انتشار سند راهبردی درآمریکا درمورد ایران
*- منبع: نشریه ی الکترونیکی "اخبارروز" : www.akhbar-rooz.com ، ۱۲ آبان ۱٣٨۷- ۲ نوامبر ۲۰۰٨
درآستانه ی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، عده ای ازچهرههای شاخص دو حزب عمدهی امریکا با امضای سندی ۱۱۶ صفحهای پیشنهادهایی را دربارهی رویکردهای بعدی دولت این کشور دربرابر پروندهی هستهای ایران مطرح کردهاند. به گزارش دویچه وله این رویکردها ازمذاکره بیقید وشرط اما با خواستهای قاطع تا گزینه نظامی را شامل میشود. یکی از امضا کنندگان سرشناس این سند دنیس راس، مشاورباراک اوباما ومشاور انستیتوی واشنگتن برای خاورنزدیک است.
به گزارش خبرگزاری روسی نووستی دراین سند راهبردی که درروزنامه ی واشنگتن پست منتشر شده، چنین آمده است :
گروه ویژه آمریکایی پیرامون ساخت سلاح هسته ای درایران، اصولی برای رویکرد رئیس جمهور آتی این کشور دررابطه با ایران را پیشنهاد داده است که درآن گفته میشود:
اولین وفوری ترین مشکل درزمینه امنیت ملی برای رئیس جمهورجدید آمریکا مسئله ایران خواهد بود که درآینده می تواند به سلاح هسته ای دست یابد. ما رؤسای گروه ویژه پیرامون ساخت سلاح هسته ای درایران که چندی پیش کارخودراپایان داد، به این نتیجه رسیده ایم که اساس سیاست معقول وهمه جانبه ازسوی هردوحزب آمریکا دررابطه با تهران، بر ۵ اصل زیر باید باشد.
اصل اول
دستیابی جمهوری اسلامی ایران به امکان ساخت سلاح هسته ای از نظر استراتژیک کاملاً غیر قابل قبول است. این تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا، صلح و ثبات منطقه ای، امنیت انرژی، کارآیی اصل روابط چندجانبه و نیز رژیم قرارداد منع گسترش سلاح هسته ای (ان پی تی) است. بدترین سناریو در این راستا، حمله هسته ای از سوی ایرانست، اما ایران نیازی نخواهد داشت که از توان هسته ای خود برای تهدید منافع آمریکا استفاده کند.
درحقیقت ایران تنها با فراهم آوردن ملزومات ساخت سریع ذخایر هسته ای، به امکان بازدارندگی دست می یابد که به شکلی محرز نفوذ آن را بر عراق وکلاً بر منطقه افزایش میدهد. ما خواستار همکاری با ایرانی دموکرات هستیم، اما حکمفرمایی رژیم دین سالار و رادیکالی که ازتروریسم درخاور نزدیک حمایت میکند، مجاز نیست.
اصل دوم
ما معتقدیم که تنها گزینه قابل قبول توقف کامل کار در زمینه غنی سازی اورانیوم درخاک ایران می باشد. ما ضمانت کافی نداریم که ایران مواد لازم برای ساخت سلاح هسته ای را تولید نکند.
درحقیقت، مرکزغنی سازی اورانیوم درنطنز امکان فنی برای این کار را داراست. بمحض اینکه ایران به مقدار کافی اورانیوم با درصد غنی سازی پایین دست یابد، می تواند طی چهارهفته اورانیوم با درصد بالای غنی سازی تولید کند که بتواند مهمات هسته ای بسازد. درچنین مدتی بازرسین بین المللی فرصت نمی کنند که تولید اورانیوم را تشخیص دهند.
سپس، شورای امنیت سازمان ملل متحد سه بار فراخواند که کار غنی سازی اورانیوم در ایران متوقف شود، اما آژانس بین المللی انرژی اتمی نتیجه گیری کرد که ایران به شرایط مندرج دران پی تی عمل نمیکند. ناتوانی دروادارسازی ایران به رعایت مطالبات جامعه جهانی می تواند ضربه ای مهلک به رژیم حقوقی بین المللی باشد.
اصل سوم
هرچند که راه حل دیپلماتیک هنوز قابل استفاده است، اما موفقیت دراجرای آن را درصورتی حاصل می شود که از موضع زور مذاکره کنیم. برای این نیاز به هماهنگی مشخص تر با شرکای بین المللی ما ونیز تحریمهایی بسیارسختگیرانه تر است. اگر متفقین ما در اروپا روابط تجاری خود را با ایران قطع نکنند، مذاکرات با ایران موثر نخواهد بود.
علاوه براین، ایجاد ائتلاف مهم است تا اهرمهای اعمال فشاربرایران را افزایش داد. میتوان کارهای بسیاری برای تشدید تحریمهای مالی آمریکا انجام داد. برای این باید همه راه های گریز را بسته و به استفاده ازابزارهایی نیرومندترروی آورد، همانند بخش ٣۱۱ قانون مبارزه با تروریسم، تا بانکهای ایرانی بطور کامل ازدسترسی به نظام مالی آمریکا محروم شوند.
اگر بلطف یک چنین استراتژی بتوان ایران را پشت میز مذاکرات باز گرداند، ایالات متحده و متفقین باید چارچوبی زمانی برای برگزاری مذاکره تعیین کنند. درغیراین صورت ایرانیها تلاش خواهند کرد که مذاکرات را به درازا کشانده وازاین فرصت برای ساخت سلاح هسته ای استفاده کنند.
اصل چهارم
برای اینکه اسرائیل مجبور به اقدامات یک جانبه نشود، رئیس جمهور باید به اورشلیم اطمینان خاطردهد که ایالات متحده آمریکا اجازه نمی دهد که ایران به قدرتی هسته ای تبدیل شود.
اصل پنجم
هرچند که سناریوی آغازعملیات نظامی علیه ایران همانند سابق ممکن میباشد، اما این بایدآخرین وسیله باشد. اگرتمامی تلاشها دچار ناکامی شوند، رئیس جمهورجدید مجبورخواهد شد که به دقت ریسک شکست درعملیات جلوگیری ازتحقق برنامه هسته ای ایران رابسنجد وآن راهم ردیف باریسک حمله نظامی قراردهد. ارتش آمریکا می تواند ضربه ای مهلک به زیرساختهای هسته ای ونظامی ایران وارد کند ودرعین حال به نتایجی دست یابد که مقامات ایران حتی نمی توانند حدس بزنند.
حمله هوایی می تواند چندین هفته ادامه پیدا کند، اما پس ازآن، ما سالهایی طولانی باید بسیار هشیار باشیم. عملیات نظامی ریسکی بسیاررا بدنبال دارد، ازجمله تلفات دربین نظامیان آمریکایی ومتفقین آنها، اقدامات تروریستی درپاسخ علیه اسرائیل وسایرکشورها و بی ثبات شدن منطقه.
برای تشدید تاثیرگذاری بر ایران وآماده سازی حمله نظامی درصورت ضرورت، رئیس جمهور آتی باید ازهمان روز اول یگانهای نظامی ما را در منطقه افزایش دهد.
همه اعضای گروه های اجتماعی که درمرکز تحلیلی Bipartisan Policy Center گردهم آمدند، از این اصول حمایت میکنند. این گروه که درترکیب آن مقامات عالیرتبه از احزاب دموکرات وجمهوریخواه، ژنرالها و دریاسالارهای بازنشسته ونیز کارشناسان درزمینه منع گسترش سلاح هسته ای وبازارهای سوختی حضور دارند، برنامه ای مشخص برای ایجاد سازشی پایدار دربین هردو حزب را با هدف تدوین سیاست موثر آمریکا دررابطه با ایران پیشنهاد میدهد.
بسیارمهم است که بلافاصله پس ازانتخابات درکنگره وانتخابات، رئیس جمهورآغازبه تنظیم تدابیردشوارسیاسی کند که بسیار ضروری هستند، البته اگر آمریکا قصد دارد که ازتبدیل ایران به قدرتی هسته ای جلوگیری کند. آنطور که بسیاری فکر میکنند، زمان چندانی باقی نمانده است، ازاین روناموفقی دراین راه میتواند پیامدهایی فاجعه آمیزبرای منافع ملی ما داشته باشد.%
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر