۱۴۰۳ مرداد ۲۰, شنبه

واکنش‌های گسترده جهانی به حمله مرگبار اسرائیل بمدرسه‌ای درشهرغزه

اعتراض‌ها به حمله مرگبار اسرائیل به مدرسه‌ای درغزه

حمله مرگبار اسرائیل به مدرسه‌ای در شهر غزه که بر اساس گزارش‌ها محل سکونت آوارگان فلسطینی بود، با واکنش‌های گسترده بین‌المللی مواجه شده است.

به جز کشورهای عربی و اسلامی منطقه، کاخ سفید از کشته شدن غیرنظامیان ابراز نگرانی کرد و فرانسه خواستار احترام اسرائیل به قوانین بشردوستانه بین‌المللی شد.

ارتش اسرائیل در نخستین موضع‌گیری خود درباره حمله به مدرسه «تابعین» در شهر غزه گفت که اعضای گروه افراطی حماس در این مدرسه مخفی شده بودند و عملیات علیه شهروندان و نیروهای اسرائیلی را از آنجا هدایت می‌کردند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز شنبه ۲۰ مرداد در بیانیه‌ای «نگرانی عمیق» دولت آمریکا از گزارش‌ها درباره تلفات غیرنظامیان در غزه در پی حمله اسرائیل به یک مدرسه را اعلام کرد.

در این بیانیه آمده که مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند اعضای حماس را هدف قرار داده‌اند، اما ایالات متحده خواستار «جزئیات بیشتر» در این زمینه است.

شورای امنیت ملی آمریکا با اشاره به این که حماس از مدارس استفاده نظامی می‌کند، افزوده است: «بارها تکرار کرده‌ایم که اسرائیل باید اقداماتی برای کاهش تلفات غیرنظامی انجام دهد

کاخ سفید با یادآوری کشته و زخمی شدن «تعداد بسیار زیادی از غیرنظامیان» فلسطینی، بار دیگر ضرورت رسیدن به توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را یادآوری کرده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز اعلام کرده حمله مرگبار اسرائیل او را «وحشت‌زده» کرده است.

همچنین وزارت خارجه فرانسه در واکنش به این حمله اعلام کرد: «به مدت چند هفته، ساختمان‌های مدارس به شکل مکرر هدف قرار گرفته‌اند و تعداد قربانیان غیرنظامی غیرقابل تحمل است

دیوید لَمی،‌ وزیر امور خارجه بریتانیا در واکنش به حمله ارتش اسرائیل به مدرسه «تابعین» در محله «الدرج» در شهر غزه که بامداد شنبه روی داد، در شبکه ایکس، توئیتر سابق، نوشته است: «به آتش‌بس فوری نیاز داریم تا از غیرنطامیان محافظت شود، همه گروگان‌ها آزاد شوند و محدودیت در کمک‌رسانی خاتمه یابد

ساعتی پیش‌تر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور سرزمین‌های فلسطینی در شبکه ایکس اسرائیل را به «نسل‌کشی» متهم کرد.

فرانچسکا آلبانِزِه در پیام خود نوشت که اسرائیل «محله به محله، مدرسه به مدرسه و اردوگاه به اردوگاه» مرتکب «نسل‌کشی فلسطینیان» می‌شود.

خبرگزاری رویترز تعداد کشته شدگان این حمله را حدود ۱۰۰ نفر اعلام کرده است و خبرگزاری فرانسه از کشته شدن ۹۳ نفر خبر داده است. حماس می‌گوید ۱۱ کودک و شش زن ازجمله کشته‌شدگان در مدرسه «تابعین» هستند.

هیچیک از این آمار که از سوی مقام‌های حماس گزارش شده‌، به شکل مسنقل قابل راستی‌آزمایی نیست.

قطر، مصر، امارات متحده عربی، اردن، ترکیه و ایران به شکل جداگانه حمله مرگبار شنبه اسرائیل به مدرسه «تابعین» را محکوم کرده‌اند.

سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، نیز خواستار توقف حمایت ایالات متحده از اسرائیل شده تا «کشتار هزاران غیرنظامی بی‌گناه» پایان یابد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز از اسرائیل خواست از حمله به تأسیسات غیرنظامی در نوازه غزه خودداری کند.

یکی از مقام‌های ارتش اسرائیل گفته است آمار اعلام‌شده توسط دفتر رسانه‌ای حماس درباره تلفات این حمله، با «اطلاعات» در اختیار ارتش اسرائیل همخوانی ندارد، اما مدرکی هم در این زمینه ارائه نداده است.

ساعتی بعد، ارتش اسرائیل اعلام کرد در حمله هوایی روز شنبه به مدرسه «تابعین» شهر غزه ۱۹ شبه‌نظامی حماس کشته شده‌اند.

قطر که از میانجیان صلح میان اسرائیل و حماس است خواهان انجام تحقیقاتی فوری توسط بازرسان بین‌المللی در این باره شد تا واقعی بودن گفته ارتش اسرائیل را بسنجند.

اسرائیل روز ۲۰ تیر نیز به مدرسه‌ای در شهر خان یونس در مرکز نوار غزه حمله هوایی کرد که بر اساس گزارش‌ها ۲۹ نفر را کشت و ده‌ها نفر را زخمی کرد.

پیش از آن نیز دست‌کم حمله به سه مدرسه دیگر گزارش شده بود. اسرائیل اعلام کرد در همه این حملات، شبه‌نظامیانی را که در مدارس پنهان شده بودند، هدف گرفته است.

از سوی دیگر مقام‌های بهداشتی غزه خبر داده‌اند روز شنبه در حمله‌ای جداگانه توسط اسرائیل، سه فلسطینی در رفح، در نزدیکی مرز غزه و مصر، کشته شدند.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد رئیس امنیت عمومی شاخه نظامی حماس که با نام «ولید السوسی» معرفی شده است، در مرکز غزه به قتل رسیده است.

حماس درباره این گزارش اظهارنظر نکرده است.

این حمله در حالی رخ داده است که روز جمعه رهبران آمریکا، قطر و مصر در بیانیه مشترکی با اعلام آماده شدن توافق آتش‌بس غزه، خواستار از سرگیری فوری مذاکرات مربوط به جزییات توافق شدند و از دو طرف خواستند که توافق را نهایی و اجرای آن را به سرعت آغاز کنند.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است که این کشور نمایندگان خود را بری مذاکره درباره آتش‌بس اعزام خواهد کرد.

رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست: