۱۳۸۷ مرداد ۱۳, یکشنبه

آیا مابین ایران و غرب، عدم تفاهم رو به گسترش نهاده ؟

وزیر خارجه آلمان خطاب به رهبران ایران: با زمان بازی نکنید!

*- دویچه وئله: فرانک- والتر اشتاین‌مایر درمصاحبه با هفته‌نامه‌ی آلمانی" اشپیگل" ازرهبران ایران خواسته است به جای بازی کردن با زمان، جواب «به درد بخوری» به پیشنهادهای اخیر غرب بدهند. اگرچنین نکنند، باید فشارهای بیشتری را متحمل شوند.

وزیرخارجه‌ی آلمان درمصاحبه‌ی با "اشپیگل" در مورد امکان اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران گفته است که «کسی به این راه حل تمایل ندارد». به گفته‌ی او در صورت انتخاب این راه، مقامات ایران را باید مسئول دانست. اشتاین مایر در این رابطه تأکید کرده است که کلید حل قضیه درتهران است. وزیر خارجه‌ی آلمان در ادامه با صراحت خطاب به رهبران جمهوری اسلامی گفته است: «سبک‌سری بس است!» وبا اشاره به پیشنهادهای تازه‌ی گروه کشورهای ۵+۱ افزوده است: «عدم استفاده از شانس موجود، غیرمسئولانه است.»

به سر رسیدن مهلت دوهفته‌ای

مصاحبه‌ی زنهاردهنده‌ی وزیرخارجه‌ی آلمان با هفته‌ی نامه‌ی "اشپیگل" در روز شنبه، ۲ اوت (۱۲ مرداد) منتشرشد، روزی که مهلت دوهفته‌ای داده شده به ایران به سر آمد. رهبران جمهوری اسلامی به این مهلت وقعی ننهادند. منوچهر متکی، وزیرخارجه و سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت وعهده‌ دار پیشبرد مذاکرات اتمی ازطرف جمهوری اسلامی، حتا منکر آن شده‌اند که درکنفرانس ژنو در ۱۹ ژوئیه مهلتی برای پاسخگویی ایران به بسته‌ی پیشنهادی کشورهای شش ‌گانه تعیین شده است.

طرف غربی کشمکش اتمی ظاهرا برآن نیست که به این بی‌توجهی جمهوری اسلامی به مهلت دوهفته‌ای، که به دلیل تصریح نشدنش در بیانیه‌ی پایانی کنفرانس ژنو تفسیربردار است، با جدیتی بحران‌انگیز برخورد کند. خبرگزاری فرانسه یک روز پیش از به سر آمدن مهلت دوهفته‌ای گزارش داد که ایالات متحده‌ی آمریکا و متحدان اروپایی‌اش، خود به اولتیماتوم پایبندی نشان نداده‌اند. شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، دریک مصاحبه‌ی مطبوعاتی در پاسخ به پرسشی در این رابطه که در روز دوم اوت مهلت پذیرش بسته‌ی پیشنهادی گروه ۵+۱ به پایان می‌رسد، گفته است: «من روزها را نمی‌شمرم. ولی آن روز به‌زودی خواهد آمد.»

شاید دوشنبه

خبرگزاری آلمان گزارش کرده است : دوهفته پس ازگفت‌وگوهای میان ایران ونمایندگان جامعه‌ی بین‌المللی تهران هنوز به پیشنهاد تازه برای انجام مذاکراتی با هدف پایان دادن به کشمکش اتمی، پاسخی رسمی نداده است. اتحادیه‌ی اروپا گمان می‌کند که این پاسخ در روز دوشنبه (۴ اوت / ۱۴ مرداد) دریافت خواهد شد. این موضوع را یک دیپلمات اتحادیه‌ی اروپا در بروکسل گفته است.

بالا رفتن قیمت نفت

کشمکش اتمی تأثیر آشکاری برروی قیمت نفت دارد. درروز جمعه، قیمت یک بشکه نفت خام ازنوع WTI برای تحویل درماه سپتامبر بیش از ۴ دلار افزایش یافت و به ۷۷ / ۱۲۶ دلار رسید. کارشناسان علت این افزایش قیمت در آستانه‌ی به سررسیدن مهلت دوهفته‌ای به ایران را، نگرانی ازبابت بالا گرفتن بحران برسرفعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی می‌دانند.

ر/ خبرگزای آلمان، رویترز، اشپیگل

هیچ نظری موجود نیست: