۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه

گزارشی ازکنفرانس حکومت غیرمتمرکز، فدرالیزم

گزارش کنفرانس "امروز وفردای ایران" - حکومت غیرمتمرکز، فدرالیسم ...؟

چهل و هشتمین کنفرانس انجمن پژوهشگران ایران، با میزبانی موسسه ی هنر وبازرگانی اسکاندیناوی در روزهای ۲۷، ۲٨ و ۲۹ آبان ماه ۱٣٨۹ برابر با ۱٨، ۱۹ و۲۰ نوامبر ۲۰۱۰ درهلسینکی پایتخت فنلاند به انجام رسید.
انجمن پژوهشگران ایران برخود لازم می داند که ازهمکاری ومیزبانی بسیار ارزشمند موسسه هنر وبازرگانی اسکاندیناوی وریاست آن، آقای دکتر عدلان پارسا درکنفرانس هلسینکی– فنلاند نهایت سپاس را داشته باشد.

هدفی را که انجمن پژوهشگران ایران در زمینه این سلسله کنفرانسها دنبال میکند دست یافتن به راه کارهائی است که بتواند آینده روشنی را پس از جمهوری اسلامی برای کشورمان ترسیم کند. امروز ودر سه دهه اخیر با حکومت جمهوری اسلامی خواست به برابری، آزادی وعدالت ورسیدن به حق و حقوق برابر درمیان ایرانیان نقاط مختلف ایران از اولویت بیشتری برخوردارشده است وبا توجه بدین خواستها ونیازها است که انجمن پژوهشگران ایران بدنبال بررسی وتحقیق در این زمینه است که بتواند با نگاهی ژرف، عمیق وهمه جانبه ودرچارچوب جغرافیائی ایران، مسائل ومشکلات امروز و فردای کشور را شناسائی ودرجهت ایجاد راه حلهای منطقی وعقلانی آن را دنبال نماید.

درکنفرانس فنلاند نیز به مانند تمامی کنفرانسهای گذشته که شرکت کنندگان مقالات وبررسی های خود را از پیش ارائه می کنند، خواستها ونیازها واظهار نظرهای ایرانیان نقاط مختلف ایران مورد بحث و بررسی واقع شد. مجموعه مقالات مربوط به این سلسله کنفرانسها درسایت انجمن پژوهشگران ایران موجود وامید می رود به صورت کتابی دراختیار علاقمندان قرار داده شود.

آغاز کنفرانس با خوش آمد گوئی خانم رویا کاشفی مسئول کمیته حقوق بشر انجمن پژوهشگران ایران وافتتاح کنفرانس ازسوی دکتر عدلان پارسا رئیس موسسه هنر وبازرگانی اسکاندیناوی ودکتر حسین لاجوردی رئیس انجمن پژوهشگران ایران به انجام رسید. (متن افتتاحیه ها ومقاله های ارائه شده درسایت کنفرانس قابل دسترس میباشد)

در زمره این راه کارها، مسأله ی "برابری"، "آزادی" و"عدالت" است که برای دست یافتن بدانها، ایرانیان بیشتر از یک قرن است که تلاش کرده وهربار با مشکلات گسترده تری برخورد کرده اند که باید چرائی آن نیز درزمان مناسب مورد بحث و بررسی دقیق قرار گیرد.

یکی از راه کارهائی که درانقلاب مشروطیت دراین زمینه می توانست راه گشا وکارساز باشد قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی[۱] بود که قانون گزاران درآن زمان با توجه به گوناگونی موجود درمیان ایرانیان نقاط مختلف ایران ارائه کرده بودند که متاسفانه در گذر یک قرن گذشته و در زمان های متفاوت به دلیل استبداد حکومت های مرکزی هیچگاه نتوانست جامه عمل بپوشد.

درتاریخ حکومتهای استبدادی وخاصه بیشترین آن درسه دهه اخیر درایران، اهمیت و توجه لازم به گوناگونی فرهنگی، زبان، آداب و رسوم، معیشت اقتصادی، دین و مذهب و... داده نشده و از سوئی دیگر وجود تعصب و تبعیض ها دراین زمینه تا به حدی بوده است که خطری جدی را متوجه فردای ایران می کند که میتواند به مشکلات گسترده تری نیز بی انجامد.

لازم به یادآوریست که عدم آگاهی طیف گسترده ای از ایرانیان ازمشکلات موجود، این ترس و نگرانی را ایجاد کرده است که اگر صحبت از حاکمیت غیرمتمرکز ویا به عنوان مثال نوعی از آن، "فدرالیسم " به میان آید، می تواند منجر به تجزیه وازهم پاشیدگی ایران گردد ونسل کشی وقتل عامهای گسترده ای را بدنبال داشته باشد. اگرچه این ترس و نگرانی میتواند وجود داشته باشد ولی گروه کوچکی نیز آن را بزرگ جلوه داده و هرگونه صحبت در این زمینه و از سوی هر شخص و ارگانی را کمک به تجزیه ایران قلمداد کرده و آنرا برطبل بزرگ ناسیونالیسم افراطی ویا از آن سوی ناسیونالیسم قومی می کوبند وتصور بر این دارند که با شعارهای بی محتوا امکان حفظ ونگاهداری چارچوب ایران وجود خواهد داشت. غافل از اینکه بحث و گفتگو وبررسی نوع حکومتی که میتواند تضمین کننده آینده ای برابر برای تمام ایرانیان باشد یکی از بهترین راههای حفظ تمامیت ارضی ایران خواهد بود.

نتایج مقدماتی کنفرانس فنلاند به شرح زیر ارائه می گردد
۱. تجربه ی تاریخ معاصر حاکی از آن است که تمامیت ارضی هیج کشوری را با زور سرنیزه . سرکوب و استبداد نمیتوان حفظ کرد. ولی با از بین بردن تبعیض ها وایجاد برابری و عدالت میتوان مملکتی آزاد داشت که مردمانش بدنبال منافع مشترک با همدلی وهمبستگی درکنار هم زندگی میکنند..

۲. حکومت غیرمتمرکز- که میتواند حکومت فدرال نیز نباشد - خواست تمامی شرکت کنندگان درکنفرانس حاضر بود که ایرانیان درنقاط مختلف ایران بتوانند در زمینه های متفاوت در رابطه با خواست ها، نیازها و مسائل خود تصمیم گیری کرده و رابطه خود را با حکومت مرکزی تعیین وبدینوسیله به تحکیم بیشتر وهمبستگی درمیان تمامی ایرانیان بپردازند.

٣. "زبان مادری، زبان مشترک وزبان رسمی" یکی دیگر از مباحث کنفرانس بود. از نکات مهم مورد بحث تاکید به حقانیت زبان مادری وتشویق درجهت یادگیری وایجاد زمینه های فرهنگی آن بود تا بتواند به رُشد متعادل فرد در دوران کودکی و نوجوانی یاری رسان باشد. اهمیت زبان مشترک نیز مورد تایید تمامی شرکت کنندگان بود و در این زمینه به دلیل اختلاف نظرها و برخوردهای فکری نیاز بسیاری برای انجام امور کارشناسی شناسایی شد.

۴. واژه وعملکرد فدرالیسم که یکی از مهمترین مباحث کنفرانس بود اگرچه بیشترین گفتگوها وبحثها را بدنبال داشت و خواستگاه تعدادی از سخنرانان درآن دیده می شد ولی درعین حال نیازمند برنامه ای تدوین شده، قابل توجیه و تعاریف و مفاهیم دقیقی است که بتواند بطورمشخص و با توجه به نمونه ها و الگوهای موجود در جهان، نوع عملی دولت فدرال درایران را با درنظر گرفتن شرایط حساس وگوناگونی جامعه ایران مشخص نموده ودر اختیار قرار دهد، چرا که تنها با شعار خوب بودن " فدرالیسم " نمی توان امکان ایجاد آن واز میان برداشتن ابهامات وتوهمات جامعه را انتظار داشت.

انجمن پژوهشگران ایران درخاتمه این گزارش با سپاس فراوان از تمامی شرکت کنندگان درکنفرانس اعلام می دارد که با توجه به نگرانی های بسیاری که در زمینه حکومت سیاسی آینده ایران وخاصه "نوع حکومت فدرالی " آن وجود دارد وبراساس سوالهای ارسالی به کنفرانس وتماسهای بسیاری که دراین زمینه با انجمن پژوهشگران ایران به عمل آمده است، ما را بر آن می دارد که به دلیل ابهامات و دل نگرانی های موجود، سلسله "نشستهای تخصصی" دیگری را در این زمینه برگزار کنیم ودرهمینجا از تمامی صاحبنظران و متخصصان دعوت به همکاری مینماییم.
انجمن پژوهشگران ایران
پاریس، آذر
۱٣٨۹ - نوامبر ۲۰۱۰
[
۱] قانون اساسی مشروطه ومتمم‌های آن مصوب مجلس شورای ملی در ۱۳ امرداد ماه ۱۲۸۵ برابر با ۵ اگوست ۱۹۰۶ میلادی.
اصل نودم: درتمام ممالک محروسه انجمن‌های ایالتی و ولایتی به موجب نظامنامه مخصوص مرتب می‌شود و قوانین اساسیه آن انحمن‌ها از این قرار است.
اصل نود و یکم: اعضای انجمن‌های ایالتی و ولایتی بلاواسطه از طرف اهالی انتخاب می‌شوند مطابق نظامنامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی.
اصل نود و دوم: انجمن‌های ایالتی و ولایتی اختیار نظارت تامه دراصلاحات راجعه به منافع عامه دارند با رعایت حدود قوانین مقرره.

اصل نود و سیم : صورت خرج و دخل ایالات و ولایات ازهر فبیل به توسط انجمن‌های ایالتی و ولایتی طبع و نشر می‌شود.

- برگرفته از اخبار روز: www.akhbar-rooz.com ، ۱۵ آذر ۱٣٨۹ - ۶ دسامبر ۲۰۱۰

http://www.akhbar-rooz.com/news.jsp?essayId=34007

هیچ نظری موجود نیست: