۱۳۹۰ خرداد ۱۵, یکشنبه

با خروج علی عبدالله صالح، موج شادی یمن را فرا گرفت

بي بي سی، - 05 ژوئن 2011 - 15 خرداد 1390 ، هزاران نفر درشادی خروج علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن از کشور، به خیابان‌های صنعا ریخته‌اند

به دنبال انتشار خبرهای مربوط به خروج آقای صالح از یمن، هزاران نفر با حضور درخیابان‌های شهر صنعا، پایتخت این کشور، به شادی و پایکوبی پرداختند.

گروهی از جوانان یمنی برای شادی، درمیدان "دانشگاه" صنعا جمع شدند. یکی از تجمع‌کنندگان گفت که آنها بسیار خوشحال هستند، چون رژیم این کشور توسط چیزی که او "انقلابی صلح‌آمیز" خواند، سرنگون شده است.

براساس اعلام رسمی مقامات عربستان سعودی، علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن، برای درمان پزشکی، وارد ریاض، پایتخت این کشور شده است.

آقای صالح دربیمارستانی نظامی تحت درمان قرار گرفته است.

ازروز شنبه، ۴ ژوئن (۱۴ خرداد)، خبرهای متناقضی درباره خروج علی عبدالله صالح از یمن منتشر می‌شد.

او درجریان حمله‌ای که روز جمعه، ۳ ژوئن، به مسجد مجتمع ریاست جمهوری یمن انجام شد، دچار سوختگی و جراحت شد و بر اساس گزارش‌ها، جراحت‌هایش بسیار جدی‌تر از حدی است که قبلا اعلام شده بود.

منابع خبری در یمن به بی‌بی‌سی گفته‌اند که یک ترکش به زیر قلب آقای صالح اصابت کرده وناحیه سینه و صورت او دچار سوختگی درجه دو شده است.

علی عبدالله صالح اواخر وقت دیشب با یک آمبولانس هوایی متعلق به عربستان سعودی، وارد ریاض شد. چند نفر دیگر ازمقامات رسمی یمن هم که درحمله روز جمعه زخمی شده‌اند، او را در این سفر همراهی می‌کنند.

یک منبع خبری دیپلماتیک به بی‌بی‌سی عربی گفته است که پزشکان آقای صالح بعداز آن که با یک گروه از پزشکان آلمانی مشورت کردند، تصمیم گرفتند او را به ریاض منتقل کنند.

براساس گزارش‌ها، آقای صالح در فرودگاهی نظامی درعربستان سعودی با پای خود از هواپیما پیاده شد ولی آثار جراحت درسر، گردن وصورت او دیده می‌شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام رسمی عربستان سعودی هم گزارش داد که هواپیمای دیگری که حامل اعضای خانواده علی عبدالله صالح بود، وارد ریاض شده است.

لینا سنجاب، خبرنگار بی‌بی‌سی در یمن می‌گوید که اقدام آقای صالح در ترک یمن، او را درجایگاهی به مراتب ضعیف‌تر از قبل قرار می‌دهد و هنوز این پرسش مطرح است که آیا رئیس جمهور یمن که بارها وعده داده بود از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد، دوباره به این کشور برمی‌گردد یا نه؟

تغییر وضعیت در یمن: علی عبدالله صالح وچندین مقام ارشد دولتی یمن بعد از ظهر روز جمعه، درحال نماز درمسجدی در داخل مجتمع ریاست جمهوری یمن در جنوب صنعا، پایتخت این کشور بودند که حمله به این مجتمع رخ داد.دراین حمله ۷ نفر هم کشته شدند.

درابتدا تصور می‌شد که این مسجد با راکت مورد حمله قرار گرفته است، ولی الان این احتمال هم داده می‌شود که شاید کسی درمحل، بمبگذاری کرده باشد.

چندین ماه است که معترضان دریمن که خواهان اصلاحات سیاسی هستند، دست به تظاهرات زده‌اند ودرگیری‌ها بین مخالفان دولت ونیروهای نظامی دولتی، آشفتگی بیشتر دراین کشور را به دنبال داشته است.

تفنگداران حاشد از روز ۲۳ ماه مه که نیروهای امنیتی یمن، اقامتگاه شیخ صادق الاحمر، رهبر این قبیله را محاصره کردند، با ارتش درگیر شده‌اند که کشته شدن بیش از ۱۶۰ نفر را به دنبال داشته است.

گفته می‌شود که خانواده احمر با حمایت مالی ازمخالفان دولت یمن، به ادامه اعتراض‌ها دراین کشور کمک می‌کنند.

آقای صالح هم شبه‌نظامیان حاشد را مسئول حمله روز جمعه معرفی کرده است، ولی رهبر این قبیله، دست داشتن دراین حمله را رد کرده است.

این نگرانی وجود دارد که ادامه درگیری‌ها می‌تواند منجر به جنگ داخلی در یمن شود.

از زمان آغاز تظاهرات اعتراضی دریمن از ماه ژانویه امسال، دست‌کم ۳۵۰ نفر کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، به دنبال اعلام آتش‌بس درصنعا، پایتخت یمن، آرامشی نسبی دراین شهر برقرار شده بود، ولی با انتشار خبرهای مربوط به خروج رئیس جمهور ازکشور، خبرنگاران از شنیده شدن صدای تیراندازی وانفجار درشهر گزارش داده‌اند.

تحلیلگران معتقدند که خروج آقای صالح ازیمن می‌تواند زمینه‌ساز جنگ جدیدی بر سر قدرت در این کشور باشد؛ طبق قانون اساسی یمن، عبد ربه منصورهادی، معاون رئیس جمهوری، به عنوان کفیل او، باید به جز امور دولتی، فرماندهی نیروهای ارتش و بخش‌های امنیتی این کشور به عهده بگیرد، ولی احمد، پسر آقای صالح، فرماندهی نظامی و دیگر بستگان او کنترل بخش‌های نظامی و اطلاعاتی یمن را در اختیار دارند.%

هیچ نظری موجود نیست: