۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۴, یکشنبه

دوبیانیه به مناسبت 3م ماه مه روز جهانی آزادی مطبوعات

۱-بیانیه کانون نویسندگان ایران روز جهانی آزادی مطبوعات
  ۲-بیانیه چهار کشور اروپائی به مناسبت سوم ماه مه روز جهانی آزادی مطبوعات
بیانیه مشترک آلمان، فرانسه، بریتانیا و هلند به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات
وزرای خارجه چهار کشور اروپایی با انتشار بیانه‌ای به مناسبت سوم مه، روز جهانی آزادی مطبوعات که توسط یونسکو نامگذاری شده، خواستار رعایت آن شدند.
دراین بیانیه آمده است: «روزجهانی آزادی مطبوعات به ما یادآوری می‌کند که ژورنالیست‌ها اطلاعات قابل اعتماد وبا کیفیت بالا به افکار عمومی می‌رسانند».
وزاری خارجه چهار کشور اروپایی افزوده‌اند: «این وظیفه در دوران شیوع کرونا نه تنها اهمیت بیشتری یافته، بلکه سخت‌تر هم شده‌اند». 
دراین بیانه همچنین تاکید شده است: «ما باید با تلاش دولت‌هایی که سعی می‌کنند با سو استفاده از پاندمی، آزادی مطبوعات را محدود کرده، مانع از بحث‌ها میشوند، از ژورنالیست‌ها سو استفاده کرده واطلاعات غلط منتشر می‌کنند، مقابله کنیم ومانع از سانسور، تهدید و زندانی کردن ژورنالیست‌ها شویم».  
لینک کوتاه شده https://p.dw.com/p/3bg0r
--------------------- 
بیانیه کانون نویسندگان ایران روز جهانی آزادی مطبوعات
 سایت رادیو زمانه:  سوم ماه می، روز جهانی آزادی مطبوعات است. این روز به دلیل رابطه مستقیم آزادی مطبوعات با آزادی بیان اهمیت ویژه‌ای دارد. علی‌الخصوص درشرایطی که درجامعه‌ی ما، مطبوعات، نقش و جایگاهشان را به عنوان رسانه‌ای تاثیرگذار، با توجه به وضعیت اسفناک آزادی بیان، هر روز بیش از پیش از دست می‌دهند. کاهش گسترده‌ی تعدادمخاطبان به دلیل سلطه‌ی سانسور را می‌توان عامل اصلی کم‌رنگ شدن جایگاه مطبوعات درجامعه دانست. براساس آمارهای ارائه شده از سوی گزارشگران بدون مرز، طی چند دهه‌ی اخیر حاکمان کشورمان، بیش از ۸۹۰ روزنامه نگار و خبرنگار را به زندان انداخته و یا حتا حکم اعدام را برای بعضی از آنان اجرا کرده‌اند. با نگاه به چنین آماری چرایی وضعیت تاسف‌بار مطبوعات درایران را می‌توان به سادگی درک کرد و همچنین می‌توان درک کرد که چگونه است که درمیان ۱۸۰ کشور جهان، ایران به لحاظ رتبه‌ی آزادی رسانه‌ها، در رده‌ی صد و هفتاد و سوم قرار گرفته است.
تاثیرات مخرب نبودِ آزادی بیان بر ساختار و بنیان‌های حیاتی جامعه، امری اثبات شده وغیر قابل انکار است. سانسور به عنوان یکی از وجوه نقض آزادی بیان، عاملی مهم درانحطاط فرهنگی جامعه وامری کلیدی درگسترش وهمه‌گیر شدن فساد، دزدی، چپاول و رانت خواری‌ست. سانسور همدست فقر و تنگدستی آحاد ملت و دشمن سعادت جامعه است ودرعین حال مانع تامین معیشت و حقوق مادی اهالی قلم برای برخورداری از حداقل‌های زیست و زندگی‌‌ست.
کانون نویسندگان ایران به همین مناسبت، همراه با همه‌ی آنان که درچنین شرایطی برای برخورداری جامعه از مطبوعاتی آزاد می‌کوشند، روز جهانی آزادی مطبوعات را گرامی می‌دارد.
کانون نویسندگان ایران
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

هیچ نظری موجود نیست: