۱۳۹۹ بهمن ۱۹, یکشنبه

تظاهرات صدها هزار نفری7فو ترکمنهای افغانستان برای نجات کودک

 کودک ربوده‌شده دربلخ؛ صدها نفر برای چندمین بار تظاهرات کردند

بی.بی.سی، 19بهمن1399-07فوریه 2021

صدها شهروند بلخ در مزار شریف، مرکز این ولایت در شمال افغانستان برای چندمین بار در اعتراض به ادامه سرنوشت نامعلوم یک کودک ربوده شده ۹ ساله و ناتوانی مسئولان در رهایی او تظاهرات کردند.

معترضان با تجمع در یادگاه "مخدوم قلی فراغی" در شمال شرق زیارتگاه روضه در مرکز شهر، به حکومت ۷۲ ساعت فرصت دادند که این کودک را از چنگ آدم ربایان نجات دهد در غیر آن بار دیگر مسیرهای گذرگاه‌های مرزی تجارتی شمال به ویژه حیرتان و آقینه را خواهند بست.

محمد نبی، پدر این کودک "به دلیل بی‌توجهی دولت" در رهایی فرزندش، دولت را در ربودن فرزندش دخیل می‌خواند.

او می‌گوید: " اگر دولت دست نداشت در این صد روز یک سرنخ پیدا می کرد، چرا نکرد؟ "   

رئیس‌جمهور افغانستان: اگر کودک ربوده‌شده پیدا نشود، مسئولان بلخ را برکنار می‌کنم

ربوده شدن کودک ۹ساله در بلخ؛ معترضان مسیر تجاری حیرتان-مزارشریف را بستند

زهره، مادراین کودک نیز می‌گوید "سه و نیم ماه است که کودکش برهنه ودست بسته با زنجیر نزد آدم ربایان است اما دولت هیچ کاری برای او انجام نداده است."

او آقای غنی را خطاب قرار داده و می‌گوید: " آقای غنی در کجا خوابت برده؟ بیدار شو. آیا اولاد من اولاد ای خاک نیست؟"

این کودک حدود ۱۰۰ روز پیش از مسیر مکتب/مدرسه‌اش در شهر مزارشریف توسط مردان مسلح ناشناس ربوده شد و آدم ربایان در بدل رهایی او یک و نیم میلیون دلار درخواست کردند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز حدود بیست روز قبل به مسئولان امنیتی ولایت بلخ هشدار داد که اگر این کودک رها نشود، همه آنها را از وظیفه برکنار خواهد کرد.

والی بلخ پیشتراز بازداشت شماری ازافراد به اتهام دست داشتن دراین آدم ربایی خبر داده بود اما به نظر می‌رسد این بازداشت نیز برای رهایی کودک ربوده شده نتیجه‌ای نداشته است.

نیروهای امنیتی گفته تاکنون چندین عملیات را راه اندازی کرده و شماری افراد مشکوک را نیز بازداشت کردند اما با وجود ادامه اعتراضات و حتی هشدار رئیس جمهوری از سرنوشت کودک ربوده شده هنوز هم هیچ خبری نیست.

ویدئوی نشر شده از این کودک ربوده شده درشبکه‌های اجتماعی یک ماه پس از رویداد، دست به دست شد که او را برهنه درمحلی تاریک نشان می‌داد، درحالی که دست و پایش با زنجیر و چشمانش نیز با پارچه‌ای بسته شده بود.

این کودک دراین ویدئو از پدرش می‌خواهد او را هرچه زودتر نجات دهد زیرا ازسردی هوا بیمارشده است.

https://www.bbc.com/persian/afghanistan-55970688

هیچ نظری موجود نیست: