۱۴۰۳ مهر ۲۶, پنجشنبه

همبستگی فراگیر برای برابری وآزادی درموضع 2نه

نه به جنگ، نه به جمهوری اسلامی !

حکومت اسلامی ایران ازآغاز تسخیر قدرت به کمک سرکوب های خونبار، سلطه شوم خود را نه تنها برمردمان ایران تحمیل کرده ومی کند، بلکه با هدف صدور " انقلاب اسلامی"  واعمال سیاستهای برتری طلبانه و  با ایجاد و یا پشتیبانی از گروهای بنیادگرا وارتجاعی همچون حزب الله لبنان، حشدال شعبی، حماس و ... ، عامل اصلی ایجاد تشنج درمنطقه، طی چهار دهه اخیر بوده است.

حاصل این سیاستهای تنشج افزا برای مردمان ایران و منطقه خاورمیانه، از جوانب مختلف اقتصادی و اجتماعی  بسیار زیان بار بوده و همچنین باعث تقویت جریانهای مذهبی، ارتجاعی و مرد سالار از یکسو و سرکوب وتضعیف جریانات دمکراتیک  و مترقی از سوی دیگر بوده است.

طی یک سال گذشته و پس از یورش جنایتکارانه شبه نظامیان مسلح حماس به شهروندان غیر نظامی و بی سلاح اسرائیل، دولت راست افراطی اسرائیل با عنوان "دفاع از خود " و در راستای ادامه سیاست های 70 ساله اشغال سرزمین فلسطین و پاکسازی ملت فلسطین، دست به بمباران شبانه روزی ساکنین شهرهای غزه و کشتار وحشیانه و غیر انسانی ده ها هزار زن و مرد و کودک  زد. دامنه این درگیری اکنون به لبنان نیز کشیده شده است و منطقه را با خطر گسترش جنگ روبرو کرده است. ادامه پشتیبانی از گروهای بنیادگرا و ارتجاعی در منطقه و موشک باران اسرائیل توسط حکومت اسلامی، کشور ما را نیز در آستانه جنگی ویرانگر و خانمانسوز قرار داده است.

درچنین شرایط حساس و نگران کننده ای وظیفه تمامی نیروهای مخالف جنگ و مدافع صلح نه تنها محکوم کردن جنگ بلکه تشدید مبارزه برعلیه حکومتهایست که ادامه حیاتشان درتداوم درگیریها و یا جنگی گسترده تر نهفته است.ما بر این باوریم که  راه حل ایجاد دوکشور اسرائیلی وفلسطینی که از جانب حکومت اسلامی ایران و همچنین دولت دست راستی کنونی اسرائیل رد می شود، نقطه آغازی برای پایان دادن به درگیریها در منطقه است.

 دراین روند و آنچه که به کشور ایران برمی گرد، سیاست نیروهای مترقی که درجهت سرنگونی حکومت جنایتکار اسلامی مبارزه می کند بایستی هماهنگ با منافع مردمان ایران و متکی به جنبش های اجتماعی جاری در ایران و بخصوص خیزش انقلابی " زن، زندگی، آزادی" باشد. جنگ مستقیم جمهوری اسلامی و اسرائیل علاوه بر مرگ انسانها و تخریب و نابودی منابع طبیعی و زیر ساختهای کشور، ماشین سرکوب رژیم را فعالتر کرده و برای رژیم این فرصت را فراهم خواهد کرد که به بهانه جنگ با شدت بیشتری جنبش " زن، زندگی، آزادی" ، جنبش ملیت ها و سایر جنبشهای اجتماعی را سرکوب کند. از طرفی نیروهای مترقی و خواهان استقرار دمکراسی وآزادی در ایران بر این نکته واقفند که اسرائیل،  امریکا  و حاکمان کنونی کشورهای عربی منطقه، حافظ منافع مردمان ایران نیستند و سرنگونی رژیم بایستی بدست مردمان ایران صورت گیرد.

در چنین شرایطی ما همزمان با دفاع از صلح و مخالفت با گسترش جنگ، اصلی ترین وظیفه خود را تشدید مبارزه برای سرنگونی رژیم جنایتکار اسلامی حاکم بر ایران می دانیم. بدون تردید، تا زمانی که این حکومت پابرجاست، مردمان ایران رنگ آرامش را نخواهند دید. هم از این رو رفع  خطر این  جنگ و جنگهای دیگر، از راه سرنگونی رژیم می گذرد!

 

۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ / ۱۷ اکتبر ۲۰۲۴

زن، زندگی آزادی

همبستگی فراگیر برای آزادی وبرابری درایران 

۱۴۰۳ مهر ۲۵, چهارشنبه

متاسفانه اعلام شده که اهداف حمله تعیین شده است

 رسانه‌های اسرائیل : اهداف حمله به ایران تعیین شده است، 16اکتبر 2024 : "کانال ۱۲" اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۴ مهر (۱۵ اکتبر) گزارش داد پاسخ تلافی‌جویانه ارتش اسرائیل به حملات موشکی سپاه پاسداران "نزدیک" است و بر سر بمباران اهداف احتمالی در ایران نیز "تصمیم قطعی" گرفته شده است.

آنچه باید بدانیم: پس ازحمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر وسران ارتش این کشور بلافاصله واکنش نشان دادند و تهدید کردند این اقدام ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند. بسیاری از متحدان اسرائیل حمله موشکی ایران به اسرائیل را محکوم کردند.

 رسانه‌های اسرائیل: اهداف حمله به ایران تعیین شده است

"کانال ۱۲" اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۴مهر- ۱۵اکتبر گزارش داد پاسخ تلافی‌جویانه ارتش اسرائیل به حملات موشکی سپاه پاسداران "نزدیک" است وبرسر بمباران اهداف احتمالی درایران نیز "تصمیم قطعی" گرفته شده است

طبق این گزارش ارتش اسرائیل فهرستی از "اهداف" را به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور و یوآو گالانت، وزیر دفاع ارائه کرده استدر این گزارش به موضوع آماده‌سازی‌ و "هماهنگی حساس" با دیگر کشورهای منطقه نیز اشاره شده است.

شبکه "کان نیوز" نیز اعلام کرد، در "سطح سیاسی" درباره اهداف حمله تصمیم‌گیری شده هرچند این رسانه اشاره‌ای به نام مقامات یا نهاد تصمیم‌گیرنده نکرده است. یک منبع به این رسانه‌ دولتی گفت، "اهداف مشخص شدند وتصمیم گرفته شده و اکنون فقط مسئله زمان باید تعیین شود". 

درگزارش رسانه‌های اسرائیلی به این موضوع هم اشاره شده که این کشور نقشه‌های کلی حمله را به آمریکا ارائه داده، اما هنوز "جزئیات اهداف خاص" را ارائه نکرده است. منابع آگاه تاکید کرده‌اند که اهداف حمله ممکن است حتی در آخرین لحظات نیز تغییر پیدا کنند

یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد که او با نتانیاهو وهرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش درخصوص "ضرورت و ماهیت واکنش" به جمهوری اسلامی توافق نظردارد. او تاکید کرد که این حمله "دقیق و مرگبار" خواهد بود.

https://p.dw.com/p/4lrOS

۱۴۰۳ مهر ۲۱, شنبه

همایش بین‌المللی ارتباط متقابل زمان‌ها وتمدن‌ها برمبنای صلح وتوسعه

پوتین از پزشکیان برای شرکت در اجلاس بریکس در روسیه دعوت کرد

همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها وتمدن‌ها - مبنای صلح وتوسعه» به مناسبت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی، شاعر شهیرترکمن، درعشق‌آباد ترکمنستان برگزار می‌شود.

پزشکیان برای شرکت درهمایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها - مبنای صلح و توسعه» به ترکمنستان سفر کرده است ، صبح امروز ۲۰ مهر، برای نخستین بار درمقام رئیس‌جمهور ایران با ولادیمیر پوتین همتای روس خود دیدار کرد.‌

‌آقای پزشکیان در این دیدار با بیان اینکه «مواضع ما در دنیا خیلی نزدیک‌تر از دیگران به یکدیگر است»، ابراز امیدواری کرد که سند راهبردی مشارکت ایران و روسیه درجریان اجلاس بریکس در روسیه نهایی شود.

او همچنین به وضعیت بحرانی خاورمیانه اشاره کرد وگفت اسرائیل «هیچ‌ چارچوب حقوقی وانسانی بین‌المللی را رعایت نمی‌کند وشرایط درمنطقه بحرانی است؛ ‌کشورهای اروپایی و آمریکا نمی‌خواهند ارتباطات کشورهای منطقه در بستر آرامی ادامه یابد

رئیس جمهور روسیه نیز دراین دیدار گفت: «همکاری‌های دو ‌کشور برای ما اولویت بالایی دارد وتوسعه روابط وافزایش حجم تجارت میان دوطرف خیلی خوب درحال انجام است

ولادیمیر پوتین ضمن دعوت از مسعود پزشکیان برای شرکت در اجلاس بریکس و برگزاری نشست مشترک دوجانبه گفت: «ما به طور مشترک در سطح بین‌المللی همکاری می‌کنیم و ارزیابی‌ها و رویکردهای جهانی ما یکسان است.»‌
بریکس ائتلافی از اقتصادهای درحال توسعه است. این ائتلاف در سال‌های اخیر شاهد گسترش قابل توجهی بوده و اکنون شامل ایران، مصر، اتیوپی وامارات متحده عربی هم می‌شود.
*توضیح تصویر،رئیس‌جمهورهای ایران و روسیه برای شرکت درهمایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها وتمدن‌ها - مبنای صلح و توسعه» به ترکمنستان سفر کرده‌اند
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، که برای شرکت در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها

پیش‌تر ایرنا به نقل از دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه، درباره این دیدار گفته بود آنها درباره «موضوعات مختلف از روابط دوجانبه گرفته تا وضعیت خاورمیانه» صحبت خواهند کرد.

یوری اوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهور روسیه درامور سیاست خارجی هم گفته بود: «این دیدار هم از نظر بحث در مورد مسائل دوجانبه وهم برای گفت و گو در مورد اوضاع به شدت وخیم خاورمیانه از اهمیت بالایی برخوردار است

این دیدار در حالی انجام می‌شود که تنش در خاورمیانه با پرتاب موشک از سوی ایران به اسرائیل و حمله اسرائیل به لبنان شدت گرفته است و اسرائیل گفته است که به حمله موشکی ایران پاسخ خواهد داد. ‌

چگونگی و شدت پاسخ اسرائیل به مسئله‌ای مهم درگفتگوهای سیاسی میان متحدان هر دو طرف تبدیل شده است. ‌

وزیر خارجه ایران نیز که در این سفر آقای پزشکیان را همراهی می‌کند در روزهای گذشته در بازدیدهای پی در پی از کشورهای منطقه با مقامات لبنان، سوریه، قطر وعربستان درباره پاسخ احتمالی اسرائیل به ایران گفتگو کرد.

آقای پزشکیان درجریان سفر به ترکمنستان همچنین با سردار بردی محمداف رئیس‌جمهور این کشور هم دیدار وگفتگو خواهد داشت.‌

آقای پزشکیان پیش از دیدار با ولادیمیر پوتین با قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی ترکمنستان دیدار کرده بود.‌

به گزارش پایگاه خبری ریاست‌ جمهوری ایران، او دراین دیدار با اشاره به «اشتراکات فرهنگی بین دوکشور برضرورت توسعه تعاملات فرهنگی‌، سیاسی واقتصادی فیمابین تاکید کرد

همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها - مبنای صلح و توسعه» به مناسبت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی، شاعر شهیرترکمن، درعشق‌آباد ترکمنستان برگزار می‌شود. مختوم‌قلی فراغی شاعر ترکمن زاده ایران است که از بزرگ‌ترین شاعران زبان ترکمنی و یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های مردم ترکمن به‌شمار می‌آید.

https://iranglobal.info/fa/node/192637

۱۴۰۳ مهر ۲۰, جمعه

دیدار پزشکیان با ولادیمیر پوتین درعشق‌آباد پایتخت ترکمنستان

پوتین و پزشکیان برای اولین بار دیدار کردند

 دویچه وله، 11اکتبر2024- 21مهر 1403 :  مسعود پزشکیان و ولادیمیر پوتین، رو‌ٔسای جمهور ایران و روسیه روز جمعه ۱۱ اکتبر در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان دیدار کردند. پزشکیان پس از گفت‌و‌گو با پوتین روابط دو کشور را "صمیمی و راهبردی" توصیف کرد.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران روز جمعه ۱۱ اکتبر (۲۰ مهر) با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان دیدار کرد.

این اولین دیدار این دو نفر پس از انتخاب پزشکیان در سمت ریاست جمهوری ایران است. دیدار رو‌ٔسای جمهور ایران و روسیه درعشق آباد در حاشیه حضورشان در یک مجمع بین‌المللی صورت گرفت.

پوتین پس از دیدار شخصی خود با پزشکیان بر "روابط خوب" مسکو و تهران تاکید کرد. او گفت: «روابط با ایران برای ما از اولویت برخوردار است. این روابط به طور بسیار خوب رو به گسترش است

*بیشتر بخوانیدمسکو: توافقنامه همکاری جامع با تهران به زودی امضا می‌شود

او اضافه کرد که کشورش درسال جاری "شاهد رشد حجم تجارت با ایران" بوده است.

 پوتین همچنین اشاره کرد که "غرب هردو کشور را تحریم کرده است ومسکو وتهران ارزیابی‌های مشابهی در زمینه رویدادهای جهان در عرصه بین‌المللی دارند."

به گزارش خبرگزاری ایرنا، پزشکیان برپتانسیل همکاری ایران و روسیه درعرصه بین‌المللی تاکید کرد. او روابط دوجانبه تهران و مسکو را "صمیمی و راهبردی" توصیف کرد.

براساس گزارش رسانه‌‌ها، پوتین و پزشکیان درعشق‌‌‌‌آباد چندین گفت‌‌وگو داشتند که هرکدام حدود یک ساعت به طول انجامیده است. پوتین همچنین از پزشکیان برای سفر به روسیه دعوت کرد.

به گفته پوتین، نشست بعدی او با پزشکیان قرار است در حاشیه اجلاس کشورهای بریکس که از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان) در کازان روسیه برگزار می‌شود، انجام شود.

در همین حال هم‌زمان با دیدار پوتین و پزشکیان، روسای‌کل بانک مرکزی ایران و روسیه نیز در حاشیه اجلاس روسای بانک مرکزی کشورهای عضو گروه بریکس در مسکو دیدار کردند.

براساس گزارش رسانه‌های داخلی در ایران، محمدرضا فرزین و الویرا نابیولینا در این دیدار پیرامون "تقویت همکاری‌های پولی و بانکی" بین دو کشور گفت‌وگو کردند. % --------- 

پوتین وپزشکیان درترکمنستان بر گسترش روابط دوجانبه تاکید کردند

اخبار روز، جمعه، ۲۰ مهر ۱۴۰۳ : روز جمعه ۱۱ اکتبر ۲۰۲۴، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، درترکمنستان با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور اسلامی ایران دیدار وگفتگو کرد. این دیدار درحاشیه یک مجمع فرهنگی به مناسبت سیصدمین سالگرد تولد شاعر و فیلسوف ترکمن، مختومقلی فراغی برگزار شد. دراین دیدار هر دو نفر بر روابط رو به رشد اقتصادی و هم‌نظری‌های خود در مسائل جهانی تاکید کردند.

پوتین که به‌دلیل جنگ در اوکراین و روابط خصمانه با با واشنگتن و اتحادیه اروپا به دنبال تقویت روابط با «شرق» و «جنوب جهانی»، است.

پوتین دراین دیدار، پزشکیان را برای یک سفر رسمی به روسیه دعوت کرد و وی این دعوت را پذیرفت. پزشکیان به خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) گفت: «روابط اقتصادی و فرهنگی ما روز به روز در حال تقویت و مستحکم‌تر شدن است. با توجه به اراده رهبران ارشد دو کشور، باید روند همکاری‌های ایران و روسیه تسریع شود

در ماه گذشته، پزشکیان تعهد کشورش به تقویت روابط با روسیه را برای مقابله با تحریم‌های غرب اعلام کرد. او همچنین ابراز امیدواری کرد توافق‌نامه شراکت استراتژیک میان دوکشور درنشست آتی بریکس درکازان روسیه نهایی شود.

روسیه اعلام کرده است همکاری‌هایش با ایران درتمام زمینه‌ها درحال گسترش است. پوتین دراین دیدار به پزشکیان گفت: «ما به‌طور فعال درعرصه بین‌المللی با هم همکاری می‌کنیم وارزیابی‌های ما از وقایع جهانی اغلب به یکدیگر نزدیک است

پزشکیان نیز به توانمندی‌های مکمل دو کشور اشاره کرد و گفت: «مواضع ما درجهان به یکدیگر بسیار نزدیک‌تر از سایرین است.» او همچنین اسرائیل را به دلیل «کشتار مردم بی‌گناه» محکوم کرد وازحمایت آمریکا واتحادیه اروپا ازاقدامات اسرائیل درخاورمیانه انتقاد کرد. روسیه نیز در مواردی اسرائیل را به‌خاطر بمباران مناطق غیرنظامی مورد انتقاد قرار داده است.

پوتین در ادامه از افزایش روابط اقتصادی میان مسکو و تهران خبر داد. او درسخنرانی خود دراین نشست تاکید کرد که یک نظم جهانی جدید در حال شکل‌گیری است و مراکز جدیدی از رشد اقتصادی ونفوذ سیاسی درحال ظهورهستند.

https://www.akhbar-rooz.com/253000/1403/07/20/

مطالب مرتبط با اين مقاله:   سرگئی لاوروف در تهران با رئیسی دیدار کرد

خبرگزاری دولتی روسیه: توافق همکاری تازه مسکو و ایران به حالت تعلیق درآمد

رویترز: ایران به زودی صدها موشک بالستیک به روسیه تحویل می‌دهد

دیدار پزشکیان با نخست وزیر روسیه در تهران


بیانیه مشترک چند تشکل برای روز جهانی نه به اعدام

به مناسبت 10 اکتبر، روز جهانی نه به اعدام

1403/7/19- Thu 10 10 2024 : بدیهی است که هر انسانی در جهان متمدن امروزی دارای حق زندگی می باشد. امری که در بیشتر کشورها به رسمیت شناخته و اجرای مجازات اعدام کنار گذاشته شده است.
ایران یکی از کشورهای امضا کننده پیمان جهانی حقوق بشر و ملزم به اجرای تمام مفاد آن است. اما شوربختانه یکی از کشورهای ناقض آن و از معدود کشورهایی است که با عدم امضای پروتکل اختیاری الحاقی دوم سیاسی مدنی، نه تنها هنوز حکم اعدام را اجرا می کند، بلکه نوجوانان زیر
۱۸ سال را نیز به اعدام محکوم می کند. در میان تمام کشورهایی که همچنان قانون اعدام را اجرا می کنند، ایران به نسبت جمعیت خود، بالاترین رقم اعدامیان را دارد.
 بنا به گزارش سازمان عفو بین الملل، شمار اعدام های انجام شده در جهان بیش از
۳۰٪ نسبت به سال قبل افزایش داشته و به مرز ۱۱۵۳ رسیده است. البته این رقم شامل هزاران اعدامی در چین نمی شود. ایران با ۸۵۳ اعدام در مقام نخست اجرای مجازات اعدام قرار دارد که در مجموع ۷۶٪ اعدامها در جهان است.
 جمهوری اسلامی از بدو حيات خود به خاطر ساختار تبعیض آمیز، متناقض و غیر دموکراتیک آن، همواره برای حفظ بقایش، علاوه بر زندان و شکنجه، از مجازات اعدام به عنوان ابزار اصلی سرکوب و ایجاد رعب و وحشت استفاده می کند. به بهانه "مبارزه با مواد مخدر" و یا به بهانه "قوانین شرعی قصاص" از مجازات اعدام برای ایجاد ترس و ارعاب جهت خاموش کردن صدای آزادیخواهان، دیگراندیشان و سرکوب مبارزات مردم استفاده می کند.
 آمار و اسناد نشان می دهند که اعدام ها نه تنها هیچ تاثیری در کاهش مبارزات مردم علیه رژیم نداشته، حتی در جلوگیری از باندهای مافیاهای مواد مخدر و قتل های "ناموسی" و دیگر آدم کشی های جنایی هم تاثیر ندارد و همیشه اثر معکوس داشته است. به طوری که امسال تعداد اعدامی ها خیلی بیشتر از سال های گذشته است و افراد زیادی، اعم از سیاسی یا غیر سیاسی، در انتظار اجرای حکم اعدام خود هستند.
 ما درهمبستگی با تمام نهادهای سیاسی دموکراتیک و حقوق بشری در ایران و جهان، خواهان مشارکت همه آزادیخواهان در کارزار "نه به اعدام" هستیم. ما خواهان لغو فوری مجازات اعدام ‌و احکام صادر شده در ایران و سراسر دنیا هستیم.
 ما از کارزار "سه شنبه های نه به اعدام" زندانیان، کاملن پشتیبانی کرده وهمبستگی خودمان را با آنان اعلام می کنیم.
  جبهه ملی ایران - اروپا
جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائیک ایران
حزب جمهوری خواه سوسیال دموکرات ولائیک ایران
سازمان های جبهه ملی ایران درخارج از کشور
۱۰ اکتبر ۲۰۲۴ برابر با ۱۹ مهر ۱۴۰۳

https://asre-nou.net/php/view.php?objnr=63419

۱۴۰۳ مهر ۱۸, چهارشنبه

دو دانشمند هوش مصنوعی برنده جایزه نوبل فیزیک 2024 شدند

 «پدرخواندهٔ هوش مصنوعی» ویک دانشمند دیگر برنده جایزه نوبل فیزیک شدند   

جان هوپفیلد، دانشمند آمریکایی، وجفری هینتون، دانشمند بریتانیایی- کانادایی، برای مطالعات واختراعات در زمینه توسعه «یادگیری ماشین» که بنیان‌های هوش مصنوعی تلقی می‌شود،‌ به عنوان برندگان جایزه نوبل فیزیک امسال معرفی شدند

آکادمی سلطنتی علوم سوئد که دریافت کنندگان جوایز علمی نوبل را انتخاب می‌کند، روز سه‌شنبه ۱۷مهر همزمان با اعلام این خبر در بیانیه‌ای گفت: «برندگان امسال از ابزارهای علم فیزیک برای خلق و توسعه روش‌هایی استفاده کرده‌اند که بنیان هوش مصنوعی نیرومند امروزی است. آموزش ماشین براساس شبکه‌های مصنوعی عصبی اکنون درحال متحول کردن علم، مهندسی و زندگی روزمره است

جفری هینتون که بسیاری او را «پدرخواندهٔ هوش مصنوعی» می‌دانند سال گذشته ازمقام مهم خود درگوگل استعفا داد تا بتواند بدون هیچ محدودیتی درمورد خطرهای فناوری که پیشگام آن بوده است اظهارنظرکند.

جایزه نقدی ۱.۱ میلیون دلاری که ازسوی کمیته نوبل اهدا می‌شود بین دو برنده امسال تقسیم می‌شود.

جفری هینتون درتماس تلفنی با نشست خبری پس از اعلام نامش به عنوان یکی از برندگان امسال گفت: «ما ازاین‌که ماشین‌ها واشیا ازما هوشمندتر باشند هیچ تجربه ای نداریم. دربسیاری زمینه‌ها ازجمله بهداشت عالی خواهد بود. ولی باید در مورد برخی از پیامدهای احتمالاً منفی این فناوری، به خصوص مواردی که از کنترل خارج می‌شوند، نگران باشیم

آکادمی سلطنتی علم سوئد دربخش دیگری از بیانیه خود گفت جان هوپفیلد، ۹۱ ساله و پروفسور بازنشسته دانشگاه پرینستون، یک شبکه به هم پیوسته حافظه را اختراع کرده که قادر است تصاویر و اشکال دیگر را به صورت داده بازسازی کند.

این بیانیه افزود جفری هینتون ۷۶ ساله و متولد بریتانیا، پروفسور بازنشسته دانشگاه تورنتو روشی را خلق کرده که به‌طور خودکار می‌تواند اجزا مورد نظر در داده‌ها را بیابد وکارهایی نظیر یافتن عناصر مشخصی دریک تصویر را انجام دهد.

* بیشتر دراین باره : کناره‌گیری پدر هوش مصنوعی از گوگل؛ آینده دیوانه‌وار است

هرچند او به این دلیل که کامپیوترها از آنچه که خودش وسایر کارشناسان تصور می‌کردند ازانسان هوشمندتر خواهند شد در سال ۲۰۲۳ از گوگل استعفا داد ولی تأکید کرد که شرکت گوگل مسئولانه رفتار کرده است.

جفری هینتون افزود که از برخی از پژوهش‌هایی که انجام داده پشیمان است ولی درآن زمان برمبنای اطلاعاتی که در اختیار داشته عمل کرده است.

او در ادامه نشست خبری مربوط به اعلام برندگان جایزه نوبل فیزیک گفت: «در همان شرایط و وضعیت من همان کار را خواهم کرد. ولی من نگرانم که پیامدهای عمومی این پیشرفت‌ها ممکن است خلق سیستم‌هایی باشد که از ما هوشمندتر هستند و در نتیجه کنترل همه چیز را به دست بگیرند

الن مون، مسئول بخش فیزیک در کمیته اهدا جوایز نوبل، نیز در پاسخ به سئوالی در مورد این نگرانی‌ها گفت: «هر چند هوش مصنوعی فواید عظیمی دارد ولی درعین حال در مورد زندگی انسان در آینده نگرانی‌هایی بوجود آورده است. مجموعه بشریت مسئولیت دارد که بهره‌برداری امن و اخلافی از این فناوری در راستای منافع عموم را تضمین کند

گذشته از جوایز ادبیات و صلح، معمولاً جایزه نوبل فیزیک بیش از سایر موارد خبر ساز شده یا تأثیرگذار بوده است.

برندگان جایزه فیزیک درطول بیش از۱۲۰سال گذشته دانشمندان بزرگی نظیر آلبرت اینشتین، نیلزبور وانریکو فرمی بوده‌اند.

برندگان جایزه نوبل پزشکی روز دوشنبه اعلام شدند وبرندگان رشته‌های دیگر از جمله شیمی، ادبیات و صلح به ترتیب در روزهای آینده معرفی خواهند شد.

اعطای این جوایز بر مبنای وصیت نامه آلفرد نوبل، مخترع دینامیت و بازرگان متمول سوئدی، ازسال ۱۹۰۱ آغازشد. جایزه رشته اقتصاد چندین دهه بعد به این مجموعه افزوده شد.

مراسم رسمی اعطای جوایز نوبل روز ۱۰ دسامبر، سالگرد درگذشت آلفرد نوبل، درضیافتی مجلل درسالن شهرداری استکهلم برگزار می‌شود.% منبع  فردا  ، 8اکتبر 2024-  ۱۷/مهر/۱۴۰۳

https://www.radiofarda.com/a/nobel-prize-in-physics-goes-to-machine-learning-pioneers/33151271.html

۱۴۰۳ مهر ۱۶, دوشنبه

بیانیه 5اکتبر جبهه ملی ایران- اروپا درباره رویارویی جمهوری اسلامی واسراییل

 نه به جنگ! نه به مداخله خارجی! نه به جمهوری اسلامی! آری به دموکراسی!

جمهوری اسلامی پرچمدار مبارزه با آمریکا و طرفدار ایده حذف اسرائیل است وسالهاست که ازطریق سازماندهی و تجهیز گروههای تروریستی، خشونت و ترور را درمنطقه خاورمیانه حاکم ساخته است. تشکیل و تقویت وحمایت مالی و تسلیحاتی ازگروههای مسلح نیابتی، سازماندهی اشکال مختلف قاچاق و پولشویی و استقرار ساختارهای اطلاعاتی امنیتی، وضعیت ایران و برخی دیگر از کشورهای منطقه را بحرانی ساخته و جمعیتی چند ده میلیون نفری را در آستانه جنگ‌ قرار داده است. جمهوری اسلامی در ایجاد بحران‌ها و تخاصماتی که از یمن و سوریه تا عراق و لبنان گسترده هستند و اکنون سرزمین عزیز ما را تهدید میکنند نقش اول را بازی کرده است.

جنگ برای ایران و منطقه یک فاجعه است و با توجه به زمینه‌ها و دلایل آن نمی‌توان آنرا جنگی میهنی دانست و ایستادن در کنار حاکمیت جنگ‌افروز که هدفش از جنگ بلندپروازیهای ایدئولوژیک، صدور انقلاب اسلامی و حفظ تداوم خود است خطا میباشد. این حاکمیت در بیش از چهار دهه بطور مداوم بخاطر ایدئولوژی صدور انقلاب، ماهیت جنگ طلب و عقیده‌های ضدایرانی خود کشور را برای دومین بار در معرض خطر جنگ قرار داده و با این روال بی‌شک کشور را بار دیگر به جنگی خانمانسوز و بیهوده خواهد کشاند.

یگانه راه پایان دادن به بحران کنونی و خاموش کردن گروههای مسلح منطقه و رفع سایه شوم جنگ خلع ید ازاربابان گروههای نیابتی در ایران است. ما برای آبادی و رفاه ایران به عزم و توان ملت ایران نیازمندیم تا در سایه صلح و بدون ستیز با جهان و همسایگان، برای خود و فرزندان خود کوشا باشند و سرمایه‌های کشور را صرف اهداف ایدئولوژیک، بلندپروازیهای جنگ طلبانه و گروههای مسلح نیابتی ننمایند.

ناگفته نماند که اسراییل نیر با زیرپا گذاشتن تمام قوانین و مقررات بین المللی و با نشان دادن عکس العملهای غیرمتناسب به ویژه در غزه و لبنان به نوبه خود به تشدید خصومت و تنش و پرمخاطره تر ساختن اوضاع کمک کرده است.
امروز بر ما ایرانیان است که با ایستادن در برابر جمهوری اسلامی آخرین صفحه تاریخ آنرا ورق بزنیم.

بی تردید حمله نظامی خارجی بخشی از راه حل نیست و مداخله نظامی کشورهای دیگر‌ از جمله اسرائیل می‌تواند اوضاع را حتی بحرانی ترسازد.

ما ضمن مخالفت با هر نوع حمله نظامی به ایران و در عین محکوم دانستن رفتارهای جنگ‌ افروزانه جمهوری اسلامی معتقدیم فشار همه جانبه سیاسی و مبارزات مدنی می‌تواند رهبران جمهوری اسلامی را برای همیشه از صحنه قدرت خارج کند.

حضور گسترده ایرانیان در مخالفت با جنگ و اتحاد اپوزیسيون خارج از کشور بر سر جنگ افروزی جمهوری اسلامی و مخالفت با جنگ اقدامی است که باید امروز در دستور کار قرار گیرد.

سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور و جبهه ملی ایران-اروپا بر این موضع پافشاری دارند و از همه گروه‌های اپوزیسيون دموکرات دعوت می‌نمایند که در این زمینه هم صدا شوند و متحد عمل کنند.

پاینده ایران

جبهه ملی ایران- اروپا
سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور

۱۴ مهر ۱۴۰۳ برابر با ۵ اکتبر ۲۰۲۴