۱۳۹۹ فروردین ۲۷, چهارشنبه

نزدیک به پنج۵ میلیارد دلار ارز ازبودجه ۱۳۹۷گمشده

بی بیسی: جنجال ۴.۸ میلیارد دلار ارز 'گمشده' دربودجه۱۳۹۷ر https://www.bbc.com/persian/iran-52299068
بودجه ۹۷ وبحث ناپدید شدن۴کما۷ میلیارد دلار ارز۴۲۰۰ تومانی https://p.dw.com/p/3axbb  
روحانی گزارشروحانی گزارش دیوان محاسبات را یک جانبه وصددرصد غلط ‌خواند وخواهان نظارت عام دیوان برمصرف بودجه همه نهادهای انقلابی ونظامی شد. سخنگوی دولت می‌گوید تمام گیرندگان ارز تحت کنترل هستند ویک دلارهم گم نشده است.
 گزارش تفریغ بودجه ۹۷ وبحث ناپدید شدن میلیاردها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی جنجال برانگیزشده وکشمکش‌های جناحی را زنده کرده است. این گزارش که روز گذشته وبا تاخیری دو ماهه درمجلس قرائت شد، آمار تکان‌دهنده‌ای از حیف و میل کلان ارز دولتی، واردات کالاهای غیراساسی، حقوق‌های نجومی مدیران و انحراف ۶۸درصدی در اجرای احکام بودجه را ارائه داد.
حسن روحانی با رد نکات مطرح در گزارش، تاکید کرد که نظارت قانونی دیوان محاسبات باید عام و شامل همه نهادهای مصرف کننده بودجه باشد. او درجلسه هیات دولت گفت: «دولت، قوه قضاییه و قوه مقننه و همچنین نهادهای نظامی و انقلابی و فرهنگی از بودجه استفاده می‌کنند وبودجه کشور در یک جا مصرف نمی‌شود. نظارت ما باید نظارت عام باشد نه اینکه همه نظارت را روی یک دستگاه بگذاریم... اینجا خودی و غیرخودی نداریم و هر که از بودجه استفاده می‌کند خودی است
روحانی گلایه کرد که چرا دیوان محاسبات قبل از انتشار گزارش خود با مسئولان دولتی صحبت نکرده است: «مگر با مسئولان دولتی قهر هستند؟ این گزارش را که خود مسئولان به او دادند... دولت از نظارت استقبال می‌کند اما می‌گوید نصفه و نیمه کار نکنیم... این سفره همه چیزش با هم است...»
او بخش مربوط به ارز در گزارش دیوان را "صددرصد غلط" خواند و از دیوان محاسبات خواست مردم را دچار شبهه نکند. او گفت: «بی‌اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشور درآن مشاهده می‌شود و برای ما خیلی بد است که یک دستگاه نظارتی حرفی بزند واز قوانین و مقررات کشور آگاه نباشد
روحانی از همه بخش‌ها خواست برای دفاع از واقعیات، پاسخ لازم به گزارش تفریغ بودجه ۹۷ را بدهند
درهمین زمینه، سخنگوی دولت گفت بخش‌هایی که ارز دریافت کرده‌اند و وارداتی نداشته‌اند تحت کنترل هستند. علی ربیعی تاکید کرد که حتی یک دلار هم گم نشده است. او دولت یازدهم و دوازدهم را یکی از "نظارت پذیرترین" دولت‌های بعد از انقلاب خواند اما توضیحات بیشتری درباره چگونگی کنترل شرکت‌ها و افراد خاطی و تعیین تکلیف دلارهای مربوطه نداد.
هم‌زمان خبرگزاری مهر نوشت که رئیس قوه قضاییه پس ازمشاهده گزارش، بلافاصله به دادستانی تهران دستور داده که مسئله به صورتی ویژه دریک شعبه اختصاصی مورد بررسی قرارگیرد. این درحالی است که عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات در زمان قرائت گزارش اعلام کرد که روسای هرسه قوه از مسئله مطلع شده‌اند وپرونده ۱۵ نفرازمتخلفان در دادسرا دراولویت رسیدگی قرارگرفته است.
دراین گزارش، از جمله  با استناد به آمار بانک مرکزی آمده بود که که دو میلیارد و۷۰۶ میلیون دلار از ارز دولتی دریافتی برای نخ دندان، غذای سگ وگربه، عروسک واسباب بازی، درقوطی، خاک یا چوب بستنی هزینه شده است. این درحالی است که قرار بود ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی، ملزومات بخش صنعت ومواد اولیه ضروری مصرف شود.
درهمین زمینه:
تاریخ 15.04.2020
موضوع‌های مرتبط حسن روحانی
لینک کوتاه شده https://p.dw.com/p/3axbb
-------------------- 
جنجال ۴.۸ میلیارد دلار ارز 'گمشده' در بودجه ۱۳۹۷
بهرنگ تاج‌دین گزارش می‌دهد. بی بیسی ۱۵آوریل ۲۰۲۰ : انتشار گزارش حسابرسی یا اصطلاحاً "تفریغ" بودجه سال ۱۳۹۷ جنگی لفظی بین دوقوه مجریه ومقننه ایران به راه انداخته. دیوان محاسبات کشور- که زیرنظر مجلس است - می‌گوید چهار میلیارد و هشتصد میلیارد دلار ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی که قرار بود صرف واردات کالاهای اساسی شود، گم شده. ولی رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید این بخش گزارش "صد درصد غلط" ونشانه "بی‌اطلاعی محض و قوانین کشور" است. رئیس کل بانک مرکزی هم می‌گوید پرونده بعضی از کسانی که این ارزها را گرفته‌اند، دست سازمان تعزیرات حکومتی وقوه قضائیه است.

هیچ نظری موجود نیست: