۱۳۹۹ اسفند ۴, دوشنبه

اعلامیه شورای همبستگی ترکمنصحرا بمناسبت روز جهانی زبان مادری

 روز جهانی زبان مادری گرامی باد!

سازمان اموزشی ، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد ( یونسکو) از سال ۲۰۰۰ روز ۲۱ فورال را به منظور حفظ زبان ها و فرهنگ های مختلف که به دلایل مختلف درمعرض نابودی قرار دارند، روز جهانی زبان مادری اعلام کرد. این روز تاریخی که بر گرفته از مبارزات آزادیخواهانه دانشجویان بنگلادشی بر علیه تبعیض زبانی و فرهنگی میباشد ، بنوبه خود روزی نمادین بر علیه تبعیض و گنوسیت زبانی است.
نهاد های جامعه بین الملل با تکیه بر اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین مصوبات و میثاق ها و کنوانسیون های مربوط به حقوق کودک ، اقلیتها و منشور زبان مادری ، دولت ها ی عضو را به آموزش به زبان مادری تشویق و موظف میکنند.
اما حکومت های روی کار آمده در ایران با آنکه تقریبا از بدو بنیانگذاری جامعه بین الملل ، عضو آن می باشند وبا آنکه ایران مشهور به سرزمین اقلیتها است و به عبارتی دیگر هیچ ملیتی از لحاظ جمعیت در اکثریت مطلق نیست ، نه تنها تعهدات خود را در برابر جامعهء جهانی نقض کرده اند ، بلکه با تکیه بر شعار یک زبان ، یک ملت ،از زبان فارسی ابزاری برای نابودی دیگر زبانها ساخته اند. بر طبق نظر متخصصین زبان و فرهنگ شناسی در ایران کنونی نزدیک به ۵۰ در صد زبانها و گویش ها یا دیگر موجود نیستند و یا واپسین دوران حیات خود را پشت سر می گذارند. بی شک این قتل زبانی و فرهنگی در یک و دو دهه شکل نگرفته و ریشه آن به ظهور خاندان پهلوی در تاریخ سیاسی – اجتماعی ایران مربوط میشود.
نظام جمهوری اسلامی بعنوان میراث دار این سیاست ضد بشری خاندان پهلوی ، بیش از ۴۰ سال است که از اجرای ماده ۱۵ قانون اساسی خود سرباز میزند . لازم به یاد آوری است که تصویب ماده ۱۵ و یا ۱۹ در مجلس نظام جمهوری اسلامی و یا تمهیداتی ناچیز از نوع ایجاد برنامه های رادیویی منطقه ای به زبان مردم بومی در زمامداری خاندان پهلوی نه بر پایه اعتقاد به حقوق ملیتها و اقوام بوده ، بلکه پاسخی ناگزیر به مبارزات و مطالبات پیگیر ملیتها و اقوام ایرانی از ان جمله مردم تورکمن صحرا برای کسب حقوق ملی ، زبانی و فرهنگی می باشد.

تورکمن صحرا دریکصد سال گذشته در دفاع از زبان و فرهنگ خود حد اقل دو جنبش بزرگ و تاریخی را در کارنامه دارد. جنبش اول بر علیه تمامیت خواهی رضاخان تحت رهبری عثمان آخوند بود که در طول حاکمیت خود مختار یکساله خویش با ایجاد مدارس بزبان تورکمنی به حفظ زبان و فرهنگ تورکمن تلاش ورزید و دیگری مطالبات دمکراتیک مردم تورکمن در روند انقلاب ۵۷ بود که با شعاراقو گرک، حاط گرک، تورکمنچه مکتب گرک.” حق آموزش به زبان مادری را مطرح کرد.

هموطنان تورکمن
هم اکنون ۹۵ سال از سیاست یکسان سازی زبانی در تورکمن صحرا میگذرد و جمهوری اسلامی از بدو بنیانگذاری تا کنون با سرمایه گذاری فراوان در جهت از خود بیگانگی نسل های نوین ما بر آمد. اما خوشبختانه هنوز به یمن فعالیت ها و تلاش های فرهیختگان ، نویسندگان و شاعران و بخشی های تورکمن به کشتن زبان گویا و پویای ما نائل نیامده اند. ما در برابر این انسان های فرهیخته سر تعظیم فرود آورده و به ملت تورکمن و دیگر ملیتهای تحت تبعیض مضاعف ایرانی روز جهانی زبان مادری را تبریک میگوییم و در بر ابن اعتقادیم که در شرایط کنونی تنها راه و چاره ما تا سقوط این نظام ضد بشری مطالبه ، اعتر اض ، احترام و حمایت فعالین مدنی و فرهنگی و ترویج هر چه بیشتر تکلم و محاوره به زبان مادری است.

به امید پیروزی
شورای همبستگی تورکمن صحرا
۲۱.۰۲.۲۰۲۱

برگرفته از گفتمان ترکمنها

هیچ نظری موجود نیست: