۱۴۰۳ شهریور ۱۰, شنبه

نامه انجمن وکلای خط مقدم به گزارشگر حقوق بشر ویژه ایران

جمعی ازوکلای دادگستری ایران درنامه‌ای به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل خواستار توجه بیشتر به وضعیت ایران شدند.

به گزارش حقوق بشر درایران، امروز جمعه ۹شهریور ماه ۱۴۰۳،محمد مقیمی، مرضیه محبی،حسین مهراندیش، قاسم بَعدی، طناز کلاهچیان، فروغ شیخ‌الاسلامی وطنی وفاطمه جوادی مهر، وکلای دادگستری و اعضای انجمن وکلای خط مقدم، با تنظیم نامه‌ای خطاب به مای ساتو ـ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد درامور ایران، خواستار توجه بیشتر به وضعیت حقوق بشر ایران، شدند.

در این نامه که از سوی شورای مرکزی انجمن وکلای خط مقدم، تنظیم شده این فعالان حقوق بشر، خواستار الزام تغییر برخی رویکردها در تهیه گزارش نقض حقوق بشر در خصوص وضعیت جاری در ایران، شدند.

متن نامه تنظیم شده ازسوی وکلای خط مقدم، جهت انتشار در اختیار حقوق بشر درایران قرار گرفته که در آمده می‌آید:

عالیجناب مای ساتو >گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد درامور ایران

با بهترین احترام‌ها > موضوع: لزوم تغییر برخی رویکردها در تهیه گزارش نقض حقوق بشر در ایران

ضمن تقدیر از تلاش‌های شما در زمینه حقوق بشر به‌ ویژه تلاش برای لغو مجازات اعدام در جهان، انتخاب شما به عنوان گزارشگر حقوق بشر در امور ایران را تبریک و از پذیرش مسئولیت از سوی شما در این راه چالش‌ برانگیز در شرایط حساس کنونی صمیمانه سپاسگزاریم. با توجه به سوابق ارزشمند شما در حوزه حقوق بشر، امیدواریم که تلاش‌های شما به ایجاد تغییرات مثبت و ملموسی در وضعیت حقوق بشر در ایران منجر شود. انجمن وکلای خط مقدم، متشکل از وکلایی که در ایران سال‌ها تجربه حرفه‌ای در زمینه حقوق بشر داشته‌اند، به مناسبت ۳۰ آگوست روز جهانی ناپدیدسازی قهری، نکاتی را در راستای تلاش برای ارتقاء حقوق بشر در ایران به شرح زیر یادآور می‌شود.

۱-گسترش ناپدیدسازی قهری

درجریان خیزش ۱۴۰۱ شهروندان بسیاری ازجمله ۳ زن وکیل قربانی ناپدیدسازی قهری از سوی نیروهای فرمانبر جمهوری شدند که به دلیل نبود دادگستری مستقل، شفافیت، پاسخگویی ورسانه آزاد در ایران نمی‌توان آمار دقیقی از آنان بدست آورد.

۲- آمار وکلای بازداشتی: درجریان خیزش زن، زندگی، آزادی حدود ۲۰۰ وکیل احضار و بازداشت شدند و ۳ وکیل زن به‌طرز مشکوکی جان خود را از دست دادند. در حال حاضر ۶ وکیل در زندان هستند و حدود ۱۲ وکیل به احکام سنگین حبس محکوم شده‌اند. همچنین، حکومت با استناد به تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری که در فرآیندی غیرقانونی قانونی به قانون یادشده الحاق شده است، متهمان سیاسی را از برخورداری از وکیل انتخابی محروم می‌کند و متهمان سیاسی مجبور می‌شوند از میان لیست وکلای مورد تایید رئیس قوه قضائیه وکیل انتخاب کنند.

۳- آمار اعدام‌ها: تقاضا داریم، توجه ویژه‌ای به افزایش نگران‌کننده اعدام‌ها در ایران داشته باشید. آمارهای اخیر نشان می‌دهند که ایران به نسبت جمعیت، بیشترین شمار اعدام در جهان را دارد و روند افزایش اعدام‌ها به‌ویژه در جرایم مرتبط با مواد مخدر، بدون رعایت اصول دادرسی منصفانه ادامه دارد.

۴- آپارتاید جنسیتی: آپارتاید جنسیتی، سرکوب، خشونت، اذیت و آزار زنان ازطُرق گوناگون از جمله ادامه کار گشت ارشاد غیرقانونی ارشاد ادامه دارد.

۵- وضعیت اقلیت‌های مذهبی

اقلیت‌های مذهبی (بویژه اهل سنت و بهائیان) درایران همچنان با تبعیض‌های سیستماتیک و سرکوب گسترده روبرو هستند. این گروه‌ها نه‌تنها از حقوق مدنی و سیاسی خود محروم می‌شوند، بلکه در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی نیز تحت فشار هستند. به ویژه نقض حقوق شهروندان بهائی به‌شدتی است که می‌توان گفت؛ جرم نسل‌کشی درخصوص آنان ارتکاب می‌یابد.

۶- لزوم توجه به حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

متاسفانه نهادهای حقوق بشری، گزارشگران حقوق بشر درامور ایران و رسانه‌ها، بیشتر به حقوق مدنی و سیاسی می‌پردازند. درحالی که بسیاری از شهروندان ایران به دلیل تحریم‌ها، فساد داخلی و سوءمدیریت، در شرایط سخت معیشتی قرار گرفته‌اند. حق برخورداری از یک زندگی مناسب، مسکن، آب، غذا، آموزش، بهداشت، اشتغال، آزادی تشکل‌ها و رفاه اجتماعی از جمله حقوقی است که در این شرایط به شدت نقض شده ونیازمند توجه ویژه است.بنابراین‌ تقاضا داریم، گزارشگر جدید حقوق بشر در امور ایران، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیز مورد توجه قرار دهند.

۷- ناکارآمدی تحریم‌ها : تحریم‌های بین‌المللی اگرچه برای فشار بر دولت ایران اعمال شده‌اند، اما تأثیرات مستقیم و غیرقابل انکاری بر معیشت مردم عادی و اقشار آسیب‌پذیر دارند. بنابراین، ضروری است که جامعه بین‌المللی و دولت‌های تحریم‌کننده، به تأثیرات منفی این تحریم‌ها بر حقوق بشر توجه کنند و راهکارهای جایگزینی برای کاهش آسیب به مردم بیابند.

۸- لزوم تقویت جامعه مدنی

هرگونه تغییر در ایران به‌منظور گذار به دموکراسی، تنها از طریق قدرتمند شدن مردم و ایجاد جامعه مدنی قوی و کارآمد میسر می‌شود. جامعه مدنی نوپای ایران پس از انقلاب اسلامی به شدت ضعیف شده و حکومت توتالیتر جمهوری اسلامی در همه نهادهای مدنی نفوذ کرده است. همچنین، نظام ناکارآمد تحریم‌ها نیز به تضعیف مردم و جامعه مدنی دامن زده، امری که در راستای خواست حکومت است.

۹- تأکید بر توجه دولت‌ها به حقوق بشر درتعاملاتشان با جمهوری اسلامی

با توجه به گستردگی و آشکاری نقض حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی، ضروری است که دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی، اقدامات مؤثرتری برای تضمین اجرای حقوق بشر در تعاملات خود با ایران اتخاذ کنند. واقعیت این است که حقوق بشر و حقوق بین‌الملل در نظم کنونی جهان از ضمانت اجرای کافی برخوردار نیستند و این امر نیازمند تغییرات جدی و مسئولیت‌پذیری بیشتر جامعه بین‌المللی است. در بنابراین، از شما تقاضا داریم که در تعاملات خود با دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی، بر اهمیت حقوق بشر در روابط با جمهوری اسلامی تأکید فرمایید. در واقع، هرگونه تعامل اقتصادی یا سیاسی با این حکومت نباید بدون در نظر گرفتن دغدغه‌های حقوق بشری صورت گیرد و به دولت‌ها باید به‌طور پیوسته یادآور شد که در برابر ارتقاء و حمایت از حقوق بشر در ایران دارای مسئوایت هستند.

عالیجناب ازپذیرش مسئولیت ازسوی شماوتوجه‌تان به این مسائل وتلاشهای خستگی‌ناپذیرتان برای ارتقاء حقوق بشر بار دیگر قدردانی می‌کنیم. امیدواریم که اقدامات و پیگیری‌های جنابعالی بتواند تأثیر مثبتی بر وضعیت حقوق بشر در ایران داشته باشد.

با تجدید احترام 

شورای مرکزی انجمن وکلای خط مقدم

https://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/more/116207/

  

۱۴۰۳ شهریور ۸, پنجشنبه

سطح انتظارات اهل سنت از بین بردن تبعیض است

آیا انتصاب عبدالکریم حسین‌زاده درسطح انتظارات اهل سنت ایران است؟

فردا، ۰۸/شهریور/۱۴۰۳- 29اوت 2024 ، فرشته قاضی : انتصاب عبدالکریم حسین‌زاده به معاونت امورتوسعه روستایی ومناطق محروم ریاست‌ جمهوری ایران، هرچند با استقبال‌هایی مواجه شده است، اما همزمان این بحث مطرح می‌شود که این انتصاب با سطح انتظارات همخوانی ندارد.

عبدالکریم حسین‌زاده اولین عضو اهل سنت درکابینه دولت‌های جمهوری اسلامی محسوب می‌شود واین می‌تواند بالاترین سمت دولتی باشد که یک شهروند سنی‌مذهب طی ۴۵ سال گذشته به دست آورده است.

حاصل داسه، فعال سیاسی کرد و نمایندۀ اهل سنت پیرانشهر و سردشت درمجلس ششم، و صلاح‌الدین خدیو، تحلیلگر مسائل سیاسی درمهاباد به رادیوفردا گفته‌اند که انتظار اهل سنت،‌ معرفی یک شخصیت کرد سنی به عنوان وزیر بود.

در۴۵ سالی که از روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی می‌گذرد، هیچ شهروند اهل سنت تا کنون به‌عنوان وزیر انتخاب نشده و بالاترین مقامی که اهل سنت تا پیش ازانتصاب عبدالکریم حسین‌زاده به عنوان معاون رئیس‌جمهور توانسته‌ بودند در دولت به آن راه یابند، معاونت وزیر بود.

این درحالی است که هیچ یک از اصول قانون اساسی و سایر قوانین جمهوری اسلامی ایران اقلیت‌های دینی و مذهبی را از حضور درمدیریت کلان کشور همچون وزارت و سفارت محروم نکرده است.

شاید به همین دلیل باشد که حاصل داسه،‌ نماینده پیشین اهل سنت مجلس شورای اسلامی، درگفتگو با رادیو فردا می‌گوید انتصاب آقای حسین‌زاده درسطح انتظارات اهل سنت نیست وآن‌ها انتظار داشتند که حداقل یک نفر به عنوان وزیر معرفی شود.

به گفته آقای داسه، اما با این انتصاب «سد شکسته شده و این تابو برداشته شده که اهل سنت هم می‌تواند در سطح کلان‌تر در سطح معاون رئیس‌جمهور به کار گرفته شود و این جای خوشحالی دارد

این نماینده سابق مجلس پس از اعلام فهرست پیشنهادی مسعود پزشکیان به مجلس، در گفتگو با رادیوفردا نبودن حتی یک وزیر اهل سنت در این فهرست را ناامیدکننده توصیف کرده و گفته بود که پزشکیان باید جبران کند.

او حالا و پس از انتصاب عبدالکریم حسین‌زاده به عنوان معاون رئیس‌جمهور می‌گوید که این انتصاب «یک پاسخ زیبا به مطالبات اهل سنت و عمل کردن به وعده‌های آقای پزشکیان بود و جامعه اهل سنت ایران از این انتصاب خوشحال هستند چون بعد از این‌که کابینه معرفی شد و کسی در بین کابینه از اهل سنت وجود نداشت ناراحتی و نامیدی و حتی پشیمانی فضای سیاسی ایران را فراگرفته بود و بعضی‌ها حتی از رایی که داده بودند اظهار پشیمانی می‌کردند

*بیشتر در این باره: آیا مسعود پزشکیان اهل سنت را ناامید کرد؟

این فعال سیاسی کرد خواستار ادامه این نوع انتصابات از سوی مسعود پزشکیان و معرفی استاندار سنی از سوی دولت شده و می گوید که براساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی،‌رئیس قوه مجریه یعنی رئیس‌جمهور باید شیعه اثنی‌عشری باشد اما هیچ منعی در قانون اساسی برای حضور اهل سنت وجود ندارد. بنابراین اگر اجازه نداده‌اند اهل سنت در این سطح مشارکت داشته باشد به قانون برنمی‌گردد بلکه به نوع نگرش‌ها برمیگردد.

به گفته او، «الان هیچ قانونی تغییر نکرده و هیچ چیز جدیدی به قانون اضافه نشده. برای روسای‌جمهور قبلی هم همین قانون وجود داشته ولی آن‌ها استفاده نکردند؛ نتوانستند یا نخواستند به مطالبات اهل سنت پاسخ دهند

تحولی نمادین

صلاح‌الدین خدیو،‌ تحلیلگر مسائل سیاسی در مهاباد، اما به رادیوفردا می‌گوید که انتصاب عبدالکریم حسین‌زاده به عنوان معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور مطابق انتظارات نیست: «مطابق انتظارات نیست اما می‌تواند فتح بابی باشد برای آینده و ما امیدوار باشیم مانعی که به صورت کارکردی وجود دارد برداشته باشد

آقای خدیو که خود از اهل تسنن است،‌ این انتصاب را «تحولی مثبت» قلمداد می‌کند اما در عین حال می گوید که «این معاونت، یک پست نمادین است و حتی این انتقاد مطرح است که رسما و قانونا عضو کابینه محسوب نمی‌شود ولی با وجود این‌ها من فکر می‌کنم که گامی رو به جلو است و احتمالا راه را باز می‌کند در سایر پست‌هایی که تاکنون از اهل سنت استفاده نشده مثل استانداری‌ها و مدیریت ادارات کل، تابو شکسته شود و امکان استفاده از اهل سنت فراهم شود

*بیشتر دراین باره: کابینه پیشنهادی پزشکیان؛ از معدل پایین کارآمدی تا پیرسالاری

صلاح الدین خدیو، اهل مهاباد و همشهری مسعود پزشکیان است و با رئیس‌جمهور جدید ایران از نزدیک آشنایی دارد. او در پاسخ به این سوال که چرا مسعود پزشکیان وزیر اهل سنت معرفی نکرد، با اشاره به وعده‌های رئیس‌جمهور جدید در دوران تبلیغات انتخاباتی، به رادیوفردا گفت که انتقادهای آقای پزشکیان از تبعیض علیه اهل سنت به تجربه زیسته او بازمی‌گردد؛ «فکر می‌کنم شناختش از فضای رسمی چندان دقیق نبود و بیشتر براساس فضایی بود که خود او در آن به‌ دنیا آمده و بزرگ شده و تجربیات عینی خودش را شکل می‌داد. شکافی که در این دو،‌ یعنی فضای رسمی با تجربه زیسته او به وجود آمد باعث شد که این اتفاق بیفتد

مسعود پزشکیان در دوران تبلیغات انتخاباتی در موارد متعددی از تبعیض‌ها علیه اهل سنت انتقاد کرده بود.

آقای خدیو می‌گوید انتصاب آقای حسین‌زاده «درحد و قواره انتظاراتی نیست که ایشان -مسعود پزشکیان- درست کرد چون در مناظره‌ها خیلی به این قضیه می‌پرداخت حتی بدون این‌که انتظار خیلی جدی از سوی اهل سنت وجود داشته باشد ایشان در مقام سخنگویی اهل سنت عمل می‌کرد و من فکر می‌کنم بیشتر براساس تجربه خودش بود

او به حوزه انتخابیه نقده و اشنویه در آذربایجان غربی که آقای حسین‌زاده از همین حوزه به عنوان نماینده مجلس شورای انتخاب شد، اشاره کرد و نقد دیگری را نسبت به انتصاب او به معاونت رئیس‌جمهور مطرح می کند. نقده و اشنویه منطقه‌ای دوقومیتی متشکل از شهروندان ترک و کرد است.

او می‌گوید این حوزه، حوزه‌ای مهم و حساس است و بهتر بود که آقای پزشکیان کسی دیگر از اهل سنت را برای معاونت انتخاب می‌کرد و آقای حسین‌زاده در مجلس شورای اسلامی و در حوزه انتخابیه نقده و اشنویه می‌ماند: «او دیدگاه‌های خیلی خیلی روشنی نسبت به مسائل قومی دارد. چند کتاب در این زمینه ترجمه کرده که ناشی از دیدگاه چندفرهنگ‌گرا و اهل تسامح و مداراگر اوست و وجودش در کسوت نمایندگی اشنویه و نقده فرصتی است که خیلی راحت نباید از دست داد

*بیشتر در این باره: عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده اهل سنت، به عنوان معاون پزشکیان منصوب شد

معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم چیست؟

آن‌طور که درسایت ریاست‌جمهوری منتشر شده است، معاون امور توسعه روستایی ومناطق محروم رئیس‌جمهور یکی از اعضای هیئت دولت است و وظیفهٔ بهبود شرایط زندگی روستاییان و ارتقای شاخص‌های توسعه روستایی با تاکید بر نقش روستاییان در تحقق اقتصاد مقاومتی را دارد تا ضمن هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی ذیربط در چارچوب شرح وظایف مصوب آن معاونت، پیگیری و نظارت لازم را به عمل آورد.

این معاونت پیش از این از زیرمجموعه‌های معاون اول رئیس‌جمهور بود اما از سوی مسعود پزشکیان از زیرمجموعه معاون اول خارج شده و مستقیما زیرنظر خود رئیس‌جمهور قرار گرفته است.

صلاح الدین خدیو،‌ تحلیلگر مسائل سیاسی در ایران، به رادیوفردا می‌گوید که این معاونت در زیر ساختارهای دیگر تعریف می‌شود: «تکلیف وزارتخانه‌های اقتصادی مشخص است. سازمان‌ها و نهادهایی که متولی توسعه در کشور هستند هم معلوم هستند و من فکر نمی‌کنم که به صورت عملی، خیلی کار خاصی از این معاونت بربیاید. نهادهای بالادستی در این زمینه زیاد هستند

حاصل داسه،‌ نماینده پیشین اهل سنت مجلس، اما می‌گوید «در زمان ریاست‌جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی، معاونت مناطق محروم، کارهایی مثل برق‌رسانی و آبرسانی و توسعه مناطق روستایی را برعهده داشت ولی این جایگاه الان جایگاه قبلی را ندارد. امیدواریم پررنگ‌تر شود

به گفته او، «لازمه پررنگ‌تر شدن این معاونت هم این است که اعتبارات بیشتری را در اختیار این بخش قرار دهند و پروژه‌های اساسی‌تری را تعریف کنند. صرف این‌که یک نفر معاون باشد و هیچ اعتباری در این مناطق هزینه نشود و هیچ پروژه‌ای، تعریف نشود باعث می‌شود که در آینده خیلی نزدیک مردم سرخورده می‌شوند. جایگاهی که برای آقای حسین زاده تعریف کردند حتما باید به همراهش، پروژه ها و اعتبارات هم تعریف شود

https://www.radiofarda.com/a/iran-pezeshkian-haseldaseh-abdolkarimhoseinzadeh-salahedinkhadiv-cabinet/33096650.html 

۱۴۰۳ شهریور ۷, چهارشنبه

رئیس دانشکده علوم اجتماعی بخاطر توهین برکنار شد

رئیس یک دانشکدهٔ دانشگاه علامه طباطبایی درپی اظهاراتش درباره مهسا امینی برکنار شد

۰۶/شهریور/۱۴۰۳  -27اوت24 : درپی بازتاب‌های گسترده اظهارنظر رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی درباره مهسا امینی، این دانشگاه اعلام کرد که او از سمت خود برکنار شده است.

علی انتظاری روز ۲۹مرداد در برنامه‌ تلویزیونی «شیوه» ودرمناظره با تقی آزاد ارمکی، کشته شدن مهسا امینی درسال۱۴۰۱را «نفله شدن یک دختر خانم کرد سنی» خوانده بود.

او همچنین مدعی شده بود که جمهوری اسلامی دراعتراضات پس ازجان باختن خانم امینی «پدرانه» برخورد کرده وخشونت به خرج نداده است.

این اظهارنظر پس ازآن که ویدئوی آن درشبکه‌های اجتماعی منتشر شد، در روزهای اخیر با واکنش‌های گسترده مواجه شده بود و از جمله امجد امینی، پدر مهسا، روز دوشنبه پنجم شهریور، دریک استوری اینستاگرامی نوشت: «نفله نامیدن مهسا دختر اهل سنت کرد برخاسته از ذهن یک سفله است

روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی روز سه‌شنبه ششم شهریور اعلام کرد که اردشیر(علی) انتظاری درپی «طرح مباحثی به دور از ادبیات ایرانی واسلامی واستفاده از تعابیری نادرست» دربرنامه تلویزیونی از سمت خود برکنار شده است.

ساعتی پیش‌تر ازاین اعلام، برنامه «شیوه» با انتشار تصویر یادداشتی از آقای انتظاری، بابت سخنان او عذرخواهی کرد.

درتوضیحات علی انتظاری که استاد دانشگاه وجامعه‌شناس نیز معرفی شده، آمده است که «باید درانتخاب واژگان دقت بیشتری می کردم وبه عرف محلی خود اکتفا نمی‌کردم

درپی اظهارات این مقام دانشگاهی درباره مهسا امینی، مژگان افتخاری، مادر مهسا، نیز این سخنان را «توهین به همه ایرانیان» دانست وافزود: «این توهین نشانه‌ای ازبی‌احترامی به کرامت انسانی و حقوق شهروندی می‌باشد

خانم افتخاری همچین خطاب به علی انتظاری نوشت: «ما انتظار داشتیم که شما بعنوان یک مقام دانشگاهی از اظهارات نادرست و توهین‌آمیز خودداری کنید ولی انگار نفرت در ذهن شما نهادینه شده

مادر مهسا امینی تاکید کرد که «تاریخ با افتخار از مهسا ژینا یاد خواهد کرد».

مهسا (ژینا) امینی، زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز روز۲۲شهریور ۱۴۰۱ دربازداشت گشت ارشاد درتهران به کُما رفت وسه روز بعد در بیمارستان کسری درتهران جان باخت.

کشته شدن او آغازگر موجی ازاعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی شد که به دلیل شعار اصلی آن، جنبش «زن زندگی آزادی» نام گرفت و همچنان ادامه دارد.

دانشگاه علامه طباطبائی درتهران مانند بسیاری دیگر ازمراکز آموزشی یک از مکان‌هایی بود که اعتراض دانشجویان درسال۱۴۰۱ در آن رقم خورد

۱۴۰۳ شهریور ۴, یکشنبه

مدیر تلگرام در فرودگاه پاریس بازداشت شد

پاول دورف کیست وچرا بازداشت شد؟

ایران امروز، ۴ شهريور ۱۴۰۳ -25 اوت 2024 : نام پاول دورف به پیام‌رسان تلگرام گره خورده است. پیام‌رسانی با نزدیک به یک میلیارد کاربر که از قضا دلیل اصلی بازداشت او در فرانسه در همین پیام رسان‌ نهفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پاول دورف در فرانسه بازداشت شد. مدیر و از بنیان‌گذاران پیام‌رسان تلگرام که به واسطه همین پیام‌رسان در ۳۹ سالگی از چهره‌های مطرح دنیای فناوری است.

مجله فوربز ثروت او را بیش از ۱۵ میلیارد دلار تخمین می‌زند و با این ثروت در رده‌بندی این مجله در رتبه ۱۲۰ ثروتمندترین مردم جهان قرار گرفته است.

نابغه روس ساکن امارات متحده عربی

پاول دورف پاییز ۱۹۸۴ میلادی (۱۳۶۳ شمسی) در سنت‌پترزبورگ روسیه به دنیا آمد و بیشتر کودکی را به دلیل شغل پدرش در تورین ایتالیا گذراند.

دورف که فارغ‌التحصل دانشگاه سن‌پترزبورگ است درسال ۲۰۰۶ با الهام ازفیسبوک شبکه اجتماعی وی‌کی VKontakte (VK) را به همراه هم‌کلاسی سابقش یتزچاک میریلاشویلی راه‌ انداخت. این شبکه اجتماعی با رشدی سریع دراواخرسال ۲۰۰۸ تبدیل به بزرگترین شبکه اجتماعی روسیه شد و ارزشی فراتر از ۳ میلیارد دلار پیدا کرد.

در طول دوران مدیریت دورف در وی‌کی، بارها با درخواست پلیس روسیه برای پاک کردن صفحه فعالان اپوزوسیون از جمله ناوالنی و دراختیار گذاشتن اطلاعات آن‌ها، مخالفت شد. او سرانجام درسال ۲۰۱۳ سهام خود در VKontakte (VK) را فروخت وسال بعد روسیه را ترک کرد.

عصر تلگرام

سنت‌کیتس و نویس، جزیره‌ای در کارائیب اولین خانه دورف پس از ترک روسیه بود. او با دریافت شهروندی این کشور کوچک و البته ۳۰۰ میلیون دلاری که از تجارت موفق قبلی خود به دست آورده بود، تمرکزش را روی تلگرام گذاشت.

دفتراصلی شرکت تلگرام ابتدا در برلین باز شد وسپس به امارات متحده عربی نقل مکان کرد. ازمهم‌ترین محصول این شرکت می‌توان به پیام‌رسان مشهور تلگرام وبستر شبکه باز تلگرام به اختصار«تون» ورمزارز گرام برهمین بستراشاره کرد.

تلگرام پیام‌رسانی متن‌باز که نخستین بار در سال ۲۰۱۳ برای اندروید، ویندوزفون و آی‌اواس در دسترس قرار گرفت و طی یکسال بعد به بیش از ۱۵ میلیون کاربر دست پیدا کرد و پس از آن با هر بروزرسانی امکانات گوناگونی را به کاربران ارائه کرد. اوایل مرداد پاول دورف در کانال شخصی خود در تلگرام اعلام کرد که این پیام‌رسان در مرز رسیدن به یک میلیارد کاربر قرار دارد.

از امکانات این پیام‌رسان می‌توان به گروه‌، کانال، چت‌ محرمانه، تماس صوتی و تصویری، تلگراف و پوشه‌های سفارشی اشاره کرد.

نیکلای همراه همیشگی، مرد پشت پرده

نیکلای دورف بردار بزرگتر پاول دورف است که در تمام پروژه‌های موفق او در پیاده‌سازی و اجرا همراهش بوده است. نیکلای که هم‌بنیان‌گذار پیام‌رسان تلگرام است را می‌توان مرد پشت پرده تلگرام نامید نابغه‌ای که بنا به ادعای منابع روسی در سه سالگی کتاب خواندن را شروع کرد و تا هشت سالگی معادلات سخت ریاضی را حل می‌کرد.

او برنده مدال در مسابقات جهانی ریاضی و کامپیوتر است و پروتکل MTProto را برای تلگرام در سال ۲۰۱۳ توسعه داد.

انتقادها از تلگرام

ماهیت تلگرام در جایگاه پیام‌رسانی که ویژگی‌های یک شبکه اجتماعی (با گروه‌ها و کانال‌های انبوه) را در کنار هم دارد، بستری مناسب برای انتشار محتوا با حداقل محدودیت‌ و نظارت فراهم آورده است. منتقدان باور دارند که تلگرام بستری برای انتشار محتوای پدوفیلی و کودک‌آزاری، ترویج خشونت و کلاهبرداری و فروش مواد و... همانند دارک وب شده است.

تلگرام به صورت پیش‌فرض از رمزگذاری سرتاسری استفاده نمی‌کند. به این معنا که تلگرام می‌تواند محتوای چت‌های کاربران را نظارت کند. تلگرام از پروتکل رمزنگاری اختصاصی MTProto استفاده می‌کند که به اندازه پروتکل‌های رایج‌تر آزمایش نشده است. سازندگان تلگرام بر امنیت برنامه خود تأکید بسیاری دارند. در نوامبر سال ۲۰۱۴ برای یافتن باگ در تلگرام مسابقه‌ای با جایزه‌ ۳۰۰ هزار دلار برگزار شد که این مسابقه در فوریه ۲۰۱۵ بدون برنده پایان یافت.

دسترسی به تلگرام در برخی کشورها به شکل دائم یا موقت مسدود شده است. در حالی که در سال ۲۰۱۸ تلگرام در روسیه فیلتر شده بود، در بهار ۲۰۲۰ سازمان فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی روسیه، با موافقت دادستان کل این کشور محدودیت‌های دسترسی کاربران روسی به پیام‌رسان تلگرام را لغو کرد.

پیام‌رسان تلگرام در ۱۰ اردیبهشت ۹۷ در ایران با دستور قضایی از دسترسی کاربران خارج شد. چین، برزیل و پاکستان دیگر کشورهایی هستند که تلگرام را یا به صورت دائمی یا به صورت موقت فیلتر کرده‌اند.

بازداشت در پاریس و واکنش‌ها

پاول دورف، بنیانگذار تلگرام شامگاه شنبه در فرودگاه لوبورژه در حومه پاریس بازداشت شد. بازداشت او بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت. مقامات فرانسوی مدعی شده‌اند که دورف به دلیل ضعف نظارت بر محتوا و عدم تمایل برای همکاری با سیستم قضایی، در اتهاماتی چون قاچاق مواد مخدر،‌ پولشویی و به اشتراک گذاشتن تصاویر مستهجن کودکان در پیام‌رسان تلگرام شریک‌جرم است.

برای نمونه ایلان ماسک مالک شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) در توییت‌های به انتقاد از بازداشت دورف پرداخت. ماسک در این توییت‌ها بازداشت دورف را علیه آزادی بیان دانسته است.

تاکر کارسون چهره‌ مشهور رسانه‌ای و مجری سابق فاکس‌نیوز هم در واکنش به این رویداد در توییتر نوشت: «پاول دورف زمانی روسیه را ترک کرد که دولت تلاش کرد شرکت رسانه اجتماعی او، تلگرام را کنترل کند. اما در نهایت، این پوتین نبود که او را به خاطر اجازه دادن به مردم برای اعمال آزادی بیان دستگیر کرد. این یک کشور غربی، متحد دولت بایدن و یکی از اعضای ناتو بود که او را بازداشت کرد. پاول دورف امشب در یک زندان فرانسه نشسته است، هشداری زنده برای هر صاحب پلتفرمی که از سانسور حقیقت به دستور دولت‌ها و آژانس‌های اطلاعاتی امتناع می‌کند. تاریکی به سرعت جهان آزاد سابق را فرا می‌گیرد

واکنش‌های بین المللی به بازداشت پاول دوروف در فرانسه

پاول دوروف، موسس و مدیر عامل تلگرام، پس از بازگشت از آذربایجان در فرودگاه فرانسه دستگیر شد.
گفته می‌شود علت بازداشت، نبود نظارت کافی بر محتوای تلگرام و عدم همکاری با پلیس بوده است.

* شبکه TF1 فرانسه:
«
پاول دوروف» بنیان‌گذار و مدیرعامل تلگرام در فرودگاه «لوبورژه» در حومه پاریس بازداشت شده است.
فرانسه پیشتر برای او قرار بازداشت صادر کرده بود. دورف همراه با محافظ شخصی در این سفر بود. گفته شده که دورف از آذربایجان به فرانسه سفر کرده و در لیست تحت تعقیب فدرال بوده است. ظاهراً یک حکم بازرسی هم از طرف پلیس قضایی فرانسه (OFMI) برای او صادر شده که براساس تحقیقات اولیه بوده است.
اتهامات احتمالی شامل حمایت از تروریسم، قاچاق مواد مخدر، همدستی درجنایات، کلاهبرداری دسته جمعی، پولشویی، پنهان کاری، محتوای پدوفیلی، فرار از تحریم و غیره است.
رسانه‌های فرانسوی گزارش می‌دهند که براساس تحقیقات اولیه درباره «عدم کنترل محتوای تلگرام» دوروف، حکم OFMIN  (دفتر کوچک) توسط اداره ملی پلیس قضایی فرانسه علیه او صادر شده است.

* دومای دولتی(قوه مقننه روسیه) خواستار آزادی دوروف شد
نایب رئیس دومای دولتی، ولادیسلاو داوانکوف درخواست آزادی دوروف را برای سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ارسال کرد.
داوانکوف نوشت:  من از سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خواستم تا از مقامات فرانسوی بخواهد که پاول دوروف را از بازداشت آزاد کنند. برای توسعه خدمات دیجیتال در روسیه و در جهان، به ندرت کسی بیش از او  چنین خدماتی انجام داده است. حالا او باید نجات پیدا کند. دستگیری دوروف ممکن است دلایل سیاسی داشته باشد و ابزاری برای دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران تلگرام باشد.

* رسانه فرانسوی: پاول دوروف یک شهروند فرانسوی است و مشمول مبادله یا استرداد نیست!

* تاکر کارلسون: تاریکی درحال فتح جهان آزاد است.

* مجری معروف و خبرنگار سابق فاکس‌نیوز: مالک تلگرام زمانی روسیه را ترک کرد که دولت تلاش کرد شرکت رسانه اجتماعی او (تلگرام) را کنترل کند.
درنهایت، این پوتین نبود که او را به خاطر اجازه دادن به مردم برای اعمال آزادی بیان دستگیر کرد؛ این یک کشور غربی، متحد دولت بایدن ویکی ازاعضای ناتو بود که او را بازداشت کرد.
پاول دوروف امشب دریک زندان فرانسه نشسته است، هشداری برای هرصاحب پلتفرمی که ازسانسور حقیقت به دستور دولت‌ها و آژانس های اطلاعاتی امتناع می کند.
تاریکی به سرعت درجهان آزاد فرود می‌آید.

* الکسی پوشکوف، رئیس کمیسیون سیاست اطلاعات فدراسیون روسیه: دیکتاتوران لیبرال که ادعای آزادی دارند، کسانی که طبق قوانین آن بازی نکنند را تحمل نمی‌کنند.

* تامی رابینسون، رهبر راست‌های افراطی بریتانیا: پاول دوروف، مالک تلگرام، اخیراً به تاکر کارلسن گفته بود که FBI به یکی از مهندسین تلگرام نزدیک شده و سعی کرده بود او را مخفیانه استخدام کند تا یک راه نفوذ باز کند و به آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده اجازه دهد از کاربران تلگرام جاسوسی کنند.

* واکنش ایلان ماسک به دستگیری پاول دوروف درفرانسه: سال۲۰۳۰ است وشما به خاطرپسندیدن یک میم دراروپا اعدام می شوید.

* مارجوری تیلور گرین، نماینده کنگره آمریکا درواکنش به دستگیری پاول دوروف و خطاب به ایلان ماسک نوشت:
به اروپا سفر نکنید”آنها قطعا شما را به زندان خواهند انداخت.”

* کارین کنایسل، وزیر خارجه اسبق اتریش: بازداشت پاول دوروف در فرانسه دیوانگی است.

* لری جانسون، تحلیلگر سابق سیا:آنها پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام را به اتهام تروریسم متهم خواهند کرد، زیرا او از سانسور برخی گروه ها خودداری کرده است. این پلتفرم توسط حامیان حماس و حماس استفاده می‌شود. در اصل تلگرام یکی از معدود کانال‌های ارتباطی است که اجازه می‌دهد آزادانه به سیاست‌های غرب انتقاد ‌شود، و این انتقاد ادامه یابد. من فکر می‌کنم که ریشه این موضوع و بازداشت، خاورمیانه است. اتهامات علیه دوروف “یک پرونده سیاسی ساختگی” است که برای ارعاب این کارآفرین فناوری طراحی شده اند.

https://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/more/116129/