۱۳۹۹ فروردین ۲۷, چهارشنبه

گزارشی ازجان باختنها براثر تصادفها در۹۸ وبررسی علتهایش

چند نفر براثر تصادفات رانندگی درسال ۹۸ کشته شده‌اند، وچرا؟
میزان کشته‌های تصادفات رانندگی درایران بسیار بالاست با وجود کاهش قربانیان همچنان درسال ۹۸ درهر نیم ساعت تقریبا یک نفر بر اثر تصادف رانندگی جان خود را از دست داده است.
درسال ۱۳۹۸ حدود ۸۰۰ هزار تصادف درایران رخ داده است که عدد بشدت بالایی است. این موضوع می‌تواند به عوامل بسیاری مرتبط باشد، که اصلی‌ترین دلایل آن جاده‌های ناامن، نحوه رانندگی و نیز ایمنی کم خودروها هستند.
اما از این تعداد تصادف، ۱۶ هزار ۳۰۰ نفر کشته شده‌اند که یعنی حدود دو درصد تصادف‌های رانندگی در ایران منجر به کشته شدن سرنشینان می‌شود. این عامل را می‌توان مستقیما به ایمنی پایین خودرو‌ها در ایران مرتبط دانست.
کارشناسان معتقد هستند داشتن موارد ایمنی مانند سیستم پایداری «ای اس پی» درصد تصادف‌های رانندگی را کاهش می‌دهد وایمن بودن خود خودرو سبب کاهش کشته‌ها درایران می‌شود.
موسی امیری، جانشین پلیس راه ایران، گفته است: «۸۰ درصد تصادف‌ها را خودروهای سواری سبب می‌شوند و بیشترین تصادف‌ها نیز (۴۷ درصد) مربوط به واژگونی خودروها هستند».
این آمار حاکی‌ست ۵۰ درصد تصادف‌ها بر اثر واژگونی، به خاطر خستگی و خواب‌آلودگی راننده رخ می‌دهند.
در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۷ هزار ۱۸۳ نفر در تصادف‌های رانندگی در ایران کشته شدند کاهش آمار کشته‌ها به احتمال زیاد درپیوند با کاهش تردد ومسافرت‌ها درآخرین ماه سال به دلیل شیوع کرونا است.
درایران درهر دقیقه تقریبا دوتصادف رخ می‌دهد این میزان بالا را می‌توان درنحوه رانندگی درایران جست‌وجو کرد. در ایران معمولا برخی قواعد ساده رانندگی نادیده گرفته می‌شوند. به عنوان مثال رانندگان قاعدتا باید قبل از ورود به میدان ایست کامل کنند وحق تقدم با خودروی درون میدان است؛ اما درایران چه تعدادی از رانندگان چنین می‌کنند؟
دومین عامل اصلی تصادف به طراحی اشتباه یا نبود علائم درست راهنمایی و رانندگی در جاده‌های ایران مرتبط است.
پلیس راه ایران درتیر ۱۳۹۸ اعلام کرد بیش از۱۰هزار نقطه حادثه‌خیز درجاده‌های ایران وجود دارد. کمال ‌هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا، گفته است «۵۶ درصد تصادفات» مربوط به نقاط حادثه‌خیز درجاده‌هاست، واگر این نقاط پرحادثه برطرف نشود، «میزان تصادفات درکشورکاهش می‌یابد.»
عامل سوم وقوع تصادف، فناوری پایین درخودروهای ایرانی است. سال‌ها طول کشید تا درایران خودروسازان روی خودروهای تولیدی، ترمز ضد قفل نصب کنند.
ترمز ضد قفل سبب می‌شود طول خط ترمز خودرو کاهش یابد و خودرو زودتر متوقف شود.
کمتر از ۱۰ درصد خودروهای تولیدی درایران از سیستم «ای اس پی» بهره می‌برند.
درنوامبر ۲۰۰۹ پارلمان اروپا با طرح مجهزسازی تمام خودروهای تجاری و سواری به سیستم ای اس پی موافقت کرد.
ازسال ۲۰۱۱ تا کنون تمام خودروسازانی که قصد عرضه محصول خود دراروپا را داشتند، ملزم به مجهز کردن آن به سیستم ای اس پی شده‌‌اند.
همچنین درسال ۲۰۰۷ اتحادیه ایمنی ترافیک اتوبان‌های آمریکا، تمام خودروسازان را ملزم کرد تا سال ۲۰۱۱ اقدام به مجهز کردن خودروهای خود به سیستم ای اس پی کنند.
لغزش وسرخوردن خودرو، یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز تصادفات است.
براساس مطالعات بین المللی، ۴۰ درصد از تصادفات مرگبار براثر سرخوردن و لغزش خودروها اتفاق می‌افتد.
سیستم ای اس پی می‌تواند تا ۸۰ درصد از بروز تصادفاتی که ناشی از سرخوردن خودرو است، جلوگیری کند.
سیستم ای اس پی به سرعت از احتمال لغزش خودرو مطلع می‌ شود و از بروز این گونه حوادث جلوگیری می‌ کند.
دراین صورت راننده کنترل خودرو را از دست نمی‌دهد، مگر اینکه حرکت خودرو از لحاظ فیزیکی غیرقابل کنترل شود.
نکته مهم دیگر پس از رخ دادن تصادف است؛ اگر خودرو از نظر ایمنی درست طراحی شده باشد با جذب درست ضربه می‌تواند سبب کاهش نیروی وارده به سرنشینان و نجات آنها از مرگ شود.
خودروها در جهان به همین دلیل مورد تست تصادف قرار می‌گیرند تا مشخص شود چقدر می‌توانند دربرابر تصادف حافظ جان سرنشینان باشند. اما خودروهای تولیدی درایران اکثرا در تست تصادف نتایج بدی کسب کرده‌اند.
خودروهای چینی بازار ایران دراین زمینه به‌شدت دچار ضعف هستند وخودروهای تولیدی درایران هم اکثرا به دلیل تکنولوژی قدیمی وضعیت چندان مناسبی ندارند.
پلیس راهنمایی ورانندگی ایران می‌گوید «۳۴ درصد» ازجان‌باختگان ومجروحان حوادث رانندگی درایران سرنشین خودروی پراید بودند.٪  ۲۶/فروردین/۱۳۹۹ فرهاد بهرامی:

هیچ نظری موجود نیست: