۱۳۹۹ خرداد ۳, شنبه

فرمانده طالبان سوار برخودرو سپاه پاسداران بازداشت شد

"فرمانده طالبان سوار بر خودرو سپاه پاسداران بازداشت شد"
ریاست امنیت ملی هرات از دستگیری دو مقام طالبان دراین ولایت خبرداده است. دریک اعلامیه این ریاست آمده که "مسئول نظامی طالبان هنگامی که ازموتور سپاه پاسداران ایران پایین شده و به ولسوالی شیندند می‌رفت، دستگیر شد".
به گزارش دویچه وله دری مقام های محلی درهرات از بازداشت دو فرمانده ارشد طالبان در ولایت هرات خبر داده‌اند.
 ریاست امنیت ملی هرات روز جمعه، دوم خرداد، دریک اعلامیه خبر از بازداشت مولوی شفیع، مشهور به "حافظ عمری" مسئول نظامی طالبان وعضو رهبری طالبان درهرات داد. در این اطلاعیه آمده است: «مولوی شفیع  زمانی که از قرارگاه تپه سیاه از موتر سپاه پاسداران ایران پایین (آمد) ومی‌خواست به هدف تشدید بخشیدن حملات تروریستی بالای بند آب گردان پاشدان وناامن ساختن شاهراه‌های هرات وارد ولسوالی شیندند شود، دستگیر شد».
این اعلامیه همچنین می‌گوید که فرمانده بازداشت‌شده طالبان ازیک و نیم سال به اینسو حملات تروریستی را درهرات سازماندهی می‌کرده است.
 این نخستین بار است که نهاد "امینت ملی أفغانستان" دراطلاعیه‌اش ازسپاه پاسداران ایران نام می‌برد وغیرمستقیم به این این نهاد نظامی ایران را به حمایت از طالبان متهم می‌کند. سپاه پاسداران ایران همواره حمایت از طالبان را در افغانستان رد کرده است.
مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و طالبان تا کنون به خبر اعلام‌شده ازسوی ریاست امنیت ملی ولایت هرات واکنشی نشان نداده‌اند.
ریاست امنیت ملی ولایت هرات همچنین از بازداشت ملا روات، یک فرمانده دیگر طالبان، خبر داده است. ملا روات مسئول صحت عامه طالبان دربخش‌هایی از ولایت هرات بوده و مسئولیت مداوا و انتقال زخمی‌های طالبان را به‌عهده داشته است.
ملا اخترمحمد، رهبر پیشین طالبان که خرداد ۱۳۹۵ درحمله پهپادهای آمریکایی در پاکستان کشته شد، بنا بر برخی اظهارنظرها و اسناد و مدارک به ایران رفت و آمد داشت. رهبران فعلی طالبان نیز در سال‌های اخیر برای مذاکره به ایران رفت و آمد داشته‌اند.
دو فرمانده ارشد طالبان درحالی بازداشت شده اند که بربنیاد توافقنامه صلح میان ایالات متحده امریکا و طالبان روند رهایی زندانیان طالب از زندانها ادامه دارد وقرار است درنهایت ۵۰۰۰ زندانی طالب و ۱۰۰۰ زندانی منسوب به حکومت افغانستان از زندان رها شوند.
حکومت افغانستان تاکنون بیش از ۱۰۰۰ زندانی گروه طالبان را از زندان رها کرده است؛ درحالی که منابعی می گویند که در میان رها شدگان فرماندهان ارشد این گروه نیز شامل هستند، اما منابع رسمی حکومت در این باره چیزی نمی‌گویند.
پیوستن دوباره طالبان رها شده از زندان به صفوف جنگ یکی از نگرانیهای جدی مردم أفغانستان به شمار می رود. پس از افزایش خشونت ها و حملات طالبان در ماه های اخیر، نیروهای امنیتی افغان نیز از حالت دفاع به تهاجمی تغییر موضع داده‌اند.
سخنگوی والی هرات افزود که دردوازده ساعت گذشته درولسوالی های ادرسکن وشیندند این ولایت درعملیات نیروهای امنیتی دست کم ۲۰ تن از طالبان کشته و زخمی شدند.٪
تاریخ 22.05.2020 ، لینک کوتاه شده https://p.dw.com/p/3cdwa

هیچ نظری موجود نیست: