۱۴۰۰ مرداد ۲۵, دوشنبه

سخنگوی طالبان ازپایان جنگ درافغانستان خبرداده

اعلام پایان جنگ درافغانستان از سوی طالبان

دویچه وله 16.08.2021 : کابل برخلاف ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا خیلی سریع سقوط کرد. سخنگوی طالبان ازپایان جنگ درافغانستان خبرداده است. محمد نعیم اعلام کرده که طالبان برای اداره کشور آماده گفت‌وگو با شخصیت‌های افغان وجامعه جهانی است.

محمد نعیم، سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با فرستنده خبری الجزیره جنگ در افغانستان را پایان یافته اعلام کرده است. گرچه طالبان از آمادگی خود برای گفت‌وگو با همه چهره‌های متنفذ افغانستان سخن گفته‌، با این حال ناظران احتمال برخورد خشن با مخالفان و رویکرد انتقام‌جویانه آن‌ها را منتفی نمی‌دانند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۶ اوت (۲۵ مرداد) با انتشار گزارشی از کابل به نخستین واکنش رسمی طالبان پس از تصرف پایتخت این کشور پرداخته است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان پس از خروج ازاین کشور گفت که برای مانع شدن از خون‌ریزی زمام امور را رها کرده است.

رویترز به ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درمورد کابل اشاره کرده است. این سازمان‌ها چند روز پیش گفته بودند که تصرف کابل دست‌کم سه ماه طول خواهد کشید. این درحالی است که طالبان بدون مقاومت قابل ملاحظه‌ای موفق به تصرف این شهر شدند.

سخنگوی طالبان گفته است: «ما از همه کشورها و سازمان‌ها دعوت می‌کنیم برای حل همه مشکلات با ما مذاکره وگفت‌وگو کنند.» نعیم درعین حال تاکید کرده است که طالبان هیچ‌گونه مداخله‌ خارجی دراموراین کشور را نمی‌پذیرند.

او در مصاحبه خود با الجزیره گفته است حقوق زنان در افغانستان مشروط بر آنکه رفتار آن‌ها با شریعت اسلام سازگار باشد، "محترم" شمرده می‌شوند % لینک کوتاه شده https://p.dw.com/p/3z1wJ  

دویچه وله 15.08.2021 : ورود طالبان به کابل؛ تشکیل شورای انتقال قدرت وانتشار پیام غنی

طالبان وارد کابل شده و بنا بر برخی گزارش‌ها به کاخ ریاست جمهوری رسیده است. حامد کرزای، عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار شورای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت تشکیل دادند. اشرف غنی نیز پس از خروج از افغاانستان پیامی منتشر کرد.

حامد کرزای، رئیس جمهور سابق افغانستان درحساب توییتر خود خبر داده است که یک شورای هماهنگ‌کننده برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت با حضور او، عبدالله عبدالله، رئیس شورای ملی آشتی و گلبدین حکمتیار، فرمانده سابق جنگ افغانستان تشکیل شده است تا انتقال قدرت به شکل صلح‌جویانه صورت گیرد.

همچنین گزارش شده که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا درصلح افغانستان، با مقامات ارشد طالبان در دوحه رایزنی می‌کند.

هم‌زمان اعلام شده است که نیروهای طالبان وارد کابل شده‌اند و گفته‌اند می‌خواهند در بخش‌هایی از این شهر که نیروهای امنیتی افغانستان آنها را ترک کرده‌اند، "از درگیری و هرج و مرج و غارت" جلوگیری کنند.

غنی در راه تاجیکستان

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان عصر یکشنبه (به وقت محلی) از این کشور خارج شد. به گزارش آسوشیتد پرس حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان و و یک دستیار نزدیک دیگر اشرف غنی نیز به همراه او کشور را ترک کرده‌اند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای صلح افغانستان در یک پیام ویدیویی او را رئیس جمهور "پیشین" خواند و گفت "مردم درباره او قضاوت خواهند کرد". او از نیروهای امنیتی کشور خواست در "تامین امنیت همکاری" کنند.

امرالله صالح، معاون غنی گفته است که "حاضر نیست با طالبان اسلام‌گرا همکاری کند".

بسم‌الله خان محمدی، وزیر دفاع نیز در توییتر خود درباره فرار غنی نوشت: «آنها پشت ما خالی کردند و کشور را فروختند

در این میان اشرف غنی پیامی در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده و ضمن اشاره به قرار گرفتن در برابر دو تصمیم مهم نوشته است، که اگر می‌ماند شمار زیادی از مردم افغانستان "شهید" می‌شدند.

در پیام غنی آمده است: «امروز دو انتخاب دشوار داشتم:‌ یا باید می‌ماندم و با طالبان مسلح که می‌خواستند به ارگ وارد شوند مقابله می‌کردم، یا کشور عزیزی را که ۲۰ سال از عمرم را وقف حفاظت آن کردم، ترک می‌کردم. اگر می‌ماندم تعداد بیشماری از مردم شهید می‌شدند و کابل ویران می‌شد [...] برای جلوگیری از جاری شدن جوی خون، تصمیم گرفتم که کشور را ترک کنم.

"هیچ انتقامی درکار نیست"

سهیل شاهین، نماینده طالبان در قطر روز یکشنبه ۲۴ مرداد (۱۵ اوت) به سرویس جهانی بی‌بی‌سی گفته که طالبان برای "انتقال مسالمت‌آمیز" قدرت در افغانستان تلاش می‌کند و می‌خواهد "حکومت اسلامی فراگیری" را تشکیل دهد که در آن "همه أفغانها" نماینده داشته باشند.

سخنگوی طالبان گفته است که "هیچ انتقامی درکار نیست" و همه کسانی که در دولت یا ارتش خدمت کرده‌اند، "بخشیده می‌شوند". به گفته او غیرنظامیان "مجبور نیستند از ترس کشور را ترک کنند".

او همچین اطمینان داده است که فرودگاه کابل به کار خود ادامه می‌دهد و اتباع بیگانه می‌توانند در صورت تمایل پایتخت افغانستان را ترک کنند.

شاهین تاکید کرده که نیروهای طالبان به سفیران یا شهروندان خارجی حمله نمی‌کنند. به گفته او "هیچ خطری برای دیپلمات‌ها، سازمان‌های غیردولتی و هیچ کس وجود نخواهد داشت". 

سخنگوی طالبان از اتباع خارجی خواسته که کشور را ترک نکنند و گفته است که آنها می‌توانند به کار خود در افغانستان ادامه دهند.

ضرورت موضع‌گیری هماهنگ در برابر طالبان

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا با به رسمیت شناختن حکومت طالبان مخالفت از سوی کشورهای گوناگون مخالفت کرد و از ضرورت یک موضع‌گیری هماهنگ سخن گفت.

جانسون تاکید کرد: «واضح است که به زودی دولتی جدید در افغانستان روی کار خواهد آمد

هم‌زمان سفارت آمریکا در کابل به کارکنانش توصیه کرده خود را به جای امنی برسانند. آنها گفته‌اند وضع در کابل لحظه به لحظه تغییر می‌کند. همچنین گفته شد که در فرودگاه کابل نیز تیراندازی‌هایی رخ داده است.

لینک کوتاه شده https://p.dw.com/p/3z1WZ


هیچ نظری موجود نیست: