۱۴۰۳ تیر ۹, شنبه

نتایج انتخابات چهاردهمین دوره‌ ریاست‌جمهوری در۱۴۰۳

پزشکیان و جلیلی به دور دوم رفتند

سخنگوی ستاد انتخابات کشور نتایج نهمین مرحله از شمارش آرای انتخابات چهاردهمین دوره‌ ریاست‌جمهوری را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، محسن اسلامی صبح شنبه ۹تیر ۱۴۰۳ اظهارکرد: ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه شمارش شده است که شامل ۴۸۲ شهرستان می‌شود.

وی افزود: ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای شمارش شده است وترتیب آرا به شرح زیراست:

* مسعود پزشکیان : ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رای
*
سعید جلیلی: ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای
*
محمدباقر قالیباف : ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و۳۴۰ رای
*
مصطفی پورمحمدی: ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رای
*
تعداد شعب شمارش و تجمیع شده: ۵۸۰۶۴۰ شعبه
*
تعداد شهرستان: ۴۸۲ شهرستان

وی با بیان این‌که «وزارت کشور نتایج آرای شمارش شده را به شورای نگهبان ارسال کرد» گفت: تایید صحت انتخابات به عهده شورای نگهبان است. براساس قانون وموارد قانون انتخابات ریاست جمهوری هیچ کدام از نامزدها نتوانستد اکثریت مطلق آرا را به دست آورند.

وی افزود: بدین ترتیب نفر اول و دوم به عنوان دارنده برترین آرای این دوره به شورای نگهبان معرفی می‌شوند و جمعه هفته آینده زمان برگزاری مرحله دوم خواهد بود. البته بعد از تایید شورای نگهبان.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم‌چنین گفت: از همه افراد و سازمان‌هایی که امنیت انتخابات را تامین کردند، تشکر می‌کنم.
مشارکت واقعی : ۳۹.۹

* بسیج ۴۲ ٪
*
درصد خطا: ۲.۱

* ایسپا ۴۶ ٪
*
درصد خطا: ۶.۱

* مرکز پژوهش مجلس ۴۸ ٪
*
درصد خطا: ۸.۱

* آرا ۵۱ ٪
*
درصد خطا: ۱۱.۱

* متا ۵۲ ٪
*
درصد خطا: ۱۲.۱

* دانشگاه تهران ۵۳ ٪
*
درصد خطا: ۱۳.۱

* شناخت ۵۴ ٪
*
درصد خطا: ۱۴.۱

* پرسش ۵۶ تا ۵۸ ٪
*
درصد خطا:  ۱۶.۱ تا ۱۸.۱

مشکل اصلی نظرسنجی‌های انتخابات ۱۴۰۳ از نگاه یک جامعه‌شناس

محمدرضا جوادی یگانه: ‏مشکل اصلی نظرسنجی‌ها در پیش‌بینی نادرست نتایج انتخابات،‌ در ندیدن جامعه دوم بود. نظرسنجی‌ها، آنها را که حاضر به پاسخ دادن به پرسشگر نمی‌شدند درمحاسبات خود نظر نمی‌گرفتند وهیچ  اطلاع و تحلیلی درباره آنها نمی‌دادند. این گروه از مردم، حدود چهل درصد بودند

https://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/more/115074/ 

۱۴۰۳ تیر ۶, چهارشنبه

برلین شهریندکی تورکمن کتابخانه سی نینگ اوُرتاق غیناجناماسی

   نشر ادیلن غینانچ ناما دا  

"تورکمنصحرانگ مدنی ایشکأری مرحوم حاجی‌بردی ایری 5.نجی تیر1403 گونی توُپراغا بریلدی دییلیپ دیر"

بندرتۆرکمن ینگ چاووش‌صحرا جمعییتی بو ییتگی سبب لی نشر ادن غینانج (تسلیت) ناماسیندا، "چاووش جمعییتی‌نینگ یاش‌اولئ آغضاسئ و تۆرکمن سؤزلۆگینی غایتادان ایشلمکده و تورکمن دیلی نینگ رسم الخطینی ترویج ادیلمه گینده چکن زحمتی کؤپ وغوُشاندئ باردئ" دییپ، وورغیلاپ( تاکید ادیلیپ) دیر.

 برلین شهریندکی تورکمن کتابخانه وایل گویجینگ برلین فیلیالی، اۆلکأمیزینگ مدنی وصونغات ایشکأرلرینه، مرحوم ینگ دوُغان-غارینداش ‌لارینا ویان یولداشی بولان اوُغلانلاری نینگ هامراق(مَهریبان) انه سینه غینانچ بیلدیریپ ایزی یاراسین و جایی جننت ده بولسین دییپ یاغشی دیلکلر اتیاریس.

 مرحوم ینگ روحئ بگنجده (شادلیق دا) بوُلسون

یادی سیلانیپ اونودیلماز بولسین  

 برلین، 6.تیر 1403 - 26یونی 2024  

۱۴۰۳ تیر ۵, سه‌شنبه

صحرا چاووشی جمعییتی نینگ غینانچ ناماسی

 حاجی‌بردی ایری بیلن بو گۆن وداع لاشمالی بولدیق

غادیرلئ ایلدش‌لر،

  مدنییت سؤیر حالقیمیز بو گۆن ینه بیر جان‌کؤیر اوُغلونئ الدن بردی.

     حاجی بردی پاخیر بۆتین عؤمرۆنی ایل-گۆنۆنگ آلاداسئ بیلن یاشاپدئ. یاش‌لارا ساپاق برمک اوُنونگ اساسئ کأری بوُلسا، تۆرکمن حالقئ‌نئنگ دیلی و ادبییاتئنئ اؤسدۆرمک اوُنونگ سؤیگۆسی‌دی.

     چاووش جمعییتی‌نینگ یاش‌اولئ آغضاسئ و آموزش کۆمیته‌سی‌نینگ جوُغابکأر باشلئغئ‌دئ. تۆرکمن سؤزلۆگینی غایتادان ایشلمکده و تأزه یازووئنگ یوُلا دۆشمِگینده اولئ غوُشاندئ باردئ.

     ایندی بو گۆن اۆلکأمیزینگ اینگ گرکلی ییلدئزی آرامئزدان گیتدئ. ماغتئمغولئ آیتمئشلایئن: "جایی جنت ایچره گؤکده شاد گزر."

     اۆلکأمیزینگ بۆتین مدنی ایشگأرلرینه، مرحومئنگ دوُغان-غارئنداش‌لارئنا، مَهریبان ایچری-ماشغالاسئنا بو آغئر ییتگی ضرارلی الله تغالی‌نئنگ درگأهیندن تسلًی دیله‌‌یأریس.

روحئ شاد بوُلسون!

یادی اونودیلماسین!       🕊

بندرتۆرکمنینگ چاووش‌صحرا جمعییتی

۱۴۰۳/۴/۵- 25ژوئن 2024

۱۴۰۳ تیر ۴, دوشنبه

امسال 2024 بیش از هزارو سیصد زائر براثر گرما مردند

عربستان سعودی مرگ بیش از ۱۳۰۰ زائر براثر گرما را تأیید کرد  

رادیو فردا، ۰۴/تیر/۱۴۰۳- 24یونی 2024 : عربستان سعودی رسما تأیید کرد که درجریان مراسم حج امسال که در گرمای شدید برگزار شد، بیش از ۱۳۰۰ زائر جان خود را از دست دادند واکثر آنها مجوز رسمی برای انجام حج را نداشتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رياض تا روز یکشنبه به طور رسمی درمورد مرگ و میرها اظهار نظر نکرده و آماری ارائه نداده بود.

اما روز یکشنبه سوم تیرماه خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نوشت:  «متاسفانه، شمار مرگ و میرها درمراسم حج امسال به ۱۳۰۱ نفر رسید. ۸۳ درصد از این جان‌باختگان افرادی بودند که مجوز لازم برای انجام مناسک حج را نداشتند و مسافت‌های طولانی را زیر آفتاب سوزان وبدون داشتن سرپناه یا امکانات رفاهی مناسب طی کردند».

رسانه‌های ایران نیز روز شنبه دوم تیرماه اعلام کردند که از ابتدای حج تمتع تا پایان جمعه اول تیرماه ۱۴۰۲، درمجموع ۱۷ زائر که از ایران به عربستان رفته بودند جان خود را از دست داده‌اند.

هفته گذشته خبرگزاری فرانسه با استناد به اظهارات رسمی و گزارش چند دیپلمات‌ از کشورهای خارجی، شمار کشته‌شدگان حج امسال را بیش از ۱۱۰۰ نفر اعلام کرده بود.

این افراد ازبیش از ده کشور، از آمریکا تا اندونزی، به مراسم حج امسال رفته بودند و آمار آنها توسط این کشورها درحال به‌روزرسانی است.

آن‌طور که دیپلمات‌های عرب به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند، علت اصلی مرگ‌ و میر زائران گرمازدگی بوده است.

بر اساس گزارش مرکز ملی هواشناسی عربستان سعودی، دمای هوا در مکه امسال تا حدود ۵۲ درجه سانتیگراد (۱۲۵ درجه فارنهایت) نیز بالا رفته است.

یک مقام ارشد سعودی روز جمعه ۳۱ خرداد، به خبرگزاری فرانسه گفت که شمار مرگ و میر تنهت در دو روز شلوغ حج یعنی ۲۶ خرداد، زمانی که زائران برای ساعت‌ها زیر آفتاب سوزان در عَرَفات دعا می‌خواندند و ۲۷‌ خرداد، زمانی که در مراسم «رَمْیِ جَمَرات» درمنا شرکت می‌کردند، ۵۷۷ نفر بوده است.

این مقام سعودی به خبرگزاری فرانسه گفته که دولت کم‌کاری نکرده بلکه افرادی که خطرات را درک نکرده‌اند دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند.

عَرَفات دشتی است درحدود ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی مکه و «رَمْیِ جَمَرات» مراسم پرتاب سنگ به سوی جمره بخشی از مراسم و مناسک حج است.

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی، فهد الجلاجله، وزیر بهداشت عربستان سعودی روز یکشنبه مدیریت مراسم حج امسال را «موفقیت‌آمیز» توصیف کرد.

او به شبکه دولتی «الاخباریه» گفت که نظام سلامت عربستان بیش از ۴۶۵ هزار مورد خدمات درمانی تخصصی ارائه کرده است که ۱۴۱ هزار مورد آن به افرادی اختصاص داشت که به شکل غیرقانونی به حج آمده بودند.

الجلاجله مشخص نکرد که مقامات سعودی چند مورد از مرگ و میرها را به گرما نسبت می‌دهند.

مجوزهای حج براساس نظام سهمیه‌ای به کشورها اختصاص داده می‌شود و از طریق قرعه‌کشی به افراد تعلق می‌گیرد.

حتی برای کسانی که می‌توانند مجوز حج را به دست آورند، هزینه‌های سنگین سفر آنها را ترغیب می‌کند تا بدون مجوز به حج بروند، هرچند درصورت دستگیری، خطر بازداشت و اخراج آنها را تهدید می‌کند.

روز شنبه، هیئت وزیران مصر اعلام کرد که به دستور مصطفی مدبولى، نخست‌وزیر، مجوز فعالیت ۱۶ شرکت گردشگری را به دلیل آنچه سازماندهی غیرقانونی سفرهای حج ذکر شد لغو شد و مدیران آنها به دادستانی کل ارجاع داده شدند.

زائران غیرمجاز در بسیاری از موارد به امکاناتی چون چادرهای دارای تهویه مطبوع، دسترسی نداشتند.

مقامات سعودی پیش از حج اعلام کردند که صدها هزار زائر غیرمجاز را از مکه بیرون کرده‌اند.

روز جمعه نیز یک مقام سعودی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد که حدود ۴۰۰ هزار زائر غیرمجاز در مراسم حج حضور داشتند که تقریبا همه آنها از یک ملیت بودند. به نظر می‌رسد اشاره او به شهروندان مصری‌ است.

مقامات سعودی گفته‌اند که امسال نیز همچون سال گذشته بیش از هشت میلیون زائر در مراسم حج شرکت کرده‌اند که بیش از شش میلیون نفر آنها از کشورهای دیگر آمده‌اند.

یافته‌های یک مطالعه که در سال ۲۰۱۹ توسط مجله مجله «ژئوفیزیکال ریسرچ لترز» منتشر شد نشان می‌دهد به دلیل تغییرات آب و هوایی، استرس گرمایی برای زائران حج از سال ۲۰۴۷ تا ۲۰۵۲ و ۲۰۷۹ تا ۲۰۸۶ از «حد خطرناک شدید» فراتر خواهد رفت و «با افزایش دفعات و شدت بیشتری تا پایان قرن همراه خواهد بود».

https://www.radiofarda.com/a/saudi-says-1-301-deaths-during-hajj-mostly-unregistered-pilgrims/33006629.html

۱۴۰۳ خرداد ۲۱, دوشنبه

شورای امنیت قطعنامه آتش‌بس فوری غزه را تصویب کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد با ۱۴ رای موافق وبدون هیچ رای مخالفی، قطعنامه آتش‌بس فوری درغزه را تصویب کرد.

روسیه که یکی ازاعضای دارای حق وتو درشورای امنیت است به این قطعنامه که توسط آمریکا پیشنهاد شده بود، رای ممتنع داد تا مانع از تصویب آن نشود.

این قطعنامه که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نخستین بار مفاد آن را پیشنهاد کرد از دو طرف مخاصمه درغزه می‌خواهد که فورا به جنگ ۸ ماهه دراین نواره باریک ساحلی پایان دهند ومراحل گام به گام آن را برای رسیدن به یک آتش‌بس دائمی اجرا کنند.

مبنای این قطعنامه پیشنهاد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا است که حدود ۱۰ روز پیش (۳۱ ماه مه) نخستین بار ارائه شد.

بر اساس نسخه سوم پیش‌نویس قطعنامه که خبرگزاری فرانسه آن را رؤیت کرده است، این پیشنهاد در مرحله اول آتش‌بس «فوری و کامل»، آزادی گروگان‌ها، و عقب‌نشینی ارتش اسرائیل را از «مناطق پرجمعیت غزه» را مطرح کرده است.

در حالی که حماس هنوز پاسخ رسمی خود را به پیشنهاد آمریکا نداده است، سامی ابوزهری، از رهبران برجسته حماس، روز دوشنبه از آمریکا خواست به اسرائیل برای پایان دادن به جنگ در غزه فشار بیاورد.

او ضمن تصریح این خواسته از آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت: «جنبش حماس آماده است با هر ابتکاری که به پایان جنگ بینجامد، برخوردی مثبت داشته باشد

پس از ارائه طرح بایدن برای پایان دادن به جنگ فشارهای دیپلماتیک آمریکا افزایش یافت.

آمریکا از اسرائیل و حماس خواسته بود که این طرح را بپذیرند.

آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا هم همزمان با به رای گذاشتن این قطعنامه در شورای امنیت، در اسرائیل با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد.

حدود پنج روز پیش، آمریکا ومصر وقطر به عنوان میانجی مذاکراتی برای آتش‌بس وآزادی گروگان‌ها دردوحه آغازکردند اما هنوز دستاورد مشخصی درباره این مذاکرات منتشر نشده است.

بی‌بی‌سی فارسی ، 10ژوئن 2024  

https://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/more/114762/ 

۱۴۰۳ خرداد ۱۸, جمعه

یاکوپ دأده عبدالله زاده بوگون 7نجی یونی 2024 آرادان چقیپدیر

آشاقدا تورکمن کولتور اوُجاغی- کؤلن ینگ غینانچ ناماسی 

GYNANÇ BILDIRÝÄRIS

Europa türkmenleriniň ýaşulusy we Türkmen Kultur Ojagynyň iň ýaşuly üýesi Ýakup Abdyllazada bu gün daňdan aradan çykdy.

Ynsansöýer Ýakup aga aýdyň pikirleri, açyk göwni we hoş dili bilen her bir gürleşen adamynyň göwnüni awlap bilýän adamlaradandy.

Bu ýyl Pyragy atamyzyň dabarasynda ýaşulymyzyň iň soňky gutlag haty okaldy.

Biz bu agyr ýitginiň agysyny uly ilimiz bilen paýlaşyp, merhumyň maşgalasyna we galanlaryna sabyr, kuwwat we uzak ömür dileýäris!

Yzy ýarasyn!

Ýatan ýeri ýagty bolsun!

Türkmen Kultur Ojagy

Köln, 07. 06. 2024

https://www.facebook.com/ucbolup/posts/pfbid032evjNi8h8y4pYxexbCcVbj9QTbSjFLZPrp3Po8p8JUdE6NrPYjZDjeHDqfpWf9qrl