۱۳۹۹ مهر ۱۳, یکشنبه

تدارک برای خروج نیروهای آلمان از افغانستان

 طبق توافق آمریکا با گروه طالبان تمام نیروهای خارجی باید تا پایان آوریل ۲۰۲۱ به طور کامل از افغانستان خارج شوند. در آلمان تصمیم نهایی گرفته نشده اما بنا به گزارش‌هایی نیروهای آلمانی برای خروج از افغانستان آماده می‌شوند.براساس قراردادی که میان اسلامگرایان طالبان و ایالات متحده منعقد شده است، تمام نیروهای خارجی باید تا پایان آوریل سال آینده به طور کامل ازافغانستان خارج شوند، مشروط برآن که دربرابر نیروهای طالبان نیز به تعهدات خود عمل کنند.

نیروهای نظامی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، آماده می‌شوند تا خروج آنها از افغانستان با نظم وترتیب مناسب انجام گیرد. درماه‌های آینده تصمیم مقتضی ونهایی دراین باره اتخاذ واعلام خواهد شد. گفته می‌شود که عقب‌نشینی مرتب ومنظم نیروها به عملیاتی چندماهه نیازمند است.

بنا بر گزارش‌های غیررسمی، ارتش آلمان ازماه دسامبر خروج نیروها را آغاز خواهد کرد وبرای تدارک این امر حدود ۱۰۰ کارشناس امور لجیستیکی ارتش به افغانستان اعزام شده‌اند.

درگزارش‌های دیگری دراین باره آمده است که چنانچه نشست وزیران پیمان ناتو درماه دسامبر تصمیم خود را اتخاذ کند، نیروهای آلمان آماده هستند که تا پایان آوریل خاک افغانستان را ترک کنند.

درچارچوب این برنامه تا پایان نوامبر حدود ۱۵۰ نفر ازارتشیان زن و مرد به افغانستان می‌روند. وظیفه آنها این است که از تمام وسایل وتجهیزاتی که در۱۸سال گذشته به افغانستان فرستاده شده است، به دقت لیست‌برداری کنند تا درباره آنها تصمیم گرفته شود.

برخی از تجهیزات تخریب و دور ریخته می‌شود، برخی به آلمان ارسال می‌گردد و برخی به حکومت افغانستان اهدا می‌شود

توماس هیچلر، کارشناس امور دفاعی حزب سوسیال دموکرات از این که پاره‌ای مسائل در خفا انجام می‌گیرد انتقاد کرده و تقاضا کرده است که درباره عقب‌نشینی نیروهای ارتشی اطلاعات کافی در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

هم‌اکنون حدود ۱۲۰۰ ارتشی آلمانی درافغانستان هستند. واحدهای رزمی ارتش آلمان د۲۰۱۳ از قندوز عقب‌نشینی وقرارگاه‌ های خود را درقندوز وفیض‌آباد تعطیل کردند. درسال ۲۰۱۴ با اتمام مأموریت ایساف، برخی از تجهیزات ارتش آلمان به این کشور برگشت.

به طورمعمول تجهیزات بزرگ وسنگین، مانند تانک، با هواپیماهای باری آنتونوف به ترکیه می‌روند وسپس با کشتی به آلمان منتقل می‌شوند.

سرنوشت مذاکرات بین‌الافغانی

این روزها دردوحه گفت‌وگوهای دولت افغانستان با نمایندگان طالبان جریان دارد. مسائل فیمابین به قدری زیاد است وشکاف به اندازه‌ای عمیق است، که کسی انتظار ندارد این گفت‌وگوها به نتیجه شایسته و فوری برسد.

کارشناسان دراین نکته هم‌نظر هستند که حکومت افغانستان بدون یاری غرب سر پا نخواهد ماند. غرب باید درسال‌های آینده نیز به اقتصاد، ارتش وپلیس افغانستان کمک کند. اما پس از خروج نیروهای ناتو، چه تضمینی هست که این کمک‌ها به مصرف مناسب برسد؟

بنابراین حتی پس ازخروج تمام ارتشیان ازافغانستان دیپلمات‌ها ونیروهای امدادی درآنجا باقی خواهند ماند. ادامه فعالیت آنها تا حد زیادی به نتایج کنفرانس افغانستان درقطر وابسته است.

تمام تلاش‌های غرب براین هدف تمرکز یافته است که افغانستان بار دیگر درآشوب وناامنی فرو نرود. چنانچه بار دیگر آتش جنگ داخلی مشتعل شود، به معنای آن است که ۱۸ سال فعالیت ارتش آلمان وهم‌پیمانان ناتو بیهوده بوده است.

تاریخ 03.10.2020 لینک کوتاه شده https://p.dw.com/p/3jNwE

هیچ نظری موجود نیست: