۱۳۹۰ فروردین ۸, دوشنبه

جهانی بود، قومی اش کردند، ولی دیگه زمانه عوض شده

پشت پرده جشن جهانی نوروز:قرار است برای دومین سال متوالی ، پس از ثبت جهانی نوروز در تقویم سازمان ملل متحد ، دولت ایران مراسمی با عنوان "جشن جهانی نوروز" برگزار کند। در این میان واکنشهای مثبت و منفی نسبت به این اقدام ادامه دارد। گروهی از آن با عنوان حراست از هویت مغفول (یا مجعول) ایرانی دفاع می کنند و گروهی دیگر از موضع مذهبی آن را با جشنهای 2500 ساله محمدرضا پهلوی مقایسه کرده و ردش می کنند.

یادم می آید چند سال پیش که آیت اله خامنه ای به شیراز سفر کرده بود ، مطابق معمول از تخت جمشید بازدید نکرد و حتی در یک سخنرانی از این بناها به عنوان بناهایی که صرفا ارزش معماری دارند یاد کرد ، هرچند که صداقت اینگونه مواضع محل بحث است اما احمدی نژاد میداند که برگزاری جشن نوروز در تخت جمشید حامل چه پیامهایی برای مراکز قدرت است و رقابت پشت پرده برای کسب قدرت بیشتر در نظام دیکتاتور را نمایان تر می کند.

امروز گفته شد که حضور پنج رئیس جمهور در مراسم امسال که قرار است در هفتم فروردین 90 برگزار شود قطعی شده است. محمدرضا فرقانی، مدیرکل امور بین‌الملل جشن جهانی نوروز که مدیر کل امور بین‌الملل دفتر رئیس جمهوری ایران هم هست، از قطعی شدن حضور رؤسای جمهوری کشورهای تاجیکستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان و عراق در این جشن خبر داده است.

این در حالی است که درخواستها برای لغو این مراسم همچنان ادامه دارد.

اما در مورد ما ، اولا سایت رسمی این مراسم که در سه زبان فارسی ، انگلیسی و عربی طراحی شده است ، حاوی نکاتی قابل تامل است. در ابتدای این سایت ، نام و پرچم 21 کشور آورده شده است که در میان این 21 کشور فقط پرچم جمهوری آذربایجان اشتباه درج شده و به جای پرچم رسمی جمهوری آذربایجان ، پرچم یکی از تشکیلاتهای سیاسی آذربایجان جنوبی درج شده است (اگر اشتباه نکنم پرچم گاموح باید باشد). آدرس این سایت که متعلق به نهاد ریاست جمهوری ایران است بدین شرح است:

http://www.nowruzfestival.com/

ثانیا وقتی بر روی عبارت جمهوری آذربایجان کلیک می کنید ، صفحه ای باز می شود که در ابتدای آن همان پرچم ، این بار در سایزی بزرگتر نمایان می شود و سپس توضیحاتی در خصوص نوروز در جمهوری آذربایجان درج شده است:

http://www.nowruzfestival.com/tabid/67/articleType/ArticleView/articleId/60/language/en-US/-.aspx

و آخرین مورد ، همین سایت خبر داده که قرار است معاون نخست وزیر آذربایجان در این جشن شرکت کند. علاوه بر اهدافی که ایران از برگزاری این جشن در سر می پروراند و اصولا مشارکت مقامی رسمی از جمهوری آذربایجان را با سوالاتی مواجه می کند ، مسئله جعل پرچم رسمی جمهوری آذربایجان توسط دولت ایران آنهم در مراسمی که نماینده ای از دولت آذربایجان در آن حضور خواهد داشت آیا ارزش اعتراض رسمی از جانب جمهوری آذربایجان را ندارد؟

جمعه 5 فروردين 1390 25 مارس 2011 ، گ. تبرلی، http://www.oyrenci.com/news.php?id=3943

هیچ نظری موجود نیست: