۱۴۰۳ اردیبهشت ۲۲, شنبه

مجمع عمومی سازمان ملل خواهان تشکیل کشور مستقل فلسطینی شد

 مجمع عمومی سازمان ملل وبرنامه چند کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور«مستقل فلسطین» 

مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطع خواهان تشکیل کشور مستقل فلسطینی شده و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از برنامه چند کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن آن خبر داده است. همزمان دبیرکل سازمان ملل نسبت به وضعیت «فاجعه بار» رفح هشدار داده است.

مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه با تصویب قطعنامه‌ای از شورای امنیت خواست تا با نظر مثبت درخواست تشکیل کشور مستقل فلسطینی را بازنگری کند و فلسطین را به عنوان صد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل به رسمیت بشناسد.

از میان ۱۹۳ عضو سازمان ملل ۱۴۳ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند.

پیش ازاین درخواست تشکیلات خودگردان برای عضویت کامل درسازمان ملل با وتوی آمریکا درشورای امنیت ناکام مانده است.

فلسطینیان ازسال ۲۰۱۲ دارای وضعیت ناظر غیرعضو بوده‌اند که از حقوقی کمتر از یک عضو کامل برخوردار است.

درمورد عضویت یک کشور تنها شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند تصمیم گیری کند.

قطعنامه روز جمعه سازمان ملل حقوق بیشتری به فلسطینیان در این نهاد جهانی می‌دهد و به آن‌ها اجازه می دهد تا به طور کامل در بحث ها شرکت کنند،‌ مواردی را به عنوان دستور کار پیشنهاد دهند و نمایندگان خود را در کمیته ها انتخاب کنند.

با این حال هنوز هم حق رای دادن نخواهند داشت، موردی که مجمع عمومی سازمان ملل قدرت اعطای آن را ندارد و باید توسط شورای امنیت حمایت شود.

درهمین حال امروز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت که اسپانیا، ایرلند، اسلوونی و احتمالا شماری دیگر از کشورهای اروپایی در حال برنامه‌ریزی برای به رسمیت شناختن «کشورمستقل فلسطین» در ۲۱ ماه مه هستند.

آقای بورل شب گذشته در سخنانی در رادیواسپانیا گفت اگر چه این اقدام چیزی را درصحنه نبرد تغییر نمی‌دهد، اما این اقدامی نمادین است که اراده برای وجود یک «کشورمستقل فلسطین» را به رسمیت می‌شناسد.

پاسخ او به سوالی که آیا ۲۱ ماه مه زمانی است که اسپانیا و ایرلند وسایر کشورهای اتحادیه اروپا «کشورمستقل فلسطین» را به رسمیت می‌شناسند، مثبت بود و به کشور اسلوونی هم اشاره کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «این یک عمل نمادین با ماهیت سیاسی است.»

آقای بورل افزود احتمالا بلژیک و سایر کشورها هم از چنین تصمیمی پیروی خواهند کرد.

رابرت گلوب، نخست وزیر اسلوونی هم اوایل این هفته گفت که کشورش تا اواسط ژوئن، «کشورمستقل فلسطین» را به رسمیت خواهد شناخت.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا هم درماه مارس گفت که اسپانیا، ایرلند به همراه اسلوونی ومالت توافق کرده‌اند که اولین گام‌ها را برای به رسمیت شناختن «کشورمستقل فلسطین» بردارند و راه حل دوکشوری را برای برقراری صلح پایدار ضروری می‌دانند.

این اقدامی است که اسرائیل همواره با آن مخالفت کرده است.

ازسال ۱۹۸۸،‌ ۱۳۹ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل «کشورمستقل فلسطین»‌ را به رسمیت شناختند.%  بی.بی.سی،۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰ مه ۲۰۲۴ 

https://www.bbc.com/persian/articles/c72pgkgykpko

هیچ نظری موجود نیست: