فرق عمده ی شیوه ی غصب اراضی مزروعی ترکمنها با زمان رژیم پهلوی دراستفاده از یک گروه اتنیکی شیعه مذهب برعلیه ترکمن است. محمدرضا شاه پهلوی اراضی مزروعی ترکمنصحرا را درابعاد وسیع ازطریق نماینده ی ویژه ی خود بنام سرلشگر مزین به افراد خانواده ی سلطنت ومقامات عالی رتبه کشوری ولشگری میداد. ولی جمهوری اسلامی شیعه مذهبی های استان سیستان به نام "زابلی" را به تعداد بسیار گسترده به منطقه آورده بهر خانوار 10 تا 15 هکتار زمین آبی کشاورزی را می دهد. وازطرف دیگر آنها را درارگانهای اطلاعاتی وامنیتی، سپاه پاسداران، بسیج، انتظامات، مدیریت اداره جات مختلف وغیره شاغل کرده، برعلیه ترکمنها بکار می گیرد. به این طریق ترکیب جمعیت را به زیان ترکمنها بهم زده، تازه واردها را ازهرجنبه تقویت کرده دربین گروه های اتنیکی فضای خصمانه ومتشنج را فعال نگه میدارد.

کوچاندن سازمان یافته زابلی های شیعه مذهب به ترکمنستان ایران آنچنان گسترده است که درحال حاضر علاوه برهمه ی شهرها بسیاری از روستاهای ترکمنصحرا نیز دارای زابلی محله هستند ودرانتخابات دوره ی کنونی مجلس کاندید آنها درحوزه ی انتخاباتی گرگان و آق قلعه رأی دوم را آورد. با اینحال شورای نگهبان دستگاه حاکمه، دکتر ایزدی ترکمن را کنار زده، زابلی دوم شده را به مجلس راه داد.

فرم جدید دیگر برای غصب اراضی ترکمن بیشتر ازجانب سپاه پاسداران صورت می گیرد. واحدهای این نیروی مسلح با ایده ئولوژی مذهبی دائما درحال جستجوی زمینهای بی سند وغصب بی سر و صدای آنها هستند. در اطراف بسیاری از روستا های ترکمنصحرا محدوده ای بنام مرتع روستا برای چرای دام اهالی اختصاص یافته وبه علت تعلق عمومی معمولا فاقد سند هستند. "سازمان دفاع از حقوق بشر درترکمنصحرا" که بارها از درگیریهای اهالی با سپاه ومحاکمه ی مردم گزارش نوشت. که برای باز شدن ابعاد مقاومت مردم، بخش کوتاهی از گزارشی را دراینجا می آورم. "درتاریخ 22 ماه مارس سال 2007 دادگاهی دراستان گلستان به 30 نفر ترکمن اهالی اوقی تپه، تنگلی و اینچه برون حکم زندان، شلاق، جریمه و دیه صادر کرد. حکم اکثریت به قریب این افراد زندان تا 6 ماه ، دیه دویست و شصت هزار تومانی برای هر نفر و جریمه وشلاق بود. دربین محکومین دونفر زن، امام جماعت وموذن روستا واعضاء شورا وافراد سالخورده نیز وجود داشتند."

انتخابات برای پارلمان، حوزه های انتخاباتی همانند زمان رژیم پهلوی طوری ترتیب داده می شود که تعداد ترکمنهای هر دوره از مجلس شورا، طبق مصلحت رژیم وبراساس سیاست جناحی که درآن مقطع دست بالا را دردستگاه حاکمه دارد مابین یک تا سه نماینده تغییر میکند. برای آنها تدابیری اتخاذ می شود که پس از پایان نمایندگی رابطه شان با ترکمنها ومنطقه قطع شود. آنها معمولا به شغل حکومتی درخارج از منطقه گمارده شده، بتدریج از جانب مردم فراموش می شوند.

بوجود آوردن توطئه گرانه ی یک گروه اتنیکی جدید به شکل ابزاری درخدمت پان فارسیستهای افراطی وجناح محافظه کار و ارگانهای سرکوبگر چنان فضائی را ایجاد نموده که بخش قابل توجهی از غیرترکمنهای استان گلستان را نیز به ستوه آورده و باعث کسب آرای بیشتر کاندید ترکمن درحوزه ی "گرگان، آق قلعه وعلی آباد" درانتخابات قبلی مجلس شد.

- تبعیض دینی

ترکمنها مسلمان اهل سنت وجماعت هستند و جمهوری اسلامی حکومت روحانیون شیعه است. و در قانون اساسی آن تبعیض دینی برعلیه سنی ها رسمیت یافته است. روحانیون ترکمن حق ندارند آموزش دینی را به شیوه خودشان پیش ببرند. ودولت شیعه مذهب از نوع دوازده امامی برنامه ی آموزش دینی خود را بر آنها تحمیل می کند.

تعداد قابل توجهی از ترکمنها درتهران زندگی می کنند ولی دولت اجازه نمیدهد مسجد مخصوص خود را داشته باشند، ولی آنها مجبورند نماز تراوی ماه رمضان و نماز عید را دسته جمعی به خوانند، که درچندین مورد به آنها حمله شده ومورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

- محیط زیست نیز وضعیت واقعا دردناک روبه افزایشی دارد. رودخانه های منطقه، قبلا یکی دو ماه از تابستان آب نداشتند، ولی بعلت سد سازی های بی رویه، مدتی است اوضاع برعکس شده و رودخانه ها فقط یکی دوماه از سال آب دارند.

در 20 سپتامبر 2010 خبرنگاری از ایران با نام الهه موسوی، درمصاحبه با رادیو صدای آلمان می گوید: متأسفانه به دلیل سد سازی‌های بی‌رویه‌ای که ما طی سال‌های اخیر درمناطق مختلف کشور داشتیم، دربسیاری ازنقاط تالاب‌های ایران درخطر قرار گرفته‌اند. ازجمله دراستان گلستان تالاب‌های آلما‌گل، آجی‌گل و آلاگل که به دلیل ساخته شدن چند سد دربالادست، درمعرض نابودی قرار گرفته اند.

موارد آتش سوزی جنگلها درمنطقه بعلت عدم توجه دولت به امرحفظ منابع طبیعی دراستان گلستان رو به افزایش نهاده است. پارک ملی گلستان درسال 2010 به مدت چندین ماه ادامه یافت وامسال جنگلهای رامیان ومناطق شرق ترکمنصحرا نیز طعمه‌ی حریق شده است. درطول چندماه آتش سوزی جنگلها مسئولان جمهوری اسلامی چندین بار ازمهار آتش سخن گفتند، ولی شاهدان عینی خبر ادامه‌ی آتش‌سوزی‌ها را درنشریات الکترونیکی درج کردند که بعدها معلوم شد که همگی درست بو‌دند.

جنگل‌های گلستان 450 هزار هکتار وسعت دارد وبنا به آمار فائو، سازمان خواربار و کشاورزی وابسته به سازمان ملل، ايران سالانه شش درصد از جنگل‌های خود را براثر آتش سوزی از دست می‌دهد. اين ميزان معادل 6500 هكتار ازجنگل‌هاست.

- تبعیض درامور فرهنگی را بعلت مشابهت با اعمال آن درمورد سایر اقلیتها با شاره به موارد عدم امکان تحصیل به زبان ترکمنی، و جلوگیری از نامگذاری نام های ترکمنی بر فرزندان و تداوم تغییر نامهای جغرافیائی و تاریخی خلاصه می کنم.

- مسأله ماهیگیران ترکمن ترکمنهای ساحل شرقی دریای خزر درطول تاریخ از طریق ماهیگیری از دریا و رودخانه ها زندگی کرده اند. ولی امروزه به اشکال خصمانه و بی رحمانه مانع کار آنها برای تأمین معیشت شان میشوند.

گروهی از بسیجی های غیربومی وغیر سنی مذهب را با عنوان "حراست دریا" به جان ماهیگیران ترکمن انداخته اند. سالانه چندین نفر از ماهیگیران با اصابت عمدی قایق های موتوری "حراست دریا " بطور دلخراشی به قتل می رسند. که درچندین مورد از جانب "سازمان عفو بین الملل" محکوم شده. و درچندین مورد اعتراض عمومی به جنایت حراست دریا منجر به شورش عمومی شد وپستهای متعلق به " حراست دریا " را به آتش کشیده شد و ساختمان فرمانداری را محاصره نمودند. دستگیر شده های این واقعه را به بهانه ی آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی به زندانهای طویل المدت محکوم کردند.

ترکمنهای ایران از سازمان ملل متحد انتظاردارند که کمیسر ویژه ای را برای بررسی تبعیض هانی که نسبت به آنها اعمال می شود به ایران اعزام شود تا گزارشی براساس مشاهده از نزدیک فراهم گردد.

خواسته های عمومی ترکمنهای ایران را می توان چنین بیان داشت :

- تحصیل به زبان ترکمنی در مدارس مناطق ترکمن نشین ،

- پایان دادن به کلیه ی تبعیضها و ستمهائی که علیه ترکمنها اعمال می شود ،

- آزادی زندانیانی که دردفاع از هوویت، وکسب حقوق مادی و معنوی پایمال شده ی ترکمنی خود باز داشت شده اند.

این متن بعلت کوتاهی وقت خلاصه شده است، ودرپایان از توجه حضار به صحبت های اینجانب سپاسگذارم.

----------------------------------------------------------------------------

- متن تهیه شده بعلت کوتاهی وقت خلاصه شد، و در 15 مارس2011 برای حضار درسالن 24 مقرسازمان ملل در ژنو، قرائت گردید.

هیچ نظری موجود نیست: