۱۴۰۰ فروردین ۱۴, شنبه

عوارض واکسن آسترازنکا؛ هفت مورد مرگ در بریتانیا

از بین ۱۸میلیون شهروند بریتانیایی که واکسن آسترازنکا زده‌اند، ۳۰ مورد لختگی خون ثبت شده که در هفت مورد به مرگ انجامیده است. آژانس دارویی بریتانیا نرخ خطر را بسیار ناچیز دانسته وازمردم خواسته به واکسن اعتماد کنند 

۱۸میلیون و ۱۰۰هزار بریتانیایی واکسن آسترازنکا زده‌اند که هفت نفرشان بر اثر عوارض ناشی از لخته شدن خون جان باخته‌اند. آژانس دارویی بریتانیا اما تاکید می‌کند که این رقم بسیار ناچیز است و نباید به معنای خطرناک بودن واکسن تلقی شود

تا ۲۴ ماه مارس، ۳۰ مورد لخته شدن خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا در بریتانیا به ثبت رسیده که ۲۲ مورد آن لختگی در عروق مغزی بوده است. در هشت مورد بقیه ، بیماران از  ترومبوزهای دیگر یا کمبود پلاکت‌های خون رنج برده‌اند. تا کنون هیچ نمونه‌ای از لخته شدن خون پس از دریافت واکسن بیون‌تک-فایزر مشاهده نشده است.

آژانس دارویی بریتانیا MHRA تکرار کرده که مزایای واکسن "به طور قابل توجهی" از خطرات و مضرات آن بیشتر است و از مردم خواسته به واکسیناسیون اعتماد داشته باشند. در توصیه این آژانس به شهروندان یادآوری شده که واکسن، تنها روش کارآمد برای پیشگیری از مرگ و میر ناشی از کروناست.

اما آلمان و هلند، تصمیم گرفته‌اند که واکسن آسترازنکا تا اطلاع ثانونی برای افراد زیر ۶۰ سال استفاده نشود. وزیر بهداشت هلند اعلام کرده که پنج مورد لختگی خطرناک خون پس از تزریق آسترازنکا نزد زنان ۲۵ تا ۶۵ سال مشاهده شده که در یک مورد به مرگ انجامیده است.

هوگو د یونگ تاکید کرده که تعلیق تزریق آسترازنکا درهلند یک اقدام احتیاطی است تا نظر نهایی آژانس دارویی اروپا اعلام شود. برهمین اساس، برنامه واکسیناسیون ۱۰هزار نفراز کارکنان بخش درمان هلند که زیر۶۰ سال سن دارند، عجالتا به تعویق افتاده است.

دولت آلمان روز سه‌شنبه ۳۰ مارس تصمیم گرفت که آسترازنکا تنها برای افراد بالای ۶۰ سال استفاده شود. انتظار می‌رود آژانس یاد شده تا چهارشنبه هفتم آوریل در باره ایمنی این واکسن بیانیه بدهد.

روز جمعه دوم آوریل، مقامات بهداشتی فرانسه نیز از دو مورد جدید لختگی خطرناک خون و دو مرگ تازه پس از تزریق آسترازنکا خبر دادند. تا کنون ۱۲ نمونه لخته شدن خون بین شهروندان فرانسوی واکسینه شده به ثبت رسیده و مجموعا چهار نفر در پی ترومبوز درگذشته‌اند.

آژانس دارویی فرانسه نیز تاکید کرده که میزان خطر و عوارض واکسن بسیار ناچیز است و شهروندان نباید نگران باشند. فرانسه با ورود به موج سوم کرونا، از روز شنبه سوم آوریل یک قرنطینه چهارهفته‌ای با محدودیت‌ها و مقررات بسیار سختگیرانه را اعمال می‌کند.%

تاریخ 03.04.2021 ،  لینک کوتاه شده https://p.dw.com/p/3rYA7

هیچ نظری موجود نیست: