۱۳۹۹ آبان ۲۰, سه‌شنبه

توافق به پایان دادن به جنگ قفقاذ جنوبی وبرقراری صلح

بحران قره باغ؛ ارمنستان وآذربایجان درحضور روسیه توافق کردند

 بی.بی.سی،۲۰ آبان ۱۳۹۹- ۱۰ نوامبر۲۰۲۰ : ارمنستان وجمهوری آذربایجان درحضور روسیه توافقنامه‌ای را امضا کردند که به شش هفته درگیری‌های نظامی درقره باغ پایان می‌دهد.

 نیکول پاشینیان، نخست‌وزیرارمنستان در فیسبوک ضمن اعلام این خبر از تصمیم خود برای امضای این توافق به عنوان «اقدامی دشوار برای خود و کشورش» یاد کرده و گفته این توافق از نخستین ساعت بامداد سه‌شنبه (دهم نوامبر) اجرا خواهد شده و به درگیری میان این کشور و آذربایجان که طی ۶ هفته گذشته نگرانی‌های فراوانی ایجاد کرده بود خاتمه خواهد داد.

دو کشور حدود دو ماه است بر سر قره‌باغ درگیری نظامی دارند و تاکنون صدها نفر جان خود را درجریان این نبردها از دست داده‌اند.

جمهوری آذربایجان وارمنستان درسال ۱۹۹۴ توافقنامه آتش بس امضا کردند، اما این توافقنامه هرازچند گاهی نقض شده است قره باغ درسطح بین‌المللی به عنوان بخشی ا خاک جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده است. درهفته‌های گذشته، دو کشور سه توافق آتش‌بش دیگر نیز امضا کرده بودند که همگی نقض شدند.

مفاد توافق چیست؟

براساس توافق جدید، آذربایجان مناطقی از قره باغ را که درطول درگیری تصرف کرده است، حفظ خواهد کرد. ارمنستان اما توافق کرده است که طی چند هفته آینده از چندین منطقه عقب نشینی کند.

درمتن منتشر شده این توافق ارمنستان توافق کرده است که از همه مناطقی که طی درگیری تصرف کرده بود تا ۱۰ روز دیگر، یعنی بیستم نوامبر، عقب‌نشینی کند. همچنین قرار شده حدود ۲۰۰۰ نیروی صلح بان روسیه در مرزهای محل درگیری میان دو کشور مستقر شوند. این نیروهای به همراه ۹۰ زره پوش و ۳۸۰ واحد خودرو نظامی و تجهیزات ویژه بر روند آتش‌بس نظارت خواهند کرد.

همزمان الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان گفته نیروهای ارتش ترکیه هم در فرآیند صلح‌بانی مشارکت خواهند داشت.

دراین توافق‌نامه علاوه بر زمان بندی خروج نیروهای ارمنستان و مسیر خروج آنها، آمده «دو طرف ظرف مدت سه سال برای احداث یک مسیر ترافیکی درامتداد دالان لاچین که خانکندی وارمنستان را مرتبط می‌کند» اقدام خواهند کرد.

همچنین دوکشور توافق کرده‌اند که بازگشت آوارگان وپناهندگان داخلی به خاک قره‌باغ ومناطق جوارآن تحت کنترل کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد صورت گیرد.

دراین توافق‌نامه آمده: «ارمنستان منطقه کلبجر را تا ۱۵ نوامبر (پنج روز دیگر)ومنطقه لاچین را تا اول دسامبر با استفاده از مسیر عبوری لاچین - به عرض ۵ کیلومتر- که اتصال میان قره باغ با ارمنستان است ترک می‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هم ساعتی بعدازحصول این توافق درسخنانی تلویزیونی ازاستقرار۱۹۶۰ سرباز روسی به عنوان صلح بان درمرز دوکشورخبرداد. 

واکنش‌ها چه بوده؟

الهام علی‌اف این توافق را «واقعه مهم» تاریخی خوانده ودرشبکه‌های اجتماعی آن را محصول «تسلیم» ارمنستان دانسته است. اما نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان که درفیسبوک امضای این توافق را دردناک وبرای خود وکشورش سخت توصیف کرده، گفته «این یک پیروزی نیست اما شکست هم نیست. شکست تنها زمانی روی میدهد که شما احساس مغلوب شدن کنید».

او نوشته این تصمیم را بررسی دقیق اوضاع درمیدان درگیری وپس ازمشورت با بهترین کارشناسان گرفته است.

https://www.bbc.com/persian/world-54882534 

هیچ نظری موجود نیست: