۱۳۸۹ تیر ۲۹, سه‌شنبه

کنفرانس بین‌المللی افغانستان درکابل

کنفرانس بررسی نقش نیروهای بین‌المللی وافغانی درتامین امنیت وبازسازی افغانستان

ایل گویجی : کشورهای شرکت کننده درتامین امنیت وبازسازی افغانستان، جهت بررسی میزان پیشرفت های درنظر گرفته شده و بررسی موانع و مشکلات، هراز چندی کنفرانسی برگزار می کنند. کنفرانس ما قبل آخر درلندن برگزار شده بود واین بار روز سه‌شنبه (۲۰ ژوئیه/ ۲۹ تیر) درپایتخت افغانستان برگزارشد. از نظر کارشناسان این کنفرانس بزرگترین نشست بین‌المللی درافغانستان طی ۳۰ سال گذشته است که درآن بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا، وزیر خارجه آلمان و نیز وزرای خارجه فرانسه، بریتانیا و ده‌ها مقام دیگر از سراسرجهان درآن شرکت داشتند.

- در زیر گزارش دویچه وئله از کنفرانس مذکور

درکنفرانس کابل چه گذشت؟

مسئولیت حفظ امنیت افغانستان، تا سال ۲۰۱۴ میلادی به خود افغانی‌ها منتقل می‌شود. این مهم‌ترین نتیجه کنفرانس افغانستان بود که روز سه‌شنبه (۲۰ ژوئیه) در میان تدابیر شدید امنیتی در کابل برگزار شد.

اندکی پیش از آغاز کار کنفرانس افغانستان، چند موشک به نزدیکی فرودگاه کابل شلیک شد. همچنین دولت افغانستان ادعا کرد که چند شورشی را که قصد انجام عملیات تروریستی در کنفرانس داشته‌اند، کشته است. با این همه، ناظران غربی از این که حادثه تروریستی مهمی در جریان کنفرانس روی نداده است، ابراز خرسندی کردند.

افغان‌ها مسئول امنیت افغانستان

خبرگزاری آلمان از کنفرانس کابل به عنوان " بزرگترین کنفرانس بین‌المللی تاریخ افغانستان" یاد کرد. هیئت‌های نمایندگی هفتاد کشور و رهبران ناتو و سازمان ملل متحد در این کنفرانس حضور داشتند و با صدور یک قطعنامه به کار خود پایان داند. در این قطعنامه تاکید شده است که تا سال ۲۰۱۴ میلادی مسئولیت حفظ امنیت افغانستان به نیروهای نظامی و انتظامی این کشور سپرده خواهد شد.

حامد کرزای رئیس‌جمهور افغانستان اطمینان داد که کشورش تا سال ۲۰۱۴ توانایی تامین امنیت خود را خواهد داشت. وی خواستار آن شد که علاوه بر حفظ امنیت، مسئولیت کنترل و توزیع کمک‌های بین‌المللی نیز به دولت وی سپرده شود.

جامعه بین‌المللی اعلام کرده که حاضر است ۵۰ درصد کمک‌ها را از طریق دولت مرکزی افغانستان توزیع کند، مشروط بر آن‌که سیستم مالی اصلاح و مبارزه با فساد جدی گرفته شود. جهان غرب تا چند سال پیش امید زیادی به دولت کرزای بسته بود، اما امروز بسیاری از غربی‌ها همین دولت را یکی از موانع مبارزه با فساد و مواد مخدر می‌دانند. به تازگی برادر کرزای متهم شده که میلیاردها دلار پول نقد را از افغانستان خارج کرده است.

جذب نیروهای طالبان

برنامه خلع سلاح و جذب نیروهای طالبان، یکی از مهم‌ترین چالش‌های کنفرانس کابل بود. این برنامه که در کنفرانس لندن اعلام شده بود، در کابل زوایای روشن‌تری یافت. دولت افغانستان تصمیم دارد ظرف ۵ سال آینده، ۳۶ هزار نفر از نیروهای طالبان را به جامعه باز گرداند. برای تحقق این هدف، کابل ۷۷۳ میلیون دلار کمک درخواست کرده است.

گیدو وستروله وزیرخارجه آلمان نتیجه کنفرانس کابل را مثبت ارزیابی کرد. وی گفت: «تعیین سال ۲۰۱۴ به عنوان زمان انتقال مسئولیت حفظ امنیت، سبب می‌شود که دولت آلمان نیز در همین دوره فعلی بتواند چشم‌اندازی برای بازگشت نیروهای خود ترسیم کند.»

وزیر خارجه آلمان افزود که کاهش شمار سربازان آلمانی مستقر در افغانستان می‌تواند از سال آینده شروع شود، وی اما رقمی اعلام نکرد.

هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا، از کنفرانس کابل به عنوان ‌«بخشی از یک سفر پر مانع» یاد کرد. منوچهر متکی وزیرخارجه جمهوری اسلامی نیز در کنفرانس کابل شرکت داشت. جمهوری اسلامی در ماه ژانویه امسال، کنفرانسی را که برای بررسی وضعیت افغانستان در لندن تشکیل شد، تحریم کرده بود.

آزمایش امنیت در سه یا چهار استان

ناتو تصمیم دارد پائیز امسال در کنفرانس لیسبون نخستین ایالت‌هایی را که امکان انتقال مسئولیت حفظ امنیت در آن‌ها از سال ۲۰۱۱ وجود دارد مشخص کند. به گفته وزیرخارجه آلمان، این طرح در سه یا چهار استان از ۳۴ استان افغانستان تجربه خواهد شد. یکی از این استان‌ها در شمال افغانستان و در حوزه مسئولیت آلمان قرار دارد.

هم‌زمان دبیرکل ناتو تصریح کرد که نیروهای ناتو، حتی پس از انتقال مسئولیت به ارتش و پلیس افغانستان، برای پشتیبانی از این نیروها در هندوکش باقی خواهند ماند.

هیچ نظری موجود نیست: