۱۳۸۷ مرداد ۱۱, جمعه

یاد داشتی دیگر از شکست و بروز تحولات در WTO (سازمان تجارت جهانی)

آیا در درون سازمان تجارت جهانی صف بندی جدیدی دارد شکل می گیرد ؟

درباره‌ی آزادسازی تجارت جهانی دور دیگری ازمذاکرات اعضای سازمان تجارت جهانی در ژنو پایان یافت. اینگونه مذاکرات دوره ای اعضا که به " دور دوحه‌" موسوم شده این بار به علت تداوم دفاع بخشی ازاروپا ( به ویژه فرانسه و ایتالیا) ازسیاستهای حمایت‌گرانه‌ از تولیدات کشاورزی خود نا فرجام ماند. یعنی آنها با ملاحظه‌ی منافع و رأی کشاورزان خود و شاغلان وابسته به کشاورزی، نه بر سر کاستن از یارانه‌ها به بخش‌ کشاروزی‌ عقب نشینی‌ کردند و نه حاضر شدند تعرفه‌های گمرکی محصولات کشورهای درحال توسعه را کم‌ نمایند.

ایران، چون هنوز عضو سازمان تجارت جهانی نیست، درمذاکرات این دفعه هم شرکت شرکت نکرد.

تنوع صف‌بندیها مهمترین نکته ی قابل توجه این دور مذاکرات بود. بطوریکه برعکس گذشته که ‌ آمریکا و اروپا دربرابر کشورهای درحال توسعه دو جبهه‌ را تشکیل می‌دادند، این بار تعدادی ازکشورهای درحال توسعه از آمریکا ، چین و هند حمایت می کردند.

دررابطه با تعرفه‌های گمرکی، آمریکایی‌ها درموارد‌ی چون پنیه کاری ملاحظه کرده و کوتاه آمدند، وکشورهای چین وهند هم با استناد به سهم بالای کشاورزان درترکیب جمعیت‌ خود اعلام کردند که واردات محصولات کشاورزی به این دو کشور از یک میزان معین که فراتر رفت باید مشمول تعرفه‌های گمرکی تصاعدی بشود تا تولید گرانتر داخلی را دچار اختلال نکند و زندگی میلیونها کشاورز درمعرض تهدید قرار نگیرد.

درپایان قابل ذکر است که امسال بیشترین اعتراض به جهانی سازی، دراندونزی صورت گرفته است.

هامراق

2008-07-30 / 9 مرداد 1387

---

*- مطلب زیر دررابطه با موضوع ضمیمه می شود.

--------------------------------------------------------

شکست مذاکرات آزادی تجارت جهانی

رئیس سازمان تجارت جهانی میگوید مذاکراتی که درارتباط با آزادی تجارت جهانی در ژنو جریان داشت بدون نتیجه پایان یافته است.

پاسکال لامی شکست مذاکرات راتایید کرد وآن را به گردن چین، هند وآمریکا به دلیل مخالفت با مقررات واردات انداخت.

پیتر مندلسون کمیسر تجاری اتحادیه اروپا این نتیجه را "مراسم تدفین" این فرآیند خواند.

این مذاکرات که سه شنبه وارد نهمین روز شده بود به دلیل اختلاف بین آمریکا از یک طرف و چین و هند از طرف دیگر بر سر حمایت از واردات، به بن بست رسید.

آمریکا، هند و چین را متهم می کند که از کشاورزان و صنایع خود حمایت بیش از اندازه ای می کنند.

روز گذشته دیوید شارک، یک مقام بازرگانی آمریکا، از هند به دلیل نپذیرفتن مجموعه پیشنهادات و از چین به دلیل شانه خالی کردن از تعهداتی که هفته قبل آن را پذیرفته بود انتقاد کرد.

پیتر مندلسون پیشتر از احتمال شکست مذاکرات صحبت کرده و آنرا چشم انداز نگران کننده ای خوانده بود.

آقای مندلسون گفته بودتمام جناحهای درگیرباید آنچه راکه احتمال دارد درصورت شکست مذاکرات ازدست بدهند مدنظرقرار دهند.

وزیر بازرگانی اندونزی گفته بود برخی از مذاکره کنندگان درنظر دارند تا هرمدتی که برای حصول توافق لازم باشد درژنو بمانند که ظاهرا چنین نشد.

شرکت کنندگان در گفتگوهای ژنو تلاش داشتند به توافقی دست یابند که در نتیجه آن معاملات تجاری بین المللی با سهولت بیشتری صورت گرفته و رشد اقتصاد جهانی بیشتر شود.

در آغاز هفته جاری هیئت های شرکت کننده در گفتگوهای سازمان تجارت جهانی در ژنو، گفته بودند که در گفتگوهایشان پیشرفت حاصل شده است.

این ابراز خوش بینی پس از پنج روز مذاکره و بحث هایی گاه تند در اجلاسی بود که برخی معتقدند درصورت شکست آن امکانی برای حل مشکلات موجود در امر تجارت بین المللی وجود نخواهد داشت.

بر اساس پیشنهادی که در جریان جلسه ای پنج ساعته میان نمایندگان آمریکا، اتحادیه اروپا، استرالیا، برزیل، هند، چین و ژاپن مطرح شده بود، سقف سوبسیدهای کشاورزی اروپا و آمریکا به ترتیب80 درصد و 70 درصد کاهش می یافت.

اما هرچند بر اساس این پیشنهاد، میزان سوبسید های کشاورزی در آمریکا به 14.5 میلیارد دلار کاهش می یافت، باعث توقف کمکهای دولت آمریکا به کشاورزان آمریکایی نمی شد.

این کمک ها درسال گذشته معادل 9 میلیارد دلار بود. نماینده هند ازبرخی پیشنهادات ابرازنگرانی کرده ونماینده آرژانتین نیز پیشنهادات موجود را غیرقابل قبول خوانده بود.

همچنین براساس مجموعه پیشنهادات، تعرفه واردات محصولات کشاورزی وکالاهای صنعتی نیز کاهش می یافت.

جلسه سازمان تجارت جهانی در ژنو تازه ترین تلاش برای تکمیل اجلاس دوحه محسوب می شود که هفت سال قبل با هدف کاهش موانع تجارت وایجاد موقعیتهای تجاری تازه برای کشورهای در حال توسعه برگزارشد.%

*- منبع: بی بی سی - سه شنبه 29 ژوئيه 2008 - 08 مرداد 1387

هیچ نظری موجود نیست: