۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۲, جمعه

بیانیه سه ائتلاف بمناسبت روزجهانی کارگر

کنگرۀ ملیتهای ایران فدرال
شورای دموکراسی خواهان ایران
همبستگی برای آزادی و برابری درایران
روزِجهانیِ کارگر، اولِ ماهِ مِه را به تمام کارگرانِ جهان، بخصوص کارگرانِ ایرانیِ ازهمه ملیتها، صمیمانه تبریک می گوید.
امسال درحالی به استقبال اول ماه مه روز جهانی کارگر میرویم که جهان دستخوش تغییراتی است که میرود پایه های نظم جهانی سرمایه را به لرزه درآورد. پاندومی کرونا و رشد غیر قابل کنترل آن نه تنها خسارتهای جانی بسیاری به همراه داشته بلکه با به تعطیلی کشاندن بسیاری از مراکز بزرگ تولیدی و صنعتی به شیوه مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی اکثریت قریب به اتفاق مردم جهان تاثیر گذاشته است.
درچنین آشفته بازاری که سیاستهای نئولیبرالیزمی سرمایه داری جهانی با وجود تمام ادعاها قادر به کنترل آن نبوده اند بی گمان بیش از همه قشرهای آسیب پذیر جامعه وبالطبع خانواده های کارگران تحت شعاع قرارگرفته وازآن متضررشده اند.
ناگفته پیداست که شیوع ویروس که خود برآمده از دخل و تصرف بی محابای انسان دراکوسیستم ونابودکردن چرخه طبیعی حیات به بهانه پیشرفت و اکتشافات بشری است نه تنها جان صدها هزار انسان را گرفته بلکه ملیونها کارگر را روانه خانه کرده و مجبور به بیکاری و یا شاید بازنشستگی پیش از موعد کرده است. این درحالی است که در بیشتر کشورهای جهان علی الخصوص کشورهای اروپایی نهادها و موسسات دولتی که با ارائه بسته های مالی حداقلی به بیکار شدگان خواهان تامین و یا شاید ساکت نگه داشتن قشر زحمتکش جامعه بودند به تدریج ویکی پس از دیگری ازاین تسهیلات حداقلی نیز کاسته وخواهان برگشتن کارگران برسرکار با قبول ریسک بزرگ جانی هستند.
این درحالی است که شرایط درایران برای کارگران بسیار نگران کننده ترازاینهاست. کارگران ایرانی که با برخورداری ازحداقل دستمزد روزانه قبل از پاندومی کورونا امرار معاش میکردند اکنون به صف خیل عظیم بیکاران درایران پیوسته اند ومشمول کوچترین تسهیلات حکومتی نیز نمی شوند.
واین درشرایطی است که باندهای قدرت درجمهوری اسلامی از رانتهای دولتی برخوردارند ومنابع ثروت اجتماعی بین خودی ها تقسیم می شود، زحمتکشان در شرایط سختی روزگار می گذرانند، تورم اقتصادی در جامعه و بالا رفتن قیمت اجناس مورد نیاز مردم، قدرت خرید کارگران وزحمتکشان را پائین آورده، وکالاهای مورد نیاز آنها گران شده است. کارگران و حقوق بگیران از شرایط بد اقتصادی در رنجند و برای دست یابی به حداقل ها مبارزه می کنند.
نرخ تورم سالانه دراسفندماه سال ۱۳۹۸، به ۸ .۳۴  درصد رسیده‌است، و این در حالی است که حداقل حقوق ماهانه برای کارگران در سال ۱۳۹۹ یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان تعیین شده است.
زنده یاد فریبرز رئیس‌دانا می گفت، بیش از۷۰ درصد کارگران درایران زیرخط فقر مطلق هستند. به گفته این اقتصاددان حداقل دستمزد کارگران نباید کمتر از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد. حداقل دستمزد کنونی کمترازیک سوم این پیشنهاد است.
درجمهوری اسلامی همه اقشار مردم بخصوص زحمتکشان از موقعیت نابسامان اقتصادی رنج می برند وهرسال بدترازسال گذشته، شرایط زندگی برمردم سخت تر می شود.این وضعیت تا زمانی که جمهوری اسلامی برمسند قدرت است تغییری نخواهدکرد،باید تمامی اقشارمردم بخصوص کارگران وزحمتکشان دراتحادی با هم بساط این رژیم ضد انسانی را برچینند.
 کنگرۀ ملیتهای ایران فدرال
شورای دموکراسی خواهان ایران
همبستگی برای آزادی و برابری در ایران
اول ماه مه ۲۰۲۰
 بر گرفته از سایت کنگره ملیتهای ایران فدرال  iran-federal.net 

هیچ نظری موجود نیست: