۱۴۰۳ مهر ۲۰, جمعه

دیدار پزشکیان با ولادیمیر پوتین درعشق‌آباد پایتخت ترکمنستان

پوتین و پزشکیان برای اولین بار دیدار کردند

 دویچه وله، 11اکتبر2024- 21مهر 1403 :  مسعود پزشکیان و ولادیمیر پوتین، رو‌ٔسای جمهور ایران و روسیه روز جمعه ۱۱ اکتبر در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان دیدار کردند. پزشکیان پس از گفت‌و‌گو با پوتین روابط دو کشور را "صمیمی و راهبردی" توصیف کرد.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران روز جمعه ۱۱ اکتبر (۲۰ مهر) با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان دیدار کرد.

این اولین دیدار این دو نفر پس از انتخاب پزشکیان در سمت ریاست جمهوری ایران است. دیدار رو‌ٔسای جمهور ایران و روسیه درعشق آباد در حاشیه حضورشان در یک مجمع بین‌المللی صورت گرفت.

پوتین پس از دیدار شخصی خود با پزشکیان بر "روابط خوب" مسکو و تهران تاکید کرد. او گفت: «روابط با ایران برای ما از اولویت برخوردار است. این روابط به طور بسیار خوب رو به گسترش است

*بیشتر بخوانیدمسکو: توافقنامه همکاری جامع با تهران به زودی امضا می‌شود

او اضافه کرد که کشورش درسال جاری "شاهد رشد حجم تجارت با ایران" بوده است.

 پوتین همچنین اشاره کرد که "غرب هردو کشور را تحریم کرده است ومسکو وتهران ارزیابی‌های مشابهی در زمینه رویدادهای جهان در عرصه بین‌المللی دارند."

به گزارش خبرگزاری ایرنا، پزشکیان برپتانسیل همکاری ایران و روسیه درعرصه بین‌المللی تاکید کرد. او روابط دوجانبه تهران و مسکو را "صمیمی و راهبردی" توصیف کرد.

براساس گزارش رسانه‌‌ها، پوتین و پزشکیان درعشق‌‌‌‌آباد چندین گفت‌‌وگو داشتند که هرکدام حدود یک ساعت به طول انجامیده است. پوتین همچنین از پزشکیان برای سفر به روسیه دعوت کرد.

به گفته پوتین، نشست بعدی او با پزشکیان قرار است در حاشیه اجلاس کشورهای بریکس که از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان) در کازان روسیه برگزار می‌شود، انجام شود.

در همین حال هم‌زمان با دیدار پوتین و پزشکیان، روسای‌کل بانک مرکزی ایران و روسیه نیز در حاشیه اجلاس روسای بانک مرکزی کشورهای عضو گروه بریکس در مسکو دیدار کردند.

براساس گزارش رسانه‌های داخلی در ایران، محمدرضا فرزین و الویرا نابیولینا در این دیدار پیرامون "تقویت همکاری‌های پولی و بانکی" بین دو کشور گفت‌وگو کردند. % --------- 

پوتین وپزشکیان درترکمنستان بر گسترش روابط دوجانبه تاکید کردند

اخبار روز، جمعه، ۲۰ مهر ۱۴۰۳ : روز جمعه ۱۱ اکتبر ۲۰۲۴، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، درترکمنستان با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور اسلامی ایران دیدار وگفتگو کرد. این دیدار درحاشیه یک مجمع فرهنگی به مناسبت سیصدمین سالگرد تولد شاعر و فیلسوف ترکمن، مختومقلی فراغی برگزار شد. دراین دیدار هر دو نفر بر روابط رو به رشد اقتصادی و هم‌نظری‌های خود در مسائل جهانی تاکید کردند.

پوتین که به‌دلیل جنگ در اوکراین و روابط خصمانه با با واشنگتن و اتحادیه اروپا به دنبال تقویت روابط با «شرق» و «جنوب جهانی»، است.

پوتین دراین دیدار، پزشکیان را برای یک سفر رسمی به روسیه دعوت کرد و وی این دعوت را پذیرفت. پزشکیان به خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) گفت: «روابط اقتصادی و فرهنگی ما روز به روز در حال تقویت و مستحکم‌تر شدن است. با توجه به اراده رهبران ارشد دو کشور، باید روند همکاری‌های ایران و روسیه تسریع شود

در ماه گذشته، پزشکیان تعهد کشورش به تقویت روابط با روسیه را برای مقابله با تحریم‌های غرب اعلام کرد. او همچنین ابراز امیدواری کرد توافق‌نامه شراکت استراتژیک میان دوکشور درنشست آتی بریکس درکازان روسیه نهایی شود.

روسیه اعلام کرده است همکاری‌هایش با ایران درتمام زمینه‌ها درحال گسترش است. پوتین دراین دیدار به پزشکیان گفت: «ما به‌طور فعال درعرصه بین‌المللی با هم همکاری می‌کنیم وارزیابی‌های ما از وقایع جهانی اغلب به یکدیگر نزدیک است

پزشکیان نیز به توانمندی‌های مکمل دو کشور اشاره کرد و گفت: «مواضع ما درجهان به یکدیگر بسیار نزدیک‌تر از سایرین است.» او همچنین اسرائیل را به دلیل «کشتار مردم بی‌گناه» محکوم کرد وازحمایت آمریکا واتحادیه اروپا ازاقدامات اسرائیل درخاورمیانه انتقاد کرد. روسیه نیز در مواردی اسرائیل را به‌خاطر بمباران مناطق غیرنظامی مورد انتقاد قرار داده است.

پوتین در ادامه از افزایش روابط اقتصادی میان مسکو و تهران خبر داد. او درسخنرانی خود دراین نشست تاکید کرد که یک نظم جهانی جدید در حال شکل‌گیری است و مراکز جدیدی از رشد اقتصادی ونفوذ سیاسی درحال ظهورهستند.

https://www.akhbar-rooz.com/253000/1403/07/20/

مطالب مرتبط با اين مقاله:   سرگئی لاوروف در تهران با رئیسی دیدار کرد

خبرگزاری دولتی روسیه: توافق همکاری تازه مسکو و ایران به حالت تعلیق درآمد

رویترز: ایران به زودی صدها موشک بالستیک به روسیه تحویل می‌دهد

دیدار پزشکیان با نخست وزیر روسیه در تهران


هیچ نظری موجود نیست: