۱۳۹۹ آذر ۷, جمعه

یادنامه هایی بمناسبت درگذشت حوجا دوردی کرُ

  حوجا دوردی کرُ از طنز نویسان سرشناسی اهل حوجانفس ازغرب ترکمنصحرا است. همکاران روزنامه نگارش که زمانی درنشریه صحرا فعال بودند یادنامه نوشتند

۱-دکتر عبدالرحمان دیه جی

[Weitergeleitet aus کانال اختصاصی دکتر ع. دیه جیASSOC. PROF. Dr. Dieji]

خوجه دوردی کر، از طنز نویسان ترکمن صحرا، آن که صفای قلبش زبانزد دوستان وآشنایانش بود، دارفانی را به شکلی ناگهانی وداع گفته است. وی درعرصه قلم همکاری خوبی نیز با نشریه صحرای ما داشت. هنوزانتظار آثاری بسیاری ازاو داشتیم، حیف شد که زود رفت و ما را درحیرت واندوه فرو برد. خداوند قرین رحمتش فرماید. امید می رود که بازماندگانش دست به چاپ آثار این صاحب قلم ارزشمندمان بپردازند ونام وی را به همراه آثارش برای همیشه درقلب مردم ترکمن صحرا حک کنند.   

۲-آنامحمد بیات از گنبدقابوس

⚫️ وداع با طنزنویس ترکمن صحرا  توقمان دوای روح انسانهای دردمند ...                  

خوجه دوردی کرُ طنز نویس نشریه صحرا درگذشت. زندگی وی حتی مرگ او آمیخته به طنز است وی به شوخی میگفت: گاوها طنز را بهترازما میفهمند! وی اعتقاد داشت فرد بازاری اگر شوخ طبع باشد کاسبی وی رونق میگیرد وباز اذعان میکرد ولی من استثنا هستم!

 حقیر با وی بعد از ورود ایشان به هفته نامه صحرا آشنا شدم. اولین بار وی را دیدم خنده ام گرفت. خوجه دوری کمی چهره اش را تغییر داد به اصطلاح کمی خود را خشن نشان داد ... ولی خنده من دو چندان شد، بعدها بهش عادت کردم هرموقع منو میدید از دور دست تکان میداد و نزدیک من میامد با فاصله چند متری با هم پیامکی صحبت میکردیم! 

خوجه دوری با نام مستعار توقماق با زبان طنز ناگفته های اجتماعی را بیان میکرد و در زندگی اجتماعی هم مشکلات مردم را با شوخ طبی حل و فصل میکرد ولی خیلی مواقع جدی بود.

 ایشان اعتقاد داشت: با زبان طنز وارد اجتماع ومطبوعات شوید تا آسیب کمتری ببینید، با توقماق کسی رو نزنیم بلکه نوازش دهیم!؟

به راستی توقماق دوای روح انسانهای دردمند بود. درمرگ طنزنویسان  توقماق عزا شاید معنای کم رنگی داشته باشد، ولی وداع با چنین دوستانی بسیار برایم سخت است.        

  یاتان یربنگ یاختی جاینگ جنت بولسین ای گولریوزلی آق یوراگ ائنسان

 آنامحمد بیات از گنبدقابوس

 هفتم آذرماه ۱۳۹۹  🆔 @sarirkhabar

[Weitergeleitet von اتچ بات] ، ‍ (https://attach.fahares.com/EQKK60ICU6Q2SH+cnY6s+w==) 🇮🇷🇮🇷🇮🇷

 ۲- ح. کمی : درفراق خوجه دردی کرُ، مرد اندیشه و خرد ...

 مرگ انسان‌های نیک و تأثیرگذار در زندگی نیازمندان جامعه بسیار جانکاه است و خوجه دردی کرُ یکی از این انسان ها بود. هنوز جامعه دردمند ما و جوانان زندگی باخته مان نیاز مبرم به او داشتند. قاطعانه می توانم بگویم که خوجه دردی با رفتن خود خیلی ازاین جوانان را یتیم گذاشت. او مرجع و ملجا آنها بود. درست در زمان نیاز آنان حاضر می شد وبا سخنان منطقی، علمی وبیانی شیرین وگیرا با چاشنی طنز دردمندان را آرام می کرد. واقعا دم مسیحایی داشت.

  این نتیجه سال ها مطالعه و تفکر و انديشه بود. هیچ وقت از مطالعه دست برنداشت. قلم شیوا و جذابی داشت. با وجودیکه از بزرگان طنز ترکمن صحرا بود ولی هیچ ادعایی نداشت. اهالی مطالعه بیشتر او را با نام "توقماق" که تخلص او در طنز نویسی بود، می شناسند. یکی ازافتخاراتم در زندگی، چاپ طنزهای او درنشریه صحرا و همکاری با او بود.

این انسان فرهیخته توانسته بود اندیشه وعمل را یکجا جمع کند. هرچه خوانده و دریافته بود را درکمک به دیگران بکار می بست. بدون استناد به دلایل علمی و منطقی صحبت نمی کرد. او به دلیل راهی که پیش گرفته بود وارتباطی که با قشر پایین جامعه داشت، توجیهات علمی را با استادی تمام قابل فهم برای همه بیان می کرد. همین خصلت امکان ارتباط با تمام سطوح جامعه را به او داده بود.

راهت پر رهرو باد ای مرد بزرگ اندیشه و عمل

هفتم آذر ماه ۱۳۹۹    🆔 @sarirkhabar

هیچ نظری موجود نیست: