۱۳۸۹ مهر ۴, یکشنبه

بررسی وضعیت حقوق بشر ایران درمقرUN در ژنو

بررسی وضعیت حقوق بشر ایران درکنفرانس جنبی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

سخنرانهای روز اول درمورد وضعیت گروههای اتنیکی واقلیتهای مذهبی صحبت کردند

*- برگرفته از: اخبار روز، ٣ مهر ۱٣٨۹- ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۰

گزارش از ساسان امجدی: اولین روز از کنفرانس بررسی وضعیت حقوق بشر ایران درنشستهای جانبی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه درمقر سازمان ملل درشهر ژنو تشکیل شد.
همزمان با پانزدهمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل درشهر ژنو سویس، روز پنجشنبه
۲٣ سپتامبر، اولین جلسه بررسی وضعیت حقوق بشر درایران با موضوع گروههای اتنیک واقلیتهای مذهبی درقالب کنفرانس جنبی شواری حقوق بشر سازان ملل متحد برگزار گردید.
دراولین نشست از این کنفرانس چهار روزه، هشت سخنران آخرین وضعیت حقوق بشر مربوط به گروههای اتنیکی و اقلیتهای مذهبی را مورد بررسی قرار دادند.
دیان علایی، نماینده جامعه جهانی بهائیان درسازمان ملل با اشاره به تشدید فشارهای اعمال شده براین اقلیت مذهبی گفت آنچه امروز ما به عنوان نقض حقوق شهروندان بهایی شاهد آن هستیم برخاسته از اجرای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، و این قوانین هستند که اجازه تخریب منازل، عدم امکان اشتغال و صدور احکام سنگین برای جامعه بهاییان را صادر می کند.
ایشان ضمن تاکید بر نقض گسترده حقوق کلیه شهروندان خصوصا گروه های اتنیکی و مذهبی درایران، شرایط موجود را برای بهاییان وخیم توصیف کرد.
سخنران دوم این نشست، خسرو عبداللهی ازاعضای کنگره ملیتهای ایران فدرال (
CNFI) با ارائه یک جمع بندی کلی ازوضعیت ملیت های تحت ستم درایران، ازفدرالیسم به عنوان راهکاری جهت برون رفت از تداوم نقض حقوق بشر در ایران یاد کرد.
درادامه گلمراد مرادی، ازمحققین حوزه اهل حق (یارسان) حقوق کردهای یارسان را مورد توجه قرارداده وممانعتهای به عمل آمده درابرازعقاید از سوی این شهروندان را تا جایی دانست که مردم را ناچار به انکار مذهب خود دراماکن عمومی ودولتی نموده است.
وی همچنین تبعیض های موجود دراین منطقه را با توجه به "کرد بودن" یارسانها که خود همواه مورد شدیدترین فشارها قرار داشته‌اند مضاعف ارزیابی کرد.
فلسفه نقض حقوق بشر در کردستان موضوع سخنرانی بعدی این کنفرانس بود که از سوی کاوه آهنگری نماینده حزب دمکرات کردستان مطرح گردید.
وی قانون اساسی جمهوری اسلامی را تقویت کننده نقض حقوق بشر در ایران دانسته و خوانش های مختلف از این قوانین بر مبنای منافع فردی و گروهی را دلیل دیگری بر تقویت فضای حاضر دانست.
شهناز غلامی زندانی سابق سیاسی که مدتی از حبس خود را با سکینه آشتیانی شهروند محکوم به سنگسار در زندان تبریز سپری کرده است به بررسی وضعیت حقوق بشر در آذربایجان پرداخت.
این روزنامه‌نگار آذری با اشاره به اهمیت و جایگاه تدریس به زبان مادری در مدارس، یکی از دلایل صدور حکم سنگسار برای خانم آشتیانی را عدم تسلط وی به زبان فارسی دانسته و افزودند که ایشان در هنگام صدور حکم، برگه‌ای را به امضا رسانده که از محتوای آن بی اطلاع بوده است.
گزارش آماری از اعدام، کشتار، بازداشت های گسترده و صدور احکام سنگین در کردستان طی شش ماه گذشته از دیگر مواردی بود که در این کنفرانس از سوی ساسان امجدی از فعالان حقوق بشر کرد ارائه گردید.
فرید بهشتی با موضوع مسئله نوکیشان مسیحی ونازنین انصاری با ارائه مطلبی درباره تحت ستم بودن بیشتر اقلیتهای مذهبی و حتی بخشی از روحانیت تشیع و لزوم جدایی دین از سیاست ازدیگرسخنرانان در این کنفرانس بودند.
مشارکت فعالان حقوق بشر دراین کنفرانس با دعوت سازمان سودویند اتریش صورت پذیرفت.
این کنفرانس روز جمعه
۲۴ سپتامبر با موضوع حقوق بشر زنان به کار خود ادامه داد.
ترور، شکنجه، اعدام وهمچنین آزادی مطبوعات و عقیده دو مقوله دیگر می باشند که طی روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته آینده بدانها پرداخته خواهد ش
د.%

هیچ نظری موجود نیست: