۱۳۹۰ فروردین ۱۱, پنجشنبه

سه آیت‌الله خواستار پایان حصرخانگی موسوی وکروبی شدند

دویچه وئله : صانعی، زنجانی و دستغیب، سه آیت‌الله منتقد درپی درگذشت پدر موسوی، در پیام‌های تسلیت‌ خود از حکومت ایران خواستند که به حصرخانگی موسوی و کروبی و همسرانشان پایان دهد. خاتمی و شماری از احزاب نیز ایستادگی موسوی را ستودند.

به دنبال دخالت خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی در مراسم تشییع جنازه میرمحمود موسوی پدر میرحسین موسوی و ضرب و شتم و دستگیری گروهی از اعضای خانواده وی، یوسف صانعی، علی‌محمد دستغیب و بیات زنجانی ۳ آیت‌الله منتقد حکومت ایران، در پیام‌هائی جداگانه به میرحسین موسوی تسلیت گفتند. هرسه روحانی برجسته، در پیام‌های خود ضمنا از حکومت ایران خواستند که به حصر خانگی موسوی، کروبی و همسران آن‌ها که بیش از یک‌ماه ادامه یافته است، پایان دهند.

حصر غیرقانونی وغیرشرعی پیام آیت‌الله صانعی در وبسایت شخصی وی منتشر شد. در این پیام ضمن تسلیت به موسوی آمده است:«امیدوارم تمام کسانی که برای احقاق حقوق ملت متحمل صدماتی شده‌اند، بالاخص فرزند بزرگوار ایشان از حصر غیرقانونی آزاد گشته و از حقوق قانونی خود بهره‌مند شوند

آیت‌الله بیات زنجانی در پیام خود ضمن تجلیل از پدر میرحسین موسوی نوشت:«امیدوارم که حصرها و محدودیت‌های غیرشرعی، غیر اخلاقی و غیرقانونی ایجاد شده برای شما هرچه زودتر خاتمه یابد تا مردم بتوانند هرچه بیشتر از افکار و توانائی‌هایتان بهره‌مند شوند

پیام تسلیت سید علی‌محمد دستغیب، مفصل‌تر از دو روحانی دیگر بود. آقای دستغیب ضمن تسلیت به موسوی خواستار اجرای دقیق قانون اساسی و آزادی بی‌قید و شرط زندانیان سیاسی در بند شده و از حکومت خواسته است که به حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسران ایشان پایان دهد.

آقای دستغیب، با تاکید براینکه «هیچ مجتهد عادلی چنین حصری را امضا نمی‌کند» خطاب به موسوی نوشته است: «هرچند جنابعالی فعلا در حصر غیرشرعی و غیرقانونی بلکه غیرانسانی می‌باشید، اما در واقع و حقیقت آزادید و هرچند مطرود شده غیر شرعی و غیرقانونی می‌باشید، اما در قلب با صفای مردم مومن و آزاده جا دارید

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران نیزدر پیام تسلیت خود به میرحسین موسوی، وی را بر خلاف تبلیغات محافل حکومتی به عنوان کسی توصیف کرده که " همواره خواستار سربلندی كشور، استواري انقلاب و آزادی و حرمت و رفاه مردم بوده" است.

همدردی احزاب و گروه‌ها علاوه بر سه روحانی منتقد حکومت ایران، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، شاخه‌های جوانان احزاب اصلاح‌طلب، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و بسیاری دیگر از شخصیت‌ها و گروه‌های اجتماعی نیز درگذشت پدر موسوی را به وی، همسرش زهرا رهنورد، فرزندان و بستگان آن‌ها تسلیت گفتند.

هیچ نظری موجود نیست: