۱۳۸۸ اردیبهشت ۳, پنجشنبه

پایان دشمنی

ترکیه وارمنستان: پایان صد سال دشمنی

ترکیه و ارمنستان سرانجام با میانجی‌گری سویس به صدها سال خصومت پایان دادند وعادی‌ سازی مناسبات را ازسر گرفتند. یکی ازمهمترین نتایج به دست آمده، توافق برسر "نقشه‌ی راه" است. دولت آمریکا نیز ازاین حرکت استقبال کرد.

برپایه‌ی گزارش آژانس خبری سویس (SDA)، روز چهارشنبه (۲۳ آوریل)، دوکشور ترکیه و ارمنستان با میانجی‌گری سویس بر سر طرح برنامه‌ای برای عادی‌سازی روابط میان دو کشور به توافق رسیدند. بر اساس بیانیه‌ا‌ی که وزارت خارجه‌ در برن پایتخت سویس منتشر کرد، ترکیه و ارمنستان، هر دو با جدیت تمام بر سر این موضوع کار کرده‌اند و متعهد شده‌اند با احترام متقابل، به عنوان دوهمسایه خوب مناسباتشان را توسعه بخشند تا به این ترتیب صلح، امنیت وثبات درتمام منطقه حاکم شود.

دولت سویس همچنین افزود، هردو طرف در مذاکرات به پیشرفت‌های قابل توجه و تفاهم دو جانبه دست یافتند و از همین رو این تفاهم‌نامه پایه‌ای برای جهشی مثبت در رابطه میان این دو کشور است.

ترکیه وارمنستان درسال ۱۹۹۳ میلادی مناسبات خود را به دلیل کشمکش میان ارمنستان وآذربایجان برسر منطقه‌ی "قره‌باغ" با یکدیگر قطع کردند. افزون بر آن قتل عام ارامنه توسط دولت عثمانی نیز، همواره یکی دیگر از مسائل مورد مناقشه میان طرفین بوده است. دولت ارمنستان ازترکیه می‌خواهد تا نسل‌کشی ارامنه درسال ۱۹۱۵ را بپذیرد، اما ترکیه اتهام نسل‌کشی را رد می‌کند. با این حال، ازماه‌ها پیش هر دو طرف برای میانجی‌گری سویس تمایل نشان داده بودند.

درواشنگتن نیز، رابرت وود، سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا از توافق به دست آمده میان دوکشور استقبال کرد واز آمادگی دولت آمریکا برای حمایت ترکیه وارمنستان درروند مذاکرات خبر داد. وود اضافه کرد: «عادی‌سازی روابط بایستی بدون هیچ پیش‌شرط ودرظرف مدت زمانی منطقی به دست آید.»

دیپلماسی فوتبال

دولت ترکیه تمایل دارد تا مذاکرات بعدی با ارمنستان را هم‌زمان با گفتگوهای ارمنستان و آذربایجان درمورد مناقشه‌ی قره‌باغ پیش ببرد. آنکارا ازحق تمامیت ارضی آذربایجان براین منطقه حمایت می‌کند. قره‌ باغ درخاک آذربایجان واقع شده، اما شمار بالایی از ارمنیان را در خود جای داده است.

ریشه‌ی کشمکش میان ترکیه و ارمنستان به سالهای ابتدایی قرن بیستم میلادی باز می‌گردد. درمراحل پایانی جنگ جهانی اول، بسیاری از ارمنی‌ها در خاک عثمانی قتل عام شدند. بر پایه‌ی آماری که از سوی ارمنی‌ها ارائه می‌شود، یک و نیم میلیون نفر جان خود را در آن زمان از دست دادند. با این حال، دولت ترکیه به این واقعه‌ی تاریخی به چشم ناآرامی برای از هم پاشاندن دولت عثمانی می‌نگرد.

همین امر نیز تا به امروز یکی از مهمترین عوامل برای تنش‌های سیاسی میان ترکیه و ارمنستان بوده است. به تازگی دولت ترکیه برسر همین موضوع سفیر خودرا از کانادا فرا خواند تا واکنش خودرا نسبت به کنفرانسی که درآن از " قتل‌عام ارامنه" سخن رفته بود، نشان دهد.

تلاش برای کنارگذاشتن تنش‌های سیاسی میان دو کشور، ازماه سپتامبر سال گذشته زمانی آغازشد که عبدالله گل، رییس‌جمهور ترکیه برای دیدار بازی فوتبال میان تیم‌های ملی ترکیه وارمنستان درچارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ به ایروان سفر کرد. %

*- برگرفته از: سایت بخش فارسی رادیو "دویچه وئله"

هیچ نظری موجود نیست: