۱۳۹۹ آبان ۲۲, پنجشنبه

گزارشی ازدیدار نمایندگان کنگرە ملیتھای ایران فدرال با بخش آسیای غربی آمنستی

 گزارشی از دیدار نمایندگان کنگرە ملیتھای ایران فدرال با بخش آسیای غربی سازمان عفو بین المل (Amnesty) دراستکهلم

درتاریخ 10 نوامبر ھیئتی ازکنگرە ملیتھای ایران فدرال آقایان حیمد تیموری وناصر بلیده ای با بخش آسیای غربی سازمان عفو بین المللی دراستکهلم یک نشست اونلان داشتند. از دفتر استکهلم عفو بین الملل خانم میا اوبِری (Maja  Åberg) وخانم اَمی هیدینبِری (Ami Hedenberg) وآقای متییاس بینگتسون (Mattias Bengtson ) درنشست شرکت داشتند. دراین جلسه درارتباط با ستم ملی ونقض مستمرحقوق بشر که بر ملتهای غیرفارس روا میشود صحبت وگفتگو کردند.

نکاتی که مطرح شدند :

1-  به وضعیت زندانیان سیاسی وعقیدتی ملتهای غیرفارس ازطرف نهادهای حقوق بشری دنیا کمتر توجه وپیگیری میشود. زندانیان سیاسی که از طرف سازمانهای حقوق بشری ایرانی مرکزگرا مطرح نمیشوند از طرف جامعه بین المللی هم مورد بی توجهی قرار میگیرند. بیشتر زندانیان سیاسی که اعدام میشوند زندانیان متعلق به ملتهای غیر فارس وبخصوص از مردم کرد هستند.

2- کشتارخارج ازقانون که بیشتر به شکل قتل کولبران کرد وسوخبتران بلوچ است خود را نشان میدهد. کسانی که از بیکاری برای امرار معاش به شغلی خطرناک روی می آورند، و توسط نیروهای انتظامی  ایران کشته می شوند. سوختران بلوچ درماشینها خود درآتش می سوزند وجان خود را از دست می دهند.

3- رژیم ایران بارفتاری امپریالیسیتی واستعمارگرانه منابع ملتهای تحت ستم را در مناطق مرکزی ایران سرمایه گزاری می کند هم اکنون آب آشامیدنی و کشاورزی را از مناطق ملتهای تحت ستم به مرکز ایران منتقل می کند. از این طریق میحط زیست در این مناطق را به طرز فجیعی خراب کرده است، که سبب آتش گرفتن جنگلهای مناطق ترکمن صحرا،  کردستان و مناطق دیگر شده است. انتقال آب باعث بی آبی کشاورزان عرب و لر، ترکمن و کرد  شده است.

دربلوچستان درهمین هفته رژیم طرحی را افتتاح کرده است که آب دریا وخلیج را به مناطق مرکزی ایران منقل بکند این درحالی است که مردم بلوچستان در کنار دریای بیکران مکران و مردم بلوچ دشتیاری در پشت دو صد به آب آشامیدنی دسترسی ندارند، دختران و زنان بلوچ برای تهیه آب آشامیدنی جان خود را از با حمله تمساح ها از دست می دهند.

همزمان رژیم ماهیگرانی سنتی بلوچ را از ماهیگری درآبهای خودشان ممنوع کرده است وحق ماهیگری را به شرکت ها چینی داده است که باتریلرهای خود همه موجودات زنده در دریا را درو میکنند و سبب بدتر شده محیط زیست خلیج و دریا شده اند.

4- کرونا شاید هم اکنون بیشترین رشد وهمه گیری را درایران دارد. وضعیت مردم درمناطق ملیتها غیرفارس بدتر است این درحالی است که دسترسی به امکانات بهداشتی دراین مناطق یا نیست و یا محدود است.

5- زنان شاید دربدترین حالت هستند وبا توجه به همه گیری کرونا دسترسی کمتری به امکانات مادی و بهداشتی دارند. خشونت علیه زنان نیز در سایه تاریک کرونا تشدید شده است.

6-    وضعیت آموزشی، دانش آموازان در مناطق اقلیت های ملی از قبل نیز بدتر از مناطق مرکزی ایران بوداست. در شرایطی که امکان رفتن به مدرسه به دلیل کرونا کمتر شده است. اکثر کودکان در این مناطق به آموزش اونلان و امکانات آموزشی همانند انترنیت و یا لوازام همانند کامپیوتر وتلفن  دسترسی دارند، این باعث عقب افتادن تحصیلی بیشتر آنها می شود. 

درپایان هئیت کنگره از عفو بین الملل درخواست کردند که گزارش ویژه­ی را درارتباط با وضعیت وستم چندگانه که ملتها درایران با آن روبروهستند تهیه بکنند تا شرایط ملتها مورد توجه بیشتری درجامعه بین المللی قراربگیرد.

طرفین توافق کردند که این ملاقات های ادامه پیدا بکند وگزارشها به شکل سیستماتیک تری به سازمان عفو بین الملل فرستاده بشود.

کنگره ملتها ایران فدرال

10 نوامبر 2020

هیچ نظری موجود نیست: