۱۴۰۰ بهمن ۲۵, دوشنبه

اعدام پزشکی که از تشیع به تسنن تغییر مذهب داد

علی مظفریان، روحانی اهل سنت و پزشک مشهور شیرازی با حکم دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اعدام شد

«۲۹ سال گذشته است! آن موقع اینترنت وفضای مجازی وجود نداشت که خبر مربوط به او جایی منتشر شود. به همین دلیل هم کمتر عکسی ازاو موجود است. خانواده ‌او هم دراین سال‌ها درترس و دلهره زندگی کرده وازصحبت دراین مورد پرهیز کردند. ایشان یک مسلمان شیعه بود که به تسنن تغییر مذهب داد. جزو علمای خاص اهل تسنن محسوب می‌شد. سال ۱۳۷۱ بود که او را بعداز۹ ماه شکنجه و انفرادی وضبط اعتراف تلویزیونی ازطریق اعدام با طناب دار شهید کردند.» این گفته‌های «ابراهیم احراری»، یکی از فعالان حقوق اهل سنت درباره دکتر«علی مظفریان»، مفتی ایرانی است. علی مظفریان، روحانی اهل سنت و پزشک  مشهور شیرازی با حکم دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اعدام شد.

دکتر علی مظفریان کیست؟

«علی مظفریان» پزشک جراح عمومی وفارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیرازبود. او اصالتا شیرازی بود ودردانشگاه شیراز تدریس می‌کرد. دکتر مظفریان با اتمام تحصیلات و شروع به طبابت در دوره سه ساله طرح خدمت نیروی انسانی که پزشکان باید بعد از فارغ‌التحصیلی بگذرانند، به بندر لنگه رفت. او درمدت اقامت دربندرلنگه دچار تحول مذهبی شد و به مذهب تسنن گرایش پیدا کرد. او متولد سال ۱۳۲۵ درشهر كازرون و درخانواده‌ای شيعه بود.

دکتر مظفریان با اتمام دوره سه ساله طرح پزشکی خود از بندر لنگه به شيراز بازگشت. درآن زمان گروهی از دانشجويان پاكستانی دانشگاه شیراز، دریکی ازسالن‌های دانشکده مهندسی این شهر، نماز جمعه اهل سنت را برپا می‌کردند. علی مظفریان هرهفته برای خواندن نماز به آن‌جا می‌رفت. كم‌كم نمازگزاران که با درجه علمی او آشنا شدند، او را به‌عنوان امام جمعه انتخاب کردند.

سنت خواندن نماز جمعه اهل تسنن دراین دانشکده تا پس ازانقلاب۵۷ ادامه یافت. تا اینکه دانشگاه با ایراد بهانه‌های مختلف، تلاش کرد تا ازادامه اقامه نماز جمعه جلوگیری کند. اين ممانعت و بهانه‌تراشی‌ها باعث شد تا اهل تسنن این شهر به فكر تاسیس مسجد مستقلی برای اهل سنت شيراز بيفتند. اهل تسنن شیراز این خلاء را احساس کرده بودند که جایی برای اقامه نماز جماعت خود ندارند.

تدارک مسجد برای اهل تسنن شیراز

به گفته ابراهیم احراری، با تلاش و پیگیری دكتر مظفریان وحمایت مالی یکی ازافراد خير، او خانه دوطبقه بزرگی را در نزدیکی پل باغ صفا ودرکوچه مجاور محل بنیاد شهید و منتهی به بازارانقلاب شیراز خریداری وبا تغییراتی به مسجد تبدیل کرد: «او با دریافت مجوزهای رسمی این محل را بعنوان مسجد الحسنین نام‌گذاری وبرای برگزاری نماز جمعه و نماز پنج وقت اهل تسنن درشیراز وقف کرد. خود او هم ازطرف اهل تسنن به‌عنوان امام جمعه وجماعت مسجدی که خودش بانی تهیه آن بود، انتخاب شد.»

«مسجد الحسنين» دراداره اوقاف شيراز ثبت و وقف فعالیت مذهبی اهل تسنن این شهرشده است. آقای مظفریان آرام‌آرام با انجام تغییراتی دربنای اين خانه، دو طبقه ساختمان آن را تبديل به دو سالن بزرگ کرد وحياط وسيع آن را هم با سايه‌بان پوشانيد. بدين ترتيب اهل سنت شيراز پس از سال‌ها سرگردانی صاحب مسجدی دراین شهرشدند.

احضار وبازجویی به دلیل استقبال از فعالیت مسجد

یکی ازاهل تسنن ساکن این شهر، اقامه نماز دراین مسجد را برای ایران‌وایر این‌گونه روایت می‌کند: «روز‌های جمعه، سالن‌ها وحياط آن، مملو ازجمعيت نمازگزاربود. دراعیاد مذهبی به خاطر تعداد نمازگزاران، سرتاسر کوچه جنب مسجد، برای نماز خواندن پراز نمازگزار می‌شد، جمعیتی که نسبت به تعداد حاضران درنماز جماعت مساجد شیعیان این شهر بسيار چشم‌گير بود.»

او می‌افزاید: «درنماز جمعه اهل تسنن، افراد تحصيل‌كرده ودانشجويان شيعه هم شركت می‌كردند. اين مساله باعث نگرانی روحانیون متعصب شیعه شده بود. آن‌ها بارها با حمایت نهادهای امنیتی به بهانه‌های مختلف درفعالیت وقفه ایجاد ‌کردند. حتی منجر به تعطیلی مسجد هم شدند. اما با تلاش دكتر و هیات امناء، بار دیگر این مکان باز شد، ولی بهانه‌تراشی‌ها ادامه یافت. دشمنی آن‌ها با این مسجد، باعث شد تا بارها دكتر مظفریان و اعضای هيات امناء به اداره اطلاعات احضار شوند وتحت فشار قرار بگیرند.»

ابراهیم احراری، فعال حقوق اهل تسنن ایران درباره فعالیت‌های دکتر مظفریان به ایران‌وایر می‌گوید: «آقای مظفریان جراح بود. در بیمارستان‌های شهر شیراز فعالیت می‌کرد و مطب هم داشت. شخصیت باسوادی که بارها در مناظرات مذهبی با علمای شیعه حاضر شده وازعقاید اهل تسنن دفاع کرده بود. اما درفاصله دهه۶۰ تا ۷۰ آرام‌آرام فشارهای حکومت براو بیشتر ‌شد. به شکلی که بارها بازداشت و بازجویی شد.»

خواسته‌های حکومت از زبان بازجویان او

ابراهیم احراری درخواست‌های حکومت از این روحانی برجسته اهل تسنن را درجریان بازجویی‌ها چنین عنوان می‌کند: «از او ‌خواسته بودند تا این مسجد را تعطیل کند. از اهل تسنن برائت جسته و دوباره شیعه شود. او زیربار نرفته بود.»

به گفته احراری، روحانیون شیعه بارها با او درشیراز مناظره کردند؛ اما موفق به تغییر عقیده او نشدند. پس ازآن «درفاصله سال‌های۶۹ تا ۷۰ به طرزوحشیانه‌ای او را بازداشت کردند ومسجد الحسنین را هم بستند. آن روزهای پس ازجنگ و اعدام‌های سیاسی، دوران اوج رعب و وحشت بود. دراین دوره از بازداشت آقای مظفریان را به شدت شکنجه کردند. ۹ ماه تحت شکنجه برای اعتراف‌گیری بود.»

اعتراض پزشکان شیراز به اتهامات وارده به دکتر مظفریان

آقای احراری در ادامه به ایام بازداشت او اشاره کرده و می‌گوید: «آقای مظفریان در یکی از ملاقات‌های محدودش در این مدت، به خانواده گفته بود؛ وادارش کرده‌اند تا یک سری اعتراف کند. از او فیلم اعترافات اجباری هم ضبط کرده‌اند. این اعترافات اجباری که او را به آن وادار کردند؛ یکی مرتبط با اتهامات اخلاقی و دیگری جاسوسی برای آمریکا بوده است. دلیل این اتهام جاسوسی و اعتراف‌گیری هم آن بود که او برای درمان برخی از بیمارانش به آمریکا سفر کرده بود. همین دو اتهام را بهانه کردند تا حکم اعدام او را صادر کنند.»

پزشکان عضو سازمان‌ نظام‌ پزشکی فارس در نامه خود خواستند تا حکم اعدام دکتر مظفریان لغو شود؛ اما حکومت بدون توجه به این مساله، بی‌سروصدا او را اعدام کرد. به گفته ابراهیم احراری، «خبر اعدام او متاسفانه به دلیل فضای سرکوبی که در آن روزها وجود داشت، بازتابی در سطح رسانه‌های داخلی و خارجی پیدا نکرد. دستگاه امنیتی و قضایی حکومت هم در ادامه مسجد الحسنین را علی‌رغم وجود سند وقف ساختمان مسجد برای اهل تسنن تعطیل و مصادره کرد. البته سال‌ها بعد، با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، اهل تسنن فارس توانستند یک زمین را خریداری و مسجدی را در آن احداث کنند.»

جاسوسی و لواط در مسجد؛ اتهام‌هایی که به دکتر مظفریان وارد کردند

به گفته ابراهیم احراری، اتهام جاسوسی برای دولت ایالات متحده آمریکا در پرونده او به آن‌جا باز‌می‌گردد که علی مظفریان برخی بیماران خود را داوطلبانه برای درمان در آمریکا همراهی کرده بود.

آقای احراری در مورد اتهام وجود مسائل اخلاقی پیرامون این روحانی برجسته اهل تسنن به ایران‌وایر می‌گوید: «این تهمت که به ایشان زدند، اصلا به او نمی‌چسبد. لواط، آن هم در مسجد!؟ او اگر در روز پنج‌شنبه نمی‌توانست روزه بگیرد، روز جمعه به هیچ‌وجه در مسجد سخنرانی نمی‌کرد. مسلمان معتقدی که باید حتماً یک روز روزه می‌گرفت و آن شب را به عبادت گذرانده باشد تا روز جمعه زبان به ذکر خداوند و سخنرانی برای عموم باز کند. هرگز هم برای سخنرانی درمسجد وسایر کارهایی که بالاخره رسم علماست، پول دریافت می‌کنند، ایشان یک ریال از مردم پول نگرفته بود. ظاهر فریبنده هم نداشت تا دیگران به خاطر آن به او احترام بگذارند. اما شما خوب می‌دانید که انسان گوشت و پوست واستخوان است. زیر شکنجه ممکن است به هر ناکرده‌ای هم اعتراف کند.»

وزارت اطلاعات درآن زمان برای بازداشت یا اعدام مخالفان ازاتهام‌های ساختگی جنسی، اعتیاد به مواد مخدر وجاسوسی استفاده می‌کرد.«علی‌اکبر سعیدی سیرجانی»، ادیب برجسته ایرانی پس ازانتشار نامه‌های اعتراضی خطاب به «علی خامنه‌ای»، درسال ۱۳۷۲ بازداشت وبا همین اتهام‌ها روبه‌رو شد. او درسال ۱۳۷۳ به طرز مشکوکی در زندان درگذشت. از سعیدی سیرجانی نیز تحت فشار وشکنجه اعتراف اجباری اخذ کردند.

پخش فیلم اعتراف اجباری برای پزشکان و اساتید دانشگاه

به گفته ابراهیم احراری، با اعتراض پزشکان عضو سازمان نظام پزشکی استان فارس و اساتید دانشگاه شیراز به صدور حکم اعدام دکترعلی مظفریان، فیلم اعترافات اجباری که ازاو اخذ شده بود، درجمع پزشکان واساتید دانشگاه شیراز نمایش داده شد: «آن زمان پخش این دست اعترافات تلویزیونی به شدت مرسوم بود. ضبط این اعترافات اجباری را حکومت ازسال۶۰ شروع کرده بود. آن زمان اوج پخش این اعترافات برای تطهیر خودشان بود. بعدتر حتی فیلم هویت را هم ساختند. ولی برای اینکه پرونده دکتر مظفریان خیلی مطرح نشود، آن فیلم اعترافات را درهمان سطح پزشکان واساتید دانشگاه شیراز پخش کرده‌اند.»

اتهام توهین به مقدسات شیعه

این عالم برجسته اهل سنت ایران تا پیش ازآنکه به اهل تسنن گرایش پیدا کند، شیعه وازمقدسات شیعه کاملا مطلع بوده است و درباره گرایش‌های تشیع اطلاع کامل داشت. اما دراتهامات او«توهین به مقدسات شیعه» نیز آورده شده بود. ابراهیم احراری دراین مورد می‌گوید: «این اتهام را معمولاً به اهل تسنن می‌زنند. غالب فعالان اهل سنتی که اعدام، ترور ویا به تبعید فرستاده شدند، با این اتهام مواجه شده‌اند.»

آخرین بازداشت

دکترعلی مظفریان صبح روز پانزدهم آبان‌ماه ۱۳۷۰هنگامی كه برای انجام عمل جراحی از خانه بیرون رفت، به دست ماموران اداره اطلاعات مقابل بيمارستان بازداشت وبرای بازرسی از منزل به خانه منتقل شد. پس از بازرسی محل سکونت ازآن‌جا به مکان نامعلومی منتقل می‌شود. خانواده‌ او تا دوماه پس از بازداشت هیچ اطلاعی ازاو نداشتند. تا اينكه سرانجام در زندان ويژه روحانيت درتهران موفق به ملاقات با او شدند. به گفته آقای احراری: «این ملاقات‌ها تقريبا هرسه-چهارماه یک‌بار صورت‌ گرفته است. هدف مقامات زندان از دادن این ملاقات‌ هم اين بود كه شايد خانواده‌اش بتوانند او را راضی كنند تا ازاعتقاداتش منصرف شود. چون علت بازداشت او رو‌گردانی ازمذهب شيعه بود. حکومت ايران معتقد بود؛ چون دكتر به اهل سنت گرويده وازآن پیروی می‌کند؛ از دايره دين خارج شده وكافر ومرتد شده است.» تیم حقوقی ایران‌وایر پیش‌ترگفته بود که تغییر مذهب از سنی به شیعه مصداق ارتداد نیست واغلب این افراد با اتهام‌های دیگر مواجه می‌شوند.

به گفته ابراهیم احراری: «دکترمظفریان چهارمین نفری ازعلمای اهل تسنن است که بعدازرهبری آقای خامنه‌ای اعدام می‌شود. استاد قدرت‌الله جعفری درخراسان درسال‌ ۶۸ اعدام شد. کاک ناصر سبحانی به همین صورت سال ۶۹ کشته شد. شخصی به نام عبدالوهاب خوافی که بسیار گمنام مانده هم درخراسان اعدام شد. دکتر مظفریان چهارمین نفری است که رسما اعدامش اعلام می‌شود.»

جواد متولی – ایران وایر

https://news.gooya.com/2022/02/post-61447.php
























































































































































































































































































































































































































۱۴۰۰ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

گزارشی از وضعیت مقدار آب پشت سدهای ایران

خروج آب سدها ۲۴ درصد کاهش یافت

مدیرکل دفتراطلاعات وداده‌های آب کشورگفت: تاکنون خروجی سدهای کشور ۹.۳۲ میلیارد مکعب بوده درحالی که سال گذشته درهمین زمان ۱۲.۳۲میلیارد مترمکعب بوده است، بنابراین امسال ۲۴ درصد کاهش خروجی داشتیم وآب برای مصارف هم کنترل‌شده رهاسازی شده ومصارف غیرضروری ازمدارخارج شد.

فیروز قاسم‌زاده درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره وضعیت ذخایر مخازن سدهای کشور با توجه به بارندگی‌های اخیراظهار داشت: علیرغم اینکه پاییز زیر نرمالی داشته وبا کمبود بارش روبرو بودیم، اواخر پاییز وفصل زمستان وضعیت بهترشد، به‌طوری که درحال حاضر براساس ایستگاه‌های مبنای وزارت نیرو۵ درصد نسبت به شرایط نرمال ویا متوسط بلند مدت مثبت هستیم اما موضوع؛ توزیع نامتوازن بارش‌ها است، یعنی درمناطقی ازکشوردرمقیاس استان بیش از ۱۰۰ درصد رشد بارندگی داشتیم اما درمناطقی۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش را شاهد بوده‌ایم، به طور مثال درکرمان ۸۰ درصد ودرهرمزگان حدود ۱۱۰ درصد افزایش بارندگی اما دراستان سمنان ۴۵ درصد وکرمانشاه۴۰ درصد منفی بوده‌ایم.

خروج آب از سدها را ۲۴ درصد کاهش دادیم

وی با بیان اینکه طبیعتا درمناطقی که سدها قرارگرفته‌اند اگربارندگی شده مخازن هم شارژ می‌شود، افزود: درجنوب کشور در دی ماه بارش‌های زیادی رخ داد به طوری که ورودی مخازن مشابه سال قبل بوده مثلا درحال حاضر ورودی‌ها ازابتدای سال آبی (اول مهرماه) تاکنون به ۱۱.۳۶ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته درهمین زمان که این میزان ۱۱.۵۷میلیارد مترمکعب بود ۲درصد کاهش دارد، با توجه به اینکه مدل‌های اقلیمی نشانگراین بود که شاید شرایط خوبی پیش‌رو نباشد ازابتدا مدیریت مخازن سدها در دستورکارقرار گرفت وتاکنون خروجی سدهای کشور ۹.۳۲ میلیارد مکعب بوده درحالی که سال گذشته درهمین زمان ۱۲.۳۲ میلیارد مترمکعب بوده است، بنابراین امسال ۲۴ درصد کاهش خروجی داشتیم وآب برای مصارف هم کنترل‌شده رهاسازی شده ومصارف غیرضروری از مدار خارج شد.

۲۰ درصد کاهش پرشدگی سدها

مدیرکل دفتر اطلاعات وداده‌های آب کشور گفت: درمجموع تاکنون مخازن ۴۲ درصد پر هستند که معادل ۲۱.۳۶ میلیارد متر است که نسبت به سال گذشته که این رقم ۲۶.۵۵ میلیارد متر مکعب بوده ۲۰ درصد کاهش دارد.

اوضاع سدهای تهران واصفهان شکننده است

وی تصریح کرد: درحال حاضر سد کوثر دراستان کهگیلویه و بویراحمد احمد ۸۳ درصد، سد استقلال ۱۰۰ درصد و شمیل و نمین درهرمزگان ۹۶ درصد پرشدگی دارند، اما متاسفانه سد زاینده‌رود ۱۲درصد وسدهای تهران ۱۷ درصد پر هستند که شرایط شکننده‌ای را نشان می‌دهد.

۱۶ میلیارد متر مکعب ذخیره برفی درارتفاعات کوهرنگ والبرز

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: سال گذشته درهمین زمان کل سدهای کشور۲۶.۵۵ میلیارد مترمکعب پر بودند که درحجم کل مخازن ۵۰.۵ میلیارد متر مکعب را شامل می‌شود البته انتظار نیست که سدها صددرصد پر باشند اما برخی مناطق مثل اصفهان و تهران که میزان پرشدگی سدها به‌ترتیب  ۱۲ و ۱۷ درصد است نگران‌کننده است، البته درمنابع تامین‌کننده سد زاینده‌رود برف‌های ارتفاعات کوهرنگ ودرتهران برف‌های ارتفاعات البرز ذخایر خوبی وجود دارد، اخیرا برآورد شده حدود ۱۶ میلیارد متر مکعب ذخایر برفی داریم که اگر ذوب شوند تبدیل به رواناب و وارد مخازن سدها می‌شوند.

سیاست مصرف آب همچنان ریاضتی است

وی تاکید کرد: درمجموع نگاه کلی به مخازن آب این است که افزایش بارش ۴۵ درصدی نباید این ذهنیت را بوجود آورد که کشور از شرایط نرمال عبور کرده و وضعیت بهتر شده زیرا مخازن سطحی و زیرزمینی کشور درسال‌های گذشته براساس برداشت زیاد تحلیل رفته وکسری مخازن داریم سال گذشته طی ۵۰ سال اخیر به لحاظ بارش بی‌نظیر بود، خشکسالی شدیدی را پشت سر گذاشتیم بنابراین اگر امسال نرمال هم باشد بازهم باید سیاست‌های ریاضتی دربخش مصرف را درپیش بگیریم تا بدون بحران از این شرایط عبور کنیم.

 منبع: سایت ایران امروز 07.02.2022

https://www.iran-emrooz.net/index.php/news2/more/97162/ 

۱۴۰۰ بهمن ۱۸, دوشنبه

با اشاره به گفتگو درباره اشغال ایران وکنفرانس تهران درجنگ دوم جهانی

طرح اشکالی با اشاره به اشغال ایران وکنفرانس تهران درجنگ دوم جهانی ونیزاشاره به ضعف مهمی از نسل سوم "ایمیگرانتهای سیاسی" ترکمنصحرا 

1-گفتگوی سلطنت طلبان درباره "کنفرانس تهران" درنیمه دوم گفتگوی یک ساعته دربرنامه ی پادزهر2 PodZahr ، اُپوُزیت تی.وی upozittv صورت گرفته است. 

https://www.youtube.com/watch?v=y6qT4_7qN80

upozittv 04.02.2022

 https://paypal.me/upozit

 http://telegram.me/upozit

https://www.facebook.com/upozitt

2-موضوع ازآنجهت قابل توجه است که تابحال مصوبات "کنفرانس تهران" بطور رسمی انتشار نیافته، واین جنبه آدم را بیاد "پارت آرخیو" جمهوری ترکمنستان شوروی می اندازد که بدون برگه ماموریت از نهادی که شوروی قبولش دارد هرگز راه نمیدادند. علاوه برآن، کسانیکه اجازه دریافت میکردند نه تنها حق کپی گرفتن نداشتند بلکه موقع ورود وخروج کنتروُل می شدند.

یکی دیگر از عیب و اشکال های پراهمیت، عدم توجه نسل سوم "پولیت ایمیگرانتهای" ترکمنصحرا به ایجاد شرایط برای کسب اجازه جهت بدست آوردن اینفوهای ضروری برای مطالعه است.

درنتیجه راهی نماند جز یافتن کسی که بتواند به آنجا برود واز جلساتی که درباره وقایع ترکمنصحرا صحبت شده ونیز صورت جلسات و جمعبندی های آنها اطلاعاتی بدست آورد. این راه هم طی شد، ولی تنها چیزی که شنیده شد اتهام یکی از دبیران حزب بنام صحت مرادف به قایغی سیز آتابای دریکی از اجلاس پلنوم حزبی سال 1927 میلادی می باشد.

3-بقول زنده یاد عاشورپور "درواقع اهل یک شاخه به فردی از شاخه ی دیگر بقصد کنار زدن اتهام می زده". یعنی مساله ی ما در رابطه با حل مساله درونی شان پیش کشیده شده. خلاصه "هرکس بفکر خویشه ، کوسه بفکر ریشه" و "یتمزلیک لری ساناسانگ صوابی بار" یعنی کسب شناحت وسیع ازکمبودها فایده خواهد داشت.

 ی. کرُ ، 7فوریه 2022 – 18بهمن 1400

۱۴۰۰ بهمن ۱۷, یکشنبه

دبیرکل سازمان ملل خواستار مجوز سفرکمیسر حقوق بشر بمنطقه اویغورنشین چین شد

 فعالان حقوق بشر مهرماه امسال از دولت‌ها وقهرمانان رشته‌های ورزشی سراسر جهان خواستند

المپیک ۲۰۲۲ زمستانی چین را به‌ دلیل نقض حقوق بشر و«نسل‌کشی» اویغورها ازسوی حکومت این کشور تحریم کنند.

 رادیو فردا ۱۷/بهمن/۱۴۰۰: چین بیش ازیک میلیون نفر از ترک‌های مسلمان اویغور ساکن منطقه سین‌کیانگ را دراردوگاه‌های کار اجباری بازداشت کرده و درتلاش برای «نسل‌کشی» ساکنان این منطقه است.

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید از رهبران چین انتظار دارد اجازه سفر «معنادار» میشل باچله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به منطقه اویغورنشین سین‌کیانگ را صادر کند.

سایت سازمان ملل روز یکشنبه ۱۷ بهمن‌ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان با شی‌جین پینگ رئیس‌جمهوری و وانگ یی وزیر خارجه چین درحاشیه بازی‌های المپیک زمستانی دیدار کرده است.

خانم باچله بیش از دوسال است که خواستار مجوز دولت چین برای دیدار رسمی از منطقه سین‌کیانگ درغرب چین است.

براساس گزارش نهادهای بین‌المللی ودولت‌های غربی، چین بیش از یک میلیون نفر از ترک‌های مسلمان اویغور ساکن منطقه سین‌کیانگ را دراردوگاه‌های کار اجباری بازداشت کرده و درتلاش برای «نسل‌کشی» ساکنان این منطقه است.

ازسوی دیگر، گزارش‌هایی نیز از«عقیم» کردن اجباری زنان، شکنجه وشستشوی مغزی بازداشتی‌ها، همچنین استفاده ازآن‌ها به عنوان نیروی کار ارزان دراین منطقه منتشر شده است.

چین منکر وجود اردوگاه‌های اجباری است وآنها را «مراکز آموزشی» برای مبارزه با «افراط‌ گرایی» می‌نامد ومدعی است با افرادی که دراین مراکز هستند بدرفتاری نمی‌شود.

بیانیه سازمان ملل می‌گوید آقای گوترش در دیدار با مقامات ارشد چینی گفته است که انتظار دارد تماس‌ها میان دولت پکن ودفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل برقرار شود وخانم باچله بتواند «سفری معنادار» به چین، از جمله منطقه «سین‌کیانگ»، داشته باشد.

به نظر می‌رسد استفاده آقای گوترش ازلفظ «سفر معنادار»، اشاره به گزارش‌هایی از توافق مشروط چین برای سفر خانم باچله به این کشور است؛ به این شرط که این سفر «دوستانه» باشد وگزارشی علیه دولت چین تهیه نشود.

دفتر خانم باچله ماه گذشته اعلام کرد مذاکراتی با چین درجریان است که او بتواند درنیمه ابتدایی سال جاری میلادی به چین سفر کند.

فعالان حقوق بشر مهرماه امسال از دولت‌ها وقهرمانان رشته‌های ورزشی سراسر جهان خواستند المپیک ۲۰۲۲ زمستانی چین را به‌ دلیل نقض حقوق بشر و«نسل‌کشی» اویغورها ازسوی حکومت این کشور تحریم کنند.

چین در واکنش به انتقادها، از کشورهای غربی و نهادهای حقوق‌بشری خواسته است که درامور داخلی این کشور مداخله نکنند.

بیانیه سازمان ملل در ادامه گفته است آقای گوترش موضوع گازهای گلخانه‌ای و افغانستان را نیز با مقامات چین درمیان گذاشته است.

چین بزرگترین انتشاردهنده گازهای گلخانه‌ای درجهان است. این گازها عامل اصلی گرمایش زمین وتغییرات اقلیمی هستند. یک سوم کل گازهای گلخانه‌ای جهان توسط چین منتشر می‌شود.

*- با استفاده ازگزارش‌های رویترز وسایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر

https://www.radiofarda.com/a/u-n-chief-to-china-s-leaders-allow-credible-visit-by-rights-envoy/31690013.html

۱۴۰۰ بهمن ۱۳, چهارشنبه

دورنمای گذار ایران به کشوری با دموکراسی پایدار

دموکراسی راهگشای جامعه برای رهایی از دیکتاتوری وفساد  

گزارشی از کنفرانس «ایران و گذار از استبداد»

سازمان حقوق بشر ایران وبینار دوروزه‌ای را تحت عنوان «ایران و گذار از استبداد» با هدف اعلام شده انتقال مباحث آکادمیک وتخصصی به بدنه جامعه ایران وایجاد گفت‌وگو میان شهروندان ومتخصصان حوزه‌های مختلف برگزار کرده است.

به گزارش صدای آمریکا، نخستین روز این وبینار روز دوشنبه ۱۱ بهمن با شرکت شش تن از کارشناسان وفعالان مدنی - از جمله محمود امیری مقدم مدیر سازمان حقوق بشر ایران،‌ مجید توکلی کنشگر وپژوهشگر سیاسی،‌ رجینا پائولوس وکیل در امور جنایات بین‌المللی، و راجر گریفین تئوریسین سیاسی و پروفسور تاریخ مدرن در دانشگاه آکسفورد بروکس- برگزارشد.

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران و برگزار کننده این وبینار، درآغاز این وبینار گفت، ۴۳ سال پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی این حکومت کم‌ثبات محسوب می‌شود ومشروعیت حکومت بین مردم روز به روز کمتر شده است.

وی با اشاره به مسائلی همچون «نقض فاحش حقوق بشر، سوء استفاده ازقدرت، بی‌کفایتی مسئولان،‌ فساد گسترده اقتصادی، و افزایش فقر و نابرابری» گفت این مسائل آینده را برای جمهوری اسلامی نامطمئن کرده است.

دراین سمینار مجازی سوالاتی از سوی خبرنگار صدای آمریکا در رابطه با راه حل عملی رسیدن به یکپارچگی وهمسویی اپوزیسیون مطرح شد و برخی از حاضران دراین وبینار، از جمله مجید توکلی، به آن پاسخ دادند.

آقای توکلی با اشاره به این که برای گذار از استبداد «همبستگی» ضرورت ندارد، گفت: «ما اگر دنبال این باشیم که همه نیروها را همگرا کنیم، اساسا گذاری اتفاق نخواهد افتاد. گذار باید براساس یک جنبش پیشرو باشد.» وی افزود: «اگر به عنوان مقدمه به دنبال همبستگی برویم، اساسا برنامه گذار را تعطیل کرده‌ایم. دربخشی از فرایند گذار ما به همبستگی هم خواهیم رسید

وی با اشاره به این که برای یک جنبش اجتماعی فراگیر نمی‌توان «خرده جنبش‌ها» را کنار هم گذاشت، افزود: «بخشی از دوره گذار مربوط به کنشگران وبخشی دیگر مربوط به حکومت است وهرچقدر مشروعیت‌زدایی بیشتر صورت بگیرد،‌ هرچقدر انسجام وباور نظام را به دوران گذار کمتر کنیم، هرچقدر همراهی جامعه جهانی را برانگیزیم، دوران گذار کوتاهتر می‌شود

بارتلومیه نووتارسکی، حقوق‌دان قوانین اساسی واستاد علوم سیاسی در دانشگاه وروسلاو لهستان، نیز درپاسخ به پرسش صدای آمریکا با اشاره به تفاوت‌های فرهنگی و لزوم توجه به خاستگاه‌های فرهنگی جوامع درگذار به دموکراسی، به ویژگی و اقتضائات فرهنگی جامعه مقصد تاکید کرد.

آقای نووتارسکی دموکراسی را راهگشای جامعه برای رهایی از دیکتاتوری خواند، و گفت که ساختارهای فرهنگی جوامع عاملی موثر درچگونگی اجرای دموکراسی است.

درادامه این وبینار راجر گریفین، تئوریسین سیاسی وپروفسور تاریخ مدرن دردانشگاه آکسفورد بروکس، به تحلیل موضوع «دورنمای گذار ایران به یک کشور با دموکراسی پایدار» پرداخت.

وی با اشاره به برخی از مشکلات گذار به دموکراسی گفت: «تلاش برای گذار به دموکراسی با مشکلات زیادی مواجه است و از نظر تاریخ این تلاش با موانع پیش‌بینی نشده و واکنش ضد مترقی از داخل و خارج کشور مواجه می‌شود

مایکل کارلبرگ، پروفسورمطالعات ارتباطی در دانشگاه وسترن واشنگتن، نیز به جامعه جهانی بهائیان درایران و فرایند انتخاباتی «کاملا عاری از رقابت» این جامعه اشاره کرد وگفت که چنین فرایندی «به رای‌دهندگان آزادی انتخاب واقعی می‌دهد

آقای کارلبرگ درادامه افزود که ایرانیان می‌توانند با تلاش نظامی بسازند که «حتی دموکراسی‌های قدیمی غربی» هم ازآن بیاموزند.

رجینا پائولوس، وکیل درامور جنایات بین‌المللی واز هیئت دادستانی دادگاه مردمی آبان ۹۸، به عنوان آخرین سخنران روز اول این سمینار مجازی،‌ به معضل آب در ایران، خشک شدن رودخانه زاینده‌رود، واعتراضات ماه‌های اخیر به خشک شدن این رودخانه اشاره کرد و گفت: «هر دولتی درآینده ایران باید حقوق بشر ومحیط زیست را درالویت سیاست مدیریت مسئولانه آب قرار دهد

خانم پائولوس درپایان سخنان خود گفت: «این به شما ایرانیان بستگی دارد که چه نوع حکومتی را جایگزین می‌کنید

مجید توکلی نیز دربخش دیگری ازسخنان خود به موضوع «گذارحداقلی- نظریه‌ای برای گذار مسالمت‌جویانه از تمامیت‌خواهی» پرداخت.

آقای توکلی با بیان این که مردم ایران درحال تحمل کردن دوران سرکوب وسانسور هستند، گفت: «ما باید یک برنامه گذار حداقلی داشته باشیم که تنها به حقوق اساسی وسیاسی بپردازد و دربردارنده اقتصاد سیاسی وجهت گیری‌های قطعی اقتصادی،‌ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نباشد وعمده این مسائل را به مبارزات سیاسی و دموکراتیک احزاب و گروه‌ها درفضای شفاف و آزاد دروان دموکراسی واگذار کند و بر برنامه آزادی تمرکز کند وبرنامه عدالت وامنیت را صرفا درچهارچوب برنامه حقوق بشر قراردهد واز سایر جزئیات برنامه عدالت و امنیت را صرف نظر کند

https://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/more/97018/

مطابق برنامه ازپیش اعلام شده روز دوم این وبینار سه‌شنبه ۱۲بهمن با شرکت گروهی دیگر ازکارشناسان وفعالان مدنی برگزارخواهد شد.