۱۴۰۳ اردیبهشت ۲۲, شنبه

TOÝUMYZA GÜN SANAÝARYS

 Bu ýyl Magtymguly atamyzyň doglan gününiň şanyna Köln şäherinde geçirjek dabaramyza BIR (1) GÜN GALDY.

Duşuşyk ýeri : Allerweltshaus Köln, Geissel Str. 3-5, 50823 Köln

Wagty : Şenbe güni, 11.05.2024, sagat 17:00- 22:00

Türkmen Kultur Ojagy

Köln, 10. 05. 2024

https://www.facebook.com/ucbolup/posts/pfbid036XtHiyVuC9gYirooR6HGLSupf1i2fM6nNKhbU4aLJnP3ysW6nr9m522p5JBkAaMRl

مجمع عمومی سازمان ملل خواهان تشکیل کشور مستقل فلسطینی شد

 مجمع عمومی سازمان ملل وبرنامه چند کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور«مستقل فلسطین» 

مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطع خواهان تشکیل کشور مستقل فلسطینی شده و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از برنامه چند کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن آن خبر داده است. همزمان دبیرکل سازمان ملل نسبت به وضعیت «فاجعه بار» رفح هشدار داده است.

مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه با تصویب قطعنامه‌ای از شورای امنیت خواست تا با نظر مثبت درخواست تشکیل کشور مستقل فلسطینی را بازنگری کند و فلسطین را به عنوان صد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل به رسمیت بشناسد.

از میان ۱۹۳ عضو سازمان ملل ۱۴۳ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند.

پیش ازاین درخواست تشکیلات خودگردان برای عضویت کامل درسازمان ملل با وتوی آمریکا درشورای امنیت ناکام مانده است.

فلسطینیان ازسال ۲۰۱۲ دارای وضعیت ناظر غیرعضو بوده‌اند که از حقوقی کمتر از یک عضو کامل برخوردار است.

درمورد عضویت یک کشور تنها شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند تصمیم گیری کند.

قطعنامه روز جمعه سازمان ملل حقوق بیشتری به فلسطینیان در این نهاد جهانی می‌دهد و به آن‌ها اجازه می دهد تا به طور کامل در بحث ها شرکت کنند،‌ مواردی را به عنوان دستور کار پیشنهاد دهند و نمایندگان خود را در کمیته ها انتخاب کنند.

با این حال هنوز هم حق رای دادن نخواهند داشت، موردی که مجمع عمومی سازمان ملل قدرت اعطای آن را ندارد و باید توسط شورای امنیت حمایت شود.

درهمین حال امروز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت که اسپانیا، ایرلند، اسلوونی و احتمالا شماری دیگر از کشورهای اروپایی در حال برنامه‌ریزی برای به رسمیت شناختن «کشورمستقل فلسطین» در ۲۱ ماه مه هستند.

آقای بورل شب گذشته در سخنانی در رادیواسپانیا گفت اگر چه این اقدام چیزی را درصحنه نبرد تغییر نمی‌دهد، اما این اقدامی نمادین است که اراده برای وجود یک «کشورمستقل فلسطین» را به رسمیت می‌شناسد.

پاسخ او به سوالی که آیا ۲۱ ماه مه زمانی است که اسپانیا و ایرلند وسایر کشورهای اتحادیه اروپا «کشورمستقل فلسطین» را به رسمیت می‌شناسند، مثبت بود و به کشور اسلوونی هم اشاره کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «این یک عمل نمادین با ماهیت سیاسی است.»

آقای بورل افزود احتمالا بلژیک و سایر کشورها هم از چنین تصمیمی پیروی خواهند کرد.

رابرت گلوب، نخست وزیر اسلوونی هم اوایل این هفته گفت که کشورش تا اواسط ژوئن، «کشورمستقل فلسطین» را به رسمیت خواهد شناخت.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا هم درماه مارس گفت که اسپانیا، ایرلند به همراه اسلوونی ومالت توافق کرده‌اند که اولین گام‌ها را برای به رسمیت شناختن «کشورمستقل فلسطین» بردارند و راه حل دوکشوری را برای برقراری صلح پایدار ضروری می‌دانند.

این اقدامی است که اسرائیل همواره با آن مخالفت کرده است.

ازسال ۱۹۸۸،‌ ۱۳۹ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل «کشورمستقل فلسطین»‌ را به رسمیت شناختند.%  بی.بی.سی،۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰ مه ۲۰۲۴ 

https://www.bbc.com/persian/articles/c72pgkgykpko

۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۹, چهارشنبه

حکم اعدام برای توماج صالحی را سفیران حقوق بشر 11کشور محکوم کردند

 سفیران حقوق بشر ۱۱کشور اروپایی صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را محکوم کردند

  فردا، پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ – 9مه 2024

سفیران حقوق بشر ۱۱کشور اروپایی صدور حکم اعدام برای توماج صالحی٬ خواننده معترض وشناخته شده رپ ایرانی٬ را محکوم کردند.

هیلل نویر، مدیر اجرایی دیدبان سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه درشبکه اجتماعی ایکس از بیانیه مشترک سفیران حقوق بشر یازده کشور اروپایی درمحکومیت صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، خبرداد.

آقای نویر با اشاره به اینکه توماج صالحی یکی از «صداهای قدرتمند حامی تظاهرات مسالمت آمیز پس از مرگ ژینا مهسا امینی وخواستار آزادی و حقوق زنان و دختران درایران است»، ازحکومت ایران خواسته است تا به تعهدات خود، از جمله آزادی بیان، مندرج درمیثاق بین‌المللی حقوق مدنی وسیاسی که ایران یکی ازکشورهای عضو آن است، پایبند باشد.

سفیران این ۱۱ کشور اروپایی تاکید می‌کنند که صدور حکم توماج صالحی درشرایطی صورت می‌گیرد که محدودیت‌های شدید آزادی هنری و دیگر اشکال آزادی بیان درایران بیش از پیش ادامه دارد و حکومت از مجازات اعدام به‌عنوان ابزاری برای ایجاد ترس وسرکوب مخالفان استفاده می‌کند.

این بیانیه درادامه می ‌افزاید:« به صداهای بسیاری درسراسر جهان می‌پیوندیم که خواستار آزادی فوری توماج صالحی و سایر زندانیان سیاسی ومعترضان مسالمت‌جو درایران هستند

درانتهای این بیانیه، سفیران این ۱۱کشور اروپایی ضمن اعلام مخالفت خود با مجازات اعدام از جمهوری اسلامی می‌خواهند تا از این ابزار به عنوان وسیله‌ای برای سرکوب مخالفان استفاده نکند.

بنا بر اعلام مدیر اجرایی دیدبان سازمان ملل، نمایندگان کشورهای فرانسه، آلمان، بریتانیا، سوئد، نروژ، فنلاند، هلند، اسپانیا، استونی، لیتوانی ولوکزامبورگ درشورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، امضاکنندگان این بیانیه مشترک هستند.

امیر رئیسیان یکی از دو وکیل پرونده توماج صالحی ۵ اردیبهشت خبر داد که این خواننده معترض بابت پرونده اتهامی سال ۱۴۰۱ توسط دادگاه انقلاب اصفهان به اعدام محکوم شده است.

انتشار خبر صدور حکم اعدام برای این خواننده معترض توسط دادگاه انقلاب اعتراض، موج گسترده جهانی ازاعتراض به این رأی را در پی داشته که همچنان ادامه دارد.

توماج صالحی درجریان اعتراضات گسترده سال ۱۴۰۱ که با مرگ مهسا ژینا امینی دربازداشت گشت ارشاد آغازشد حضور جدی داشت وازتمام معترضان وبازداشتی‌ها وفعالان سیاسی حمایت می‌کرد.

https://www.radiofarda.com/a/32938700.html

۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۶, یکشنبه

امروز تمام فرهنگ‌ها وخرده فرهنگ‌ها درکنار هم زندگی می‌کنند

پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران با تأکید براینکه یک هنجار یا قاعده‌، زمانی می‌تواند شایع و محقق شود که از یک پشتوانه قوی وجدان جمعی یا حمایت مردم برخوردار باشد، گفت: هر روز جامعه از سبک زندگی ای که حکومت می‌خواهد اعمال کند، فاصله بیشتری می‌گیرد. یعنی هر روز فاصله و شکاف‌های عمیق‌تری بین ارزش‌ها و هنجارهای حاکمیت با مردم می‌بینیم. نتیجه چیست؟ سال ۱۴۰۱ بطور جدی نتیجه‌اش را دیدیم، اما به نظر می‌رسد که یک نوع فراموشی در بخش‌هایی از حاکمیت وجود دارد.

سعید معیدفر در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: واقعا نمی‌دانم ما برای چه کسی صحبت می‌کنیم و مخاطب ما چه کسی است؟ تجربه‌ها بیانگر این است که عملا گوش به این حرف‌ها داده نمی‌شود یا به عبارتی باید بگویم، آیا ما برای خودمان صحبت می‌کنیم یا برای جامعه صحبت می‌کنیم؟ یا برای سیاستگذاران و برنامه‌ریزان صحبت می‌کنیم؟ اگر خواسته باشم برای دل خودم حرف بزنم و یا حرف دل مردم را بزنم، عملا مخاطب من حکومت نیست. چون هر برنامه یا سیاستی که می‌گذارد، اصلا کاری به ابعاد اجتماعی آن ندارد.

وی با ابراز این عقیده که به ویژه در سه، چهار سال اخیر هرچه جلوتر آمده‌ایم، اساسا بخش‌هایی در حاکمیت کاری ندارند که سیاست‌ها، کنش‌ها و برنامه‌ریزی‌های آنها چه تبعات اجتماعی دارد، افزود: البته شاید اقلیتی که به نحوی مخاطب حکومت هستند، دراین قضیه با حاکمیت هم‌راستا باشند، ولی عملا می‌توان گفت که بخش بزرگی از جامعه راه خودش را می‌رود و حاکمیت هم راه خودش را می‌رود؛ نه او به تبعات رفتار خودش فکر می‌کند ونه این. به نوعی دومسیر متفاوت دارد طی می‌شود.

وی با اشاره به برخی وقایع درسال‌های گذشته، یادآور شد: افراد حاضر دراعتراضات، مدتی سبک زندگی خودشان را نشان دادند وامروز نهایتا تصمیمی که دوباره حاکمیت گرفته این است که اوضاع را به شرایط قبل از نیمه دوم ۱۴۰۱ برگرداند. اما این امر به نظر می‌رسد که امکان‌پذیر نیست. چرا که به لحاظ جامعه‌شناختی می‌گوییم یک هنجار یا قاعده‌ زمانی می‌تواند شایع و محقق شود که از یک پشتوانه قوی وجدان جمعی یا حمایت مردم برخوردار باشد. طی قرن‌ها و سده‌های متعدد، مردم زندگی می‌کردند و هنجارها و سبک زندگی، پوشش، آرایش و آداب و رسوم خودشان را داشتند. مردم به طور عموم یک چیزی را پذیرفته بودند و بین خودشان قرارداد عرفی بود و نهایتا چون آن عرف از یک پشتوانه قوی اجتماعی برخوردار بود و مردم مبتنی بر هنجارهای خودشان از آن عرف حمایت می‌کردند، و اساسا نیاز به اعمال زور از بالا نداشت.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران تصریح کرد: البته حاکمیت‌ها برای موارد نادری که اتفاق می‌افتاد، حضور داشتند. مثلا اگر قتلی اتفاق می‌افتاد نیاز به مداخله حکومت‌های محلی و یا حکومت در یک مقیاس بزرگ‌تر بود. اما بقیه امور جامعه در اختیار خودش بود. یعنی مردم فی ذاته و بر اساس ارزش‌های خودشان از هنجارها حمایت و بر اساس آن عمل می‌کردند. اگر کسی هم تخلف می‌کرد، وجدان جمعی به نحوی او را مورد مؤاخذه قرار می‌داد.

پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است

وی تأکید کرد: اما به دنیای جدید که وارد شدیم، «یکدست‌سازی» پروژه‌ای است که حکومت‌های ایدئولوژیک دنبال کرده‌اند. یعنی تلاش داشته‌اند که همه مردم را یک مدل ببینند و دیگر تنوع فرهنگی، ارزشی، هنجاری و سبک زندگی را نبینند. طبیعتا این پروژه همه جا شکست خورده است. یعنی علی‌رغم اینکه حکومت‌های ایدئولوژیک با تمام قوا، زور و فشار از بالا تلاش کرده‌اند که پروژه یکدست‌سازی را دنبال کنند، موفق نشده‌اند. اما این حکومت‌ها از تاریخ و تجربه حکومت‌های مشابه درس نگرفته‌اند و دوباره می‌خواهند آن را تکرار کنند.

معیدفر گفت: جالب است که درکشور خود ما حداقل درسال ۱۴۰۱ تجربه کردیم و دیدیم که نمی‌شود؛ و نهایتا چقدر دردسر برای حکومت ایجاد کرد و چقدر خسارت به مردم وارد شد. روی شرایط اقتصادی و ثبات کشور در عرصه بین‌المللی هم تأثیر گذاشت. اما باز درس گرفته نمی شود و دوباره می‌خواهند آن را تکرار کنند.

وی در ادامه در خصوص میزان بازدارنگی برخی طرحها و رفتارهای حاکمیتی گفت: پروژه یکدست‌سازی حتی درحکومت پهلوی اول هم دنبال می‌شد. یعنی حکومت همه تلاش خودش را کرد تا مردم را نسبت به یک سری هنجارها مرتبط کند ولی نشد و دست آخر یک انقلاب اسلامی اتفاق افتاد. یعنی عکس جریانی که حکومت دنبال می‌کرد، رجعتی به ارزش‌های دینی اتفاق افتاد. حالا جمهوری اسلامی دنبال این است که پروژه یکدست‌سازی را با مسیر متفاوتی دنبال کند؛ و نتیجه‌اش را دارید می‌بینید.

معیدفر با بیان این عقیده که هر روز جامعه از سبک زندگی دلخواه سیستم رسمی فاصله بیشتری می‌گیرد، ادامه داد: هر روز فاصله و شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی، ارزش‌ها و هنجارهای حاکمیت با مردم می‌بینیم. اما در عین حال عبرتی هم نمی‌گیرند. نتیجه چیست؟ سال ۱۴۰۱ به طور جدی نتیجه‌اش را دیدیم؛ و قطعا این بار می‌تواند در ابعاد خیلی وسیع‌تر اتفاق بیفتد. یعنی شاید بعد از یک مدتی فکر می‌کنند همه چیز آرام شده و سکوت است، و دوباره شروع کنیم. به نظر می‌رسد که یک نوع فراموشی وجود دارد.

وی افزود: از آنجا که این اعمال زور برای تحقق یک سلیقه خاص، پشتوانه اجتماعی ندارد؛ حتی در میان کسانی که خودشان با آن هنجارها و ارزش‌های حاکمیت همصدایی دارند. یعنی در خیابان‌ها و در بیشتر مواقع، کسانی که سبک پوشش متفاوتی دارند مورد اعتراض مذهبی‌ها هم قرار نمی‌گیرند و یک نوع همزیستی مسالمت‌آمیز بین آنها ایجاد شده است. ما این همزیستی را در بسیاری از کشورهای اسلامی می‌بینیم. یعنی امروز اساس بر پذیرش ارزش‌های متقابل هست وما وارد دنیایی شده‌ایم که این تفاوت پذیرفته شده است.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران یادآور شد: درگذشته تنوع بوده، اما آدم‌ها چون درقالب قوم، طایفه وایل جدا ازهم زندگی می‌‎‌کردند، شاید دچار مشکل نمی‌شدند. ولی امروز تمام این فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها درکنار هم زندگی می‌کنند. اوایل تلاش بر این بود که یکی از اینها خودش را بر دیگران تحمیل کند، ولی الآن به تدریج ما داریم وارد دنیایی می‌شویم که خرده فرهنگ‌های متفاوت دارند در کنار هم همزیستی مسالمت‌آمیز پیدا می‌کنند. یعنی می‌گوید تو سبک زندگی خودت را داری و من هم سبک زندگی خودم را دارم؛ می‌توانیم ضمن احترام به سلیقه‌ها، ارزش‌ها و هنجارهای همدیگر دوستی و معاشرت هم داشته باشیم. ما وارد این دنیا شده‌ایم، اما متأسفانه حاکمیت ما نمی‌خواهد این را بپذیرد؛ و الآن نگران است که حتی مذهبیون اعتراض جدی نسبت به سبک زندگی مغایر با نظر حاکمیت ندارند و با آن کنار آمده‌اند.

وی گفت: خود من هر روز در مترو و شهر رفت و آمد دارم و می‌بینم که چگونه گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند. وقتی که در جامعه زمینه اعتراض به سبک زندگی گروه دیگر وجود ندارد، حاکمیت مجبور است به زور آن را دنبال کند. طبیعتا چون وجدان عمومی پشت سرش نیست، حتما شکست خواهد خورد. البته خسارت‌های خیلی سنگینی هم به جامعه وارد خواهد کرد.

وی در ادامه گفت و گو با جماران تأکید کرد: نگاه رسمی، دیگر نمی‌تواند بگوید من فکر و ایده‌ای دارم و همه باید در آن چهارچوب قرار بگیرند. همین الآن رفراندوم هم نمی‌خواهد، در مطالعات و بررسی‌های اجتماعی که برگزار می‌شود، می‌توانید واکنش مردم را ببینید. بخش عظیمی از مردم امروز به شدت با ارزش‌های مسلط در تضاد قرار گرفته‌اند؛ با هنجار‌هایی که او می‌خواهد القاء کند در تضاد و تزاحم قرار گرفته‌اند. این حاکمیت یا باید با ارزش‌های جامعه همراه شود و یا با جامعه درگیر شود و نهایتا هم خودش آسیب ببیند و هم به جامعه آسیب جدی بزند.

وی با بیان اینکه فکر می کنم راه دوم انتخاب شده است، تصریح کرد: به جای اینکه خود را با هنجارها و ارزش‌های امروز جامعه تطبیق بدهند، می‌خواهند در بر همان پاشنه سالهای گذشته بچرخد که جامعه اقبالی به سمت هنجارها و ارزش‌هایی نشان دادند. اما وضع عوض شده و دیدگاه‌های مردم تغییر پیدا کرده و بررسی‌های اجتماعی نشان می‌دهد که چه اتفاقات بزرگی دارد در جامعه می‌افتد. به نظر می‌رسد حاکمیت چشمش را به روی این تغییر و تحولات بسته و می‌خواهد ارزش‌های خودش را القاء کند؛ جواب نمی‌دهد.

وی در تبیین دیدگاه خود گفت: وقتی یک جامعه دارای فرهنگ خاص و تنوع فرهنگی، ارزشی و هنجاری باشد، شما نمی‌توانید او را عوض کنید. سال‌ها است در آموزش و پرورش و صدا و سیما تمام امکانات و ابزارها با بودجه‌های بسیار هنگفت تلاش شده که جامعه را به سمت ارزش‌های خاص خودشان بکشانند. اگر موفق شده بودند، مسلما دست به زور نمی‌زدند. بنابراین، شیوه‌های نرم هم دیگر جواب نمی‌دهد. یعنی جامعه ما مختصاتی پیدا کرده و با برخی مختصات حاکمیت ما سازگار نیست.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران اظهار کرد: حاکمیت مجبور است خودش را از عرصه‌های فرهنگی منعزل کند و بگوید صرفا می‌خواهم حکومت کنم؛ مثل برخی حکومت‌های دیگر که با ارزش‌ها و هنجارهای جامعه کاری ندارند و هر چیزی که مردم در مقیاس منطقه‌ای یا محلی وضع می‌کنند، حکومت کشور تلاش می‌کند که آن را در چهارچوب قانون بیاورد و نهایتا درچهارچوب آن نظمی برقرارکند؛ اقتصاد مملکت فعال وشرایط امنیتی درست باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رویکرد عدم دخالت درعرصه‌های فرهنگی و اجتماعی چه نسبتی با «جمهوری اسلامی» دارد؟ ابراز عقیده کرد: امروز به نظر می‌رسد که دیدگاه‌های خود مذهبیون هم عوض شده و بسیاری چیزها دیگر اهمیت گذشته را ندارد؛ نوع نگاه به دین و نوع مداخله دین در جامعه تغییر پیدا کرده است. اگر یک روزی بخش عمده‌ای از جامعه خواستار دخالت دین در امر سیاست بودند، بررسی‌های اجتماعی نشان می‌دهد هر دوره‌ای که مطالعات انجام گرفته، میزان نظر افراد درباره مداخله دین در سیاست به شدت کاهش پیدا کرده است. دو، سه ماه اخیر هم در مورد «پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌ها» اطلاعاتی بیرون آمد که وضعیت چگونه است؛ و این را می‌شود با سال‌های پیش مقایسه کرد.

سیاست باید عاملیت خودش را در تحقق دین کنار بگذارد

وی افزود: اینها نشان می‌دهد که سیاست باید عاملیت خودش را در تحقق دین کنار بگذارد واجازه بدهد که دین متناسب با مبانی اصلی خودش، روی اندیشه و رفتار انسان‌ها تأثیر بگذارد. اگرهمچنان مداخله حکومت در عرصه دین تداوم پیدا کند، نمی‌دانم که سال‌های آینده ما تا چه اندازه با گریز مردم از دین رو به رو خواهیم شد. یعنی الآن نمونه‌هایی هست و می‌تواند شدت بیشتری پیدا کند.

معیدفر در پاسخ به اینکه یعنی به عقیده شما هرچه حکومت مداخله‌اش را کمتر کند، ارزش‌های دینی در جامعه پررنگ‌تر می‌شود؟ گفت: حداقلش این است که روند گریز از دین به شدتی که الآن هست، نخواهد بود. البته برای پروسه دینداری نیاز به یک دوران خاصی داریم. فرض کنید مثل کسی که عمل کرده یا مدتی بستری بوده، عضلاتش خشک شده و باید فیزیوتراپی برود تا دوباره این عضلات به کار بیفتد، اگر حکومت مداخله خودش در امر دین را کنار بگذارد، مثل کسی است که فعلا از روی تخت بلند شده اما نیاز به فیزیوتراپی دارد. یعنی نیاز به عملیات جداگانه‌ای هست که کم کم بتواند حالت عادی پیدا کند.

وی در پایان گفت: بنابراین، فکر می‌کنم اولین گام این است که حکومت از تداوم و تشدید مداخله در امر دینی اجتناب کند؛ بعد خود مردم یا بزرگان جامعه وکسانی که باورهای عمیق دینی دارند، بتوانند با شیوه‌های ترویجی یا تعلیمی اوضاع را به حالت عادی برگردانند. فعلا این دخالتها در دین، ثلمه‌ای به دین وارد کرده که حالا حالاها آثار منفی آن را خواهیم داشت.

https://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/more/114166/

۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۴, جمعه

دختر ترکمن گم شده درترکمن صحرا پس از۵ روز جستجوی پیدا شد

مفقود شدن یسنا؛ دادستان کلاله گفت ظن آدم‌ربایی تقویت شده است

 بی.بی.سی، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ : چند روز پس از خبرساز شدن مفقودی کودکی دراستان گلستان ایران، دادستان کلاله گفته است که با توجه به شواهد ظن بازپرس پرونده درباره احتمال ربوده شدن یسنا تقویت شده است. چند مظنون هم به پلیس آگاهی احضار شده‌اند. ‌‌‌‌

به گفته جواد میردوستی «تحقیقات درباره مفقودی یسنا کودک کلاله‌ای تا زمان شناسایی و دستگیری همه عوامل ادامه دارد.»‌

خبر مفقود شدن یسنا، کودک چهارساله‌ای درکلاله، استان گلستان درهشتم اردیبهشت، منتشر شد.

از آن روز بسیاری از مردم محلی به همراه نیروهای هلال احمر شروع به جستجوی مزارع، چمن‌زارها و دشت‌های اطراف محل مفقود شدن کلاله کردند و افکار عمومی به شدت نگران سرنوشت یسنا بود.

ویدئو‌هایی که بسیج مردمی را درحال جستجوی یسنا نشان می‌داد درشبکه‌های اجتماعی بارها بازنشر شد.

تصویر،بسیاری از مردم محلی برای پیدا کردن یسنا درکنار نیروهای هلال احمر بسیج شدند

درنهایت در۱۳ اردیبهشت پس از ۵ روز جستجوی شبانه‌روزی یک مربی گلایدر داوطلب هلال احمر که از آسمان اطراف را رصد می کرد، یسنا را پیدا کرد. ‌‌

براساس گزارش‌ها، خانواده این کودک عصر یکشنبه نهم اردیبهشت هنگام کار درمزارع روستای «یللی بدراق» متوجه گم‌ شدن او شدند.

ایرنا می‌گوید نیروهای هلال احمر از همان زمان در کنار مردم محلی جستجو برای یافتن یسنا را آغاز کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان درباره این عملیات جستجو گفت: «چندین دستگاه پاراموتور و هلی شات در کنار سگ‌های زنده‌یاب به همراه روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر از نیروی هلال احمر و مردمی به صورت هوایی و زمینی در منطقه حضور داشتند و کار گشت‌زنی را انجام دادند.» ‌‌‌

‌یسنا پس از پیدا شدن، به بیمارستان منتقل شد و تحت معاینات پزشکی قرار گرفت. ‌

ویدیوهای منتشر شده، مادر این کودک را در کنار او در بیمارستان نشان میدهد. در این ویدئوها همچنین یک مسئول هلال احمر ایران در کنار بستر یسنا دیده می‌شود که می‌گوید «وضعیت بالینی او خوب است.»

https://www.bbc.com/persian/articles/cq5n9zglv0eo

خشونت علیه خبرنگاران مسائل محیط زیستی درجهان افزایش مییابد

یونسکو:  افزایش خشونت علیه خبرنگاران مسائل محیط زیستی در سراسر جهان

 فردا ، جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ 

یونسکو، نهاد امور فرهنگی سازمان ملل، در گزارشی از افزایش خشونت و تهدید علیه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران امور محیط زیست، هم از طرف بخش خصوصی و هم بخش دولتی، خبر داد.

طبق گزارش آژانس امور آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل که روز پنج‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت، منتشر شد، در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳ دست‌کم ۴۰ روزنامه‌نگار محیط زیست به قتل رسیده‌اند.

از ۴۴ روزنامه‌نگار و خبرنگاری که حین پوشش اخبار مسائل محیط زیستی به قتل رسیده‌اند، تنها پنج پرونده به محکومیت عاملان قتل منجر شده است.

این نهاد برای تهیه گزارش خود از ۹۰۵ روزنامه‌نگار در۱۲۹ کشور پرس و جو کرده است. بیش از ۷۰ درصد از این اصحاب رسانه اعلام کرده‌اند که هدف تهدید و خشونت و فشار بوده‌اند.

تنها در پنج سال گذشته، ۳۰۵ حمله به این خبرنگاران گزارش شده است.

از این میان،‌ دست‌کم ۷۴۹ روزنامه‌نگار و رسانه در ۸۹ کشور هدف حمله قرار گرفته‌اند. «عوامل دولتی و حکومتی» مسئول دست‌کم نیمی از این حملات معرفی شده‌اند.

آن طور که در این گزارش آمده است، خبرنگاران مرد به طور کلی بیشتر هدف حمله فیزیکی قرار گرفته‌اند، و خبرنگاران زن غالبا در فضای مجازی هدف حمله بوده‌اند.

در ایران نیز خبرنگاران و فعالان محیط زیست همواره تحت فشار بوده‌اند.

https://www.radiofarda.com/a/32931636.html 

۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۰, دوشنبه

اعتراض بصدورحکم اعدام برای توماج صالحی درشهرهای مختلف جهان

 تداوم تجمعات دراعتراض به حکم اعدام برای توماج صالحی درشهرهای مختلف جهان

تظاهرات درحمایت از توماج صالحی، رپِر معترض، و محکومیت صدور حکم اعدام برای او در روز یکشنبه ۹ اردیبهشت درشهرهای مختلف جهان ادامه یافت.

در این روز تجمعاتی در شهرهای مختلف اروپا، آمریکا و کانادا برگزار شد.

درهمین زمینه، تصاویری از راهپیمایی بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز منتشر شده است که برای بهبود وضعیت معیشتی خود تجمع کرده بودند. درادامه این تظاهرات، حاضران دراین تجمع شعارهایی درحمایت از توماج صالحی سر دادند.
تظاهرکنندگان درحمایت ازتوماج صالحی شعار دادند: «توماج یک ملته، ملتو آزاد کنید٬» و«توماج صالحی، آزاد باید گردد

اظهارات وکیل توماج صالحی در روز چهارشنبه در خصوص صدور حکم اعدام برای این خواننده معترض موج گسترده جهانی ازاعتراض به رای دادگاه انقلاب اصفهان را درپی داشته است.

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی، همچنین روز شنبه گفته بود:«پس از صدور حکم اعدام توماج صالحی هیچ اتفاق جدیدی در پرونده نیفتاده و هنوز ما فرجامخواهی را ثبت نکرده‌ایم. »

این وکیل دادگستری اضافه کرده بود: «همه حرف ما این است که علیرغم اینکه [توماج صالحی] در زمره مشمولین عفو ۱۴۰۱ بوده است اما نه تنها عفو نشده بلکه [برای او] حکم اعدام صادر شده است

تجمع درشهرهای مختلف جهان

درلندن نیز روز یکشنبه تجمعی درمرکز این شهر درحمایت توماج صالحی برگزار شد. تجمع کنندگان دراین تظاهرات عکس‌هایی از توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی با خود حمل می‌کردند.

پاریس پایتخت فرانسه نیز از دیگر شهرهایی بود که روز یکشنبه شاهد تجمع درحمایت از این خواننده معترض ایرانی بود.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که درتورنتو درکانادا روز یکشنبه درهزاران نفر درحمایت از توماج صالحی درتظاهرات و تجمع شرکت کردند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، درتجمع اعتراضی ایرانیان تورنتو گفت: توماج «صدای صادق کف خیابان» است.

او اضافه کرد: ««توماج باید آزاد باشد نه در زندان ونه در زیر حکم اعدام. این جنبش زنده است ودرایران ودرچهارگوشه جهان می‌تپد

درلس آنجلس درآمریکا نیز تظاهراتی دراعترضا به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی برگزار شد. تظاهرکنندگان دراین تجمع نیز تصاویری ازتوماج صالحی ودیگر زندانیان سیاسی با خود داشتند.

 ر. فردا، دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ -29 آوریل 2024

https://www.radiofarda.com/a/32924564.html