۱۳۸۹ آذر ۲۰, شنبه

تداوم آتش سوزی جنگلهای ترکمنصحرا وگلستان وتداوم رئآکسیاها

به جای تهران، جنگل‌های گلستان را آب‌پاشی کنید که در آت

دیده بان محیط زیست ایران/مژگان جمشیدی ، چهارشنبه, ۱۷ آذر, ۱۳۸۹
چکیده : راستی ما اگه اینقدر هواپیمای آب پاش داریم که به سر تهران و ۱۰ میلیون تهرانی آب پاشیم و توهم بارش باران مصنوعی را القا کنیم، چرا از این هواپیما برای خاموش کردن برگ های کف جنگل های استان گلستان که الان ۲۳ روز است در آتش می سوزند استفاده نمی کنیم ؟! اونروز داشتم با خودم فکر می کردم کاش می شد ۲۰ تا هواپیما و بالگرد فراهم کرد تا بر سر جنگلهای گلستان آب بپاشند تا اونهایی که دارند می سوزند قدری خاموش شوند و آونهایی هم که روزهاست در انتظار باران به سر می برند و خشک شدند ، خیس شوند تالاقل دیگر آتش نتواند به آنها آسیب برساند . کاش واقعا می شد رویاهای احمقانه من به حقیقت تبدیل بشه و جنگل های گلستان را نجات بده! اما نمیدونستم وقتی به تهران بر میگردم مشابه رویای توخالی و کوته فکرانه من می شود مصوبه کمیته اضطرار! اون هم نه برای خاموش کردن جنگل گلستان بلکه برای تمیز کردن هوای تهران ، آلوده ترین شهر جهان!!
مژگان جمشیدی، روزنامه نگار، در وبلاگ خود، دیده بان محیط زیست ایران، نوشت:
اینکه عده ای مقام مسئول تصمیم می گیرند بعد از گذشت بیش از
۲۷ روز از بحران آلودگی هوای تهران، حالا کلانشهر تهران را از ارتفاعات شمیران تا شهر ری ، با ۵ تا هواپیمای آب پاش، آب پاشی کنند تا مشکل هوای آلوده را حل کنند ، واقعا خنده دار و البته تاسف آور است .
خنده دار از این جهت که آقایان انگار هنوز وسعت تهران
۱۰ تا ۱۲ میلیونی را باورندارند وانگار اصلا تا حالا رنگ و روی پایتخت را نه دیده اند و نه حتی شنیده اند ! و تاسف آور اینکه سلامت من و تو و ۱۰ میلیون شهروند دیگر امروز در دست چنین مدیرانی قرار داده شده است!
جالب است که همیشه از گذشته تا امروز کارشناسان متخصص آلودگی هوا بارها اعلام کرده اند که تهران در چنین شرایطی که مواقع بحران تجمع آلاینده ها درهوا است، بیش از هر چیز به جارو (باد )نیاز دارد تا آب (باران ). اما باز هم عده ای می پندارند حالا که باران نمی بارد پس خودمان به شیوه ایرانی باران به سر ملت می بارانیم تا آلودگی
۲۷ روزه را در محدوده ای به وسعت ۸۰۰ کیلومتر مربع از بین ببریم!
راستی ما اگه اینقدر هواپیمای آب پاش داریم که به سر تهران و
۱۰ میلیون تهرانی آب پاشیم و توهم بارش باران مصنوعی را القا کنیم، چرا از این هواپیما برای خاموش کردن برگ های کف جنگل های استان گلستان که الان ۲۳ روز است در آتش می سوزند استفاده نمیکنیم ؟!
مگه نه اینکه مسئولان محترم متولی و غیر متولی اذعان میدارند که آنچه می سوزد فقط مشتی برگ است ؟ آخه یک مشت برگ خشک اون هم در محدوده ای به وسعت چند ده هکتار که این همه دست دست کردن نداره ؟!!
وااسفا که همه هست و نیست ما ایرانیان و بخشی از موزه زنده تنوع زیستی ایران در استان گلستان
۲۳ روز است که در آتش دارد می سوزد و هنوز هم مهار نشده آنوقت مسئولان محترم به جای چاره اندیشی برای حل مشکل حریق در گلستان که راهکار عملی و اجرایی دارد ، به فکر آب پاشی تهران و تهویه هوای آسمان دانشگاه تهران هستند!!
هفته گذشته که برای بازدید از جنگل های گلستان به علی آباد رفته بودم ، دلم می خواست فریاد بزنم . فریاد بزنم از این همه ساده انگاری و ساده بینی مسئولان که آتش
۲۳ روزه گلستان را سطحی و کم براورد می کنند در حالیکه از بهشهر به سمت گرگان که می روی دیگر دود و غبار همه جا را فرا گرفته ! انگار کل استان گلستان در دود و غبار گم شده. آسمان گرگان و علی آباد درست مثل آسمان تهران در غبار و دود گم شده بود و سه هلی کوپتری هم که در کمپ اطفای حریق علی آباد بودند به دلیل نبود میدان دید ، قادر به پرواز نبودند.
اونروز داشتم با خودم فکر می کردم کاش می شد
۲۰ تا هواپیما و بالگرد فراهم کرد تا بر سر جنگل های گلستان آب بپاشند تا اونهایی که دارند می سوزند قدری خاموش شوند و آونهایی هم که روزهاست در انتظار باران به سر می برند و خشک شدند ، خیس شوند تالاقل دیگر آتش نتواند به آنها آسیب برساند . بعد با خودم فکر کردم چه فکر کودکانه ای دارم!
کاش واقعا می شد رویاهای احمقانه من به حقیقت تبدیل بشه و جنگل های گلستان را نجات بده! اما نمیدونستم وقتی به تهران بر می گردم مشابه رویای توخالی و کوته فکرانه من می شود مصوبه کمیته اضطرار! اون هم نه برای خاموش کردن جنگل گلستان بلکه برای تمیز کردن هوای تهران ، آلوده ترین شهر جهان!!
مژگان جمشیدی
فارغ التحصیل رشته زیست شناسی و دانشجوی كارشناسی ارشد محیط زیست، روزنامه نگار متخصص محیط زیست.%

- لینک مطلب : http://www.iran-emrooz.net/index.php?/politic2/more/25578/

- آدرس نشریه ی الکترونیکی دیده بان محیط زیست ایران: http://jamshidi6.blogfa.com/

هیچ نظری موجود نیست: